۱۱۲ هزار هکتار کانون بحران گرد و غبار

خراسان ‌شمالی

۱۱۲ هزار هکتار کانون بحران گرد و غبار


​​​​​​​رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۱۱۱ هزار و ۹۲۲ هکتار از مساحت استان کانون بحران فرسایش بادی با شدت کم و متوسط است. حسن امامی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: از این وسعت؛ ۹۸ هزار هکتار آن شدت کم و حدود ۱۲ هزار هکتار شدت متوسط است.
وی تصریح کرد: ۹ درصد وسعت منابع طبیعی خراسان شمالی را بیابان تشکیل می‌دهد که ۱۱۲ هزار هکتار در شهرستان جاجرم، ۳۹ هزار هکتار در اسفراین و ۳۱ هزار هکتار در گرمه است. ۳۹ هکتار از مساحت بیابان این استان حساس و فاقد پوشش است که جاجرم بیشترین این وسعت را دارد. امامی گفت: امسال برای حوزه بیابان‌زدایی استان ۱۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و حدود ۸۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی مصوب شده است. بیابان‌زدایی از اولویت‌های اصلی اداره کل منابع طبیعی استان محسوب می‌شود و با این اعتبارات پهنه خشک استان تا حد زیادی بیابان‌زدایی می‌شود.
عمده اراضی بیابانی استان در حوزه کال‌شور در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است. شور شدن آب‌های سطحی، کمبود بارش‌ها و ضعف در پوشش گیاهی از علل طبیعی در تشکیل نوار بیابانی خراسان شمالی است و عوامل دیگری همچون چرای بی‌رویه و مستمر دام‌ها، کشاورزی غیراصولی و کشت بی‌رویه نیز بر تشدید وضعیت این مناطق اثر گذاشته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه