دست‌های پنهان مانع بومی‌سازی پیام‌رسان‌هاست

تحلیل سخنان وزیر ارتباطات درباره پلتفرم‌های داخلی در گفت‌وگوی قدس با مهدی کلهر، کارشناس ارتباطات و رسانه

دست‌های پنهان مانع بومی‌سازی پیام‌رسان‌هاست

وزیر ارتباطات در جلسه صبح روز گذشته مجلس با اشاره به جایگاه تحقق شبکه ملی ارتباطات و اطلاعات در صدر برنامه‌های این وزارتخانه، از هفت کلان پروژه تعریف شده براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی  در این نهاد خبر داد.


زارع‌پور پیشرفت شبکه ملی ارتباطات را ۵۹ درصد  عنوان و تأکید کرد در کمتر از دو سال پیشرفت این سازمان دو برابر شده است. به گفته زارع پور توسعه فیبرنوری در سراسر کشور است که تا پایان سال به رشد 80 درصدی خواهد رسید و کسب و کارها با سرعت نامحدود قادر به استفاده از شبکه خواهند بود و ۸ درصد درآمد اپراتورها به این پروژه اختصاص دارد. وزیر ارتباطات افزود: ۱۷ میلیون ایرانی در یک روز در یک پلتفرم داخلی حضور یافتند و کاربران ماهانه بیش از ۳۵ میلیون نفر هستند. پیش از این ترافیک خارجی ۷۰ درصد بود، امروز ۶۰ درصد از ترافیک داخلی مربوط به استفاده از پلتفرم‌های بومی است. وی ادامه داد: برای موضوع کسب و کارها به شکل ویژه آیین‌نامه‌ای در دولت در کارگروه اقتصاد دیجیتال با بیش از ۳۰ نوع حمایت برای مردم و کسب و کارها پیش‌بینی شد و دیروز فراخوان شناسایی مشمولان منتشر شد و به‌زودی اقدامات اجرایی شروع خواهد شد. زارع پور اضافه کرد در پلتفرم‌های داخلی، امکان تماس صوتی و تصویری با کیفیت وجود دارد و در آینده‌ای نزدیک تماس با تلفن ثابت و تلفن همراه فراهم می‌شود، خدمات دولتی را از طریق این پلتفرم‌ها در اختیار مردم قرار خواهیم داد. پیام‌رسان‌های داخلی را به گونه‌ای تقویت می‌کنیم که مردم آن‌ها را به نمونه‌های خارجی ترجیح دهند. وی در پایان از بسته حمایتی وزارت ارتباطات از کسب‎وکارها خبرداد و گفت: هر کسی در پلتفرم داخلی کسب و کارش را راه بیندازد به منزله ثبت در درگاه ملی مجوزهاست و نیاز به گرفتن مجوز ندارد. کسب‌وکارهایی که سابقه مالیاتی ندارند تا دو سال از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد.

لزوم تقویت پیام‌رسان‌های داخلی
مهدی کلهر، چهره نام آشنای فرهنگ کشور، با استناد به سخنان وزیر ارتباطات گفت: اول پیام رسان‌های داخلی تقویت، سپس مردم را دعوت به حضور و استفاده از این نرم افزارها کنیم. وی، با اشاره به این مسئله که ایجاد پیام‌رسان‌های داخلی از دولت نهم، به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و حتی توسط رئیس‌جمهور وقت نیز اعلام شد، بیان کرد: در آن زمان فناوری ایجاد چنین پیام‌رسان‌هایی کاملاً در دسترس بود، اما ناگهان در دولت دهم، مسئولان، از این تصمیم کاملاً ملی- اقتصادی منصرف شدند و چرایش هنوز مشخص نیست.  مشاور رسانه‌ای رئیس دولت‌های نهم و دهم؛ در ادامه با طرح این پرسش که آیا نفوذی‌هایی که همیشه درکنار مسئولان پر مشغله، در رسانه‌ها و دیگر نهاد‌های مربوط وجود دارند که نکند نظام و دولت‌ها از مرحله انفعال خارج شوند و به مرحله پیشگیری و فعالی برسند، پیشنهاد داد: اگر یک کار پژوهشی راجع به چرایی خارج شدن کارهای درست، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... از میانه‌ راه در دولت‌های مختلف انجام بگیرد، خدمت بزرگی به ترک فعل‌های مهم و واجبات توسعه و رشد کشور کرده است. وی در ادامه با تأکید بر اینکه یکی از طرح‌های نیمه کار مانده دهه گذشته به مسئله زیان‌بار بی توجهی به پیام رسان‎های بومی برمی‌گردد، گفت: این گونه پژوهش‌ها را درتمام موارد وموضوعات‌ استراتژیک می‌شود انجام داد، حتی‌این قضیه پیش‌ازانقلاب‌هم بارها اتفاق افتاده بود. 

فرایند تلخی که همیشه تکرار می‌شود!
کلهر ادامه داد: به عنوان مثال در برخی موارد می‌بینیم که یک موضوعی به‌عنوان یک نیاز واقعی کشورتوسط کارشناسان تشخیص داده شده و توانایی تولید آن نیز در کشور وجود داشته است و تجربه ‌گذشته‌ هم به ما نشان داده‌ تولید نشدن آن‌چیز در داخل ‌کشور، دست برتر را در اختیار بیگانگان قرارداده ‌است، اما  ناگهان رسانه‌ها مسائلی ازجمله نداشتن توجیه اقتصادی یا برتری‌کیفیت نمونه خارجی و موارد دیگر را میان کشیده‌اند و کار تحقیق و تولید یک محصول راهبردی را درآغاز یا میانه راه متوقف کرده‌اند. اصولاً یکی از اهداف انقلاب، شکستن این روش تسلیم در برابر بیگانگان است. وی در پایان به سرنوشت خودروسازی ملی اشاره کرد و گفت: این سرنوشت خودروسازی ماست، همه‌ ماشین‌ها قرار بوده درطول مثلاً چهار سال به 100درصد تولید داخلی برسد، ‌ اما همچنان معطل تصمیم‌گیری مدیران است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه