سارق تحت تعقیب به 10 سال حبس محکوم شد

با پایان یافتن رسیدگی قضایی به یک پرونده

سارق تحت تعقیب به 10 سال حبس محکوم شد

سارق حرفه‌ای که مدت‌ها تحت تعقیب دستگاه قضایی و مأموران انتظامی مشهد بود، در حالی شناسایی شد که نیمه‌های شب مقابل یک خانه مسکونی نقشه سرقت می‌کشید!


​​​​​​​در سوابقش ماجرای 13 سال حبس به اتهام حمل محموله هروئین و همچنین 10 سال حبس به اتهام جعل اسکناس وجود داشت؛ چرا که او یک مجرم حرفه‌ای و سارق سابقه‌دار بود.
ارتکاب جرایم مذکور و باز بودن یکی از این پرونده‌ها برای اجرای حکم به واسطه متواری بودن سارق حرفه‌ای سبب شده بود تصویر متهم در اختیار تمامی واحدهای انتظامی شهر مشهد قرار بگیرد تا در صورت دیدن وی، پایان فرارش را رقم بزنند.
این ماجرا ادامه داشت تا اینکه مأموران پلیس آگاهی در دایره مبارزه با سرقت که برای پایش مناطق شهری در حوالی بولوار سرافرازان، گشت خودرویی ترتیب داده بودند، به یک دستگاه پژو 206 صندوق‌دار که کنار خیابان به صورت مشکوکی توقف کرده بود، ظن می‌برند و برای بررسی هویت سرنشین خودرو و دیگر موارد، اقدامات پلیسی را آغاز می‌کنند.

ماجرای تعقیب و گریز پلیسی در شهر
با بررسی پلاک نصب شده روی خودرو مشخص می‌شود این پلاک متعلق به خودرو دیگری است که چند روز پیش از روی آن سرقت شده است. در این مرحله مأموران، عملیات پلیسی را آغاز و خودرو  کارآگاهان مبارزه با سرقت پلیس آگاهی کنار خودرو مذکور ترمز می‌زند و یکی از مأموران پیاده و از سرنشین خودرو می‌پرسد که اینجا چه می‌کند و از او می‌خواهد مدارک خودرو را ارائه کند.
به محض این درخواست، راننده که خودرویش روشن بود، می‌گوید: منتظر همسرم هستم. سارق وقتی می‌بیند که پلیس همه چیز را متوجه شده، دنده عقب می‌زند و برای فرار از محل تلاش می‌کند. مأموران هم دست به کار شده و عملیات تعقیب و گریز آغاز می‌شود. سارق حرفه‌ای تحت تعقیب، خودرو را به سمت بولوار نماز هدایت می‌کند. پلیس هم سایه به سایه او حرکت کرده و چند بار دستور ایست صادر و چند تیر هوایی هم شلیک می‌کند؛ اما مفید واقع نمی‌شود. لحظاتی بعد کارآگاهان پلیس که درخواست اعزام نیروی کمکی هم کرده بودند، لاستیک خودرو را هدف شلیک دقیق قرار می‌دهند و گلوله به لاستیک جلو سواری 206صندوق‌دار برخورد می‌کند و متوقف می‌شود؛ اما راننده خودرو باز هم دست از فرار برنمی‌دارد و می‌خواهد پیاده از محل دور شود که این نقشه عملی نشده و پلیس او را زمینگیر می‌کند.

دستگیری متهم فراری و اعتراف به بی‌رحمی‌ها
با دستگیری فرد میانسال و بررسی هویتش مشخص شد وی همان سارق حرفه‌ای تحت تعقیب است. متهم وقتی راهی برای مخفی کردن واقعیت‌ها نداشت، اعتراف کرد که برای سرقت به محل رفته بود و خودرویی را که پلیس تعقیب می‌کرد، چند روز پیش با شیوه‌ای خشن در شهر سرقت کرده بود. حتی ماجرای سرقت پلاک‌های خودرو را هم بیان کرد.
در ادامه مأموران از مالک خودرو پژو 206صندوق‌دار خواستند به مقر پلیس آگاهی مراجعه کند که پس از آمدن مالک خودرو او مدعی شد: برای خرید همراه همسر و فرزندم حوالی پارک ملت مشهد خودرو را متوقف کردم. فرزند کوچکم داخل خودرو ماند. سوئیچ روی خودرو بود و از پسرم خواستم شیشه‌ها را پایین نکشد و درهای خودرو را هم قفل کند.
من و همسرم رفتیم و وقتی برگشتیم پسرم کنار خیابان افتاده بود و به شدت گریه می‌کرد. ماجرا را جویا شدم و فهمیدم سارق پس از دور شدن ما به خودرو نزدیک شده و به شیشه می‌کوبد و از فرزندم می‌خواهد کمی شیشه را پایین بکشد. با اصرار این کار انجام می‌شود و او با این ادعا که خودرو مقابل پل خانه او قرار دارد و می‌خواهد مصالح ساختمانی روی پل تخلیه کند و باید ماشین کمی جلوتر برود، موفق می‌شود پسرم را مجاب کرده تا در خودرو را باز کند. فرزندم که در خودرو را باز می‌کند، سارق او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد و افشانه فلفلی به صورت او می‌زند. بعد هم پسرم را از خودرو به بیرون پرت و ماشین راسرقت می‌کند. صحبت‌های شاکی پرونده و تحقیقات پلیس معلوم کرد این فرد با روش مذکور باز هم دست به سرقت خودرو زده است. حتی یک شهروند مشهدی با مراجعه به پلیس و شناسایی سارق بازداشت شده و ارائه مستندات محکمه‌پسند، ماجرای سرقت 320 میلیون تومان طلا و جواهر را بازگو کرد.

برخورد قاطعانه دستگاه قضا با متهم
متهم با مستندات تکمیل شده به دادسرای مشهد منتقل و در نهایت برای او کیفرخواست صادر و پرونده برای رسیدگی نهایی به دادگاه ارسال و روی میز قاضی شعبه 144 قرار می‌گیرد.
از همین رو قاضی مهدی ترابیان برای صدور رأی متناسب با توجه به جرایم صورت گرفته، بررسی دقیق پرونده را در دستور کار خود قرار داد. پس از طی مراحل رسیدگی به اتهامات فرد بازداشت شده و  دریافت آخرین دفاع متهم، رأی پرونده صادر شد.
بنا بر تصمیم مقام قضایی که مبتنی بر قوانین به مرحله انشا درآمد، متهم با توجه به قانون مجازات اسلامی و همچنین جنبه زیانبار جرم و شیوه ارتکاب آن (سرقت خودروها) به 10 سال حبس و نیز تحمل 74 ضربه شلاق محکوم شد. این فرد همچنین از بابت سرقت پلاک خودرو به یک سال حبس و در مورد حمل افشانه غیر مجاز به دو سال حبس محکوم شد که برای او اشد مجازات (بالاترین میزان محکومیت اعلامی) در نظر گرفته خواهد شد.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه