تنور گلایه‌ از نانوایان همچنان داغ است!

پاسکاری پاسخ‌گویی در حوزه تخلفات

تنور گلایه‌ از نانوایان همچنان داغ است!

نان همواره یکی از نیازهای بشر بوده است. از این رو مصرف روزانه نان در سبد غذایی افراد مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته و همین سبب شده بحث تولید و توزیع آن هم اهمیت ویژه‌ای داشته باشد. نانی که بیشتر مشهدی‌ها از کیفیت آن گلایه‌مندند.


هرچند وضعیت آرد و نان‌های بی‌کیفیت، معضل چندین ساله است و جزو آن دسته از سوژه‌هاست که بارها و بارها به آن پرداخته شده؛ اما سؤالاتی مانند چرا نان‌ها بی‌کیفیت است، دلیل طولانی بودن صف‌های نان چیست، چرا هر روز از قد و وزن نان‌ها کاسته می‌شود و... همچنان بی جواب مانده است. 

همچنان بی‌پاسخ است !
برخی نانوایان دلیل طولانی بودن صف‌های نان را خرید بیش از نیاز مردم می‌دانند. التهابی که هنوز هم پس از گذشت ماه‌ها از اجرای طرح توزیع آرد یارانه‌ای همچنان بازار داغی دارد. این اتفاق زمانی رخ داد که قیمت آرد افزایش پیدا کرد و توزیع آرد بر اساس تراکنش نانوایی‌ها انجام و همه چیز به دست طرح مدیریت هوشمند توزیع یارانه آرد و نان سپرده شد. طرحی که قرار بود مشکل‌گشا باشد، ظاهراً مشکل‌ساز شده است. 

مدیر مورد نظر در دسترس نیست!
احمدرضا کشتگر، رئیس اتحادیه نانوایان مشهد پاسخی برای سؤال‌های ما نداشت و در خصوص وضعیت نان و نانوایی‌ها گفت که اجازه صحبت ندارد و قرار شده از این به بعد فرماندار یا یکی از معاونان وی در این خصوص پاسخگوی رسانه‌ها باشند.
رضا رمضانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار مشهد هم پس از تماس خبرنگار ما توپ را به میدان رئیس اداره جهاد کشاورزی انداخت .
تماس خبرنگار ما با محمد میری، رئیس جهاد کشاورزی هم ثمری نداشت و در نهایت سید علی اکبر نصری، رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در توضیح بی‌کیفیت بودن نان و تخلف در برخی از نانوایی‌های شهر مشهد به خبرنگار ما گفت: من منکر تخلف در برخی از نانوایی‌ها نیستم و مانند دیگر صنف‌ها نمی‌شود هر گونه تخلفی را انکار کرد؛ ولی همه واحدهای نانوایی در مشهد به صورت روزانه پایش می‌شوند تا این تخلفات را به حداقل برسانیم.
وی در رد ادعای کاهش ساعت‌های پخت نان در برخی از نانوایی‌های مشهد گفت: اگر بخواهیم این ساعت‌ها را با زمان حضور زائران در مشهد که نانوایی‌ها تا پاسی از شب موظف به پخت بودند مقایسه کنیم، این را می‌پذیرم؛ ولی ساعت پخت هیچ نانوایی کاهش نداشته است .
وی افزود: روزانه توسط نرم‌افزار نانی نو کارکرد و نحوه ارائه خدمات نانوایی‌ها و ریز تراکنش‌هایشان رصد و بررسی می‌شود و با هر نانوایی که تعللی در پخت یا مشکلی در ارائه خدمات داشته باشد، برخورد خواهد شد. همچنین در صورت مشاهده هرگونه تخلفی بر اساس کارگروه استانی در مرحله نخست 30 درصد از سهمیه آرد آن نانوایی کسر و به نانوایی‌های مجاورشان در همان منطقه و در مرحله دوم 50درصد از آرد سهمیه آن‌ها کسر و به نانوایی‌های دیگر در همان منطقه داده می‌شود. در واقع همه این موارد هر روز توسط بانک، اتاق اصناف، اداره غله، اداره جهاد کشاورزی و... با استعلام از سامانه رصد می‌شود.
نصری اضافه کرد: در صورتی که نانوایی پلمب شود و اجازه کار نداشته باشد، به نانوایی‌های اطراف آن 30 درصد سهمیه آرد تعلق می‌گیرد تا مردم در دریافت نان دچار مشکل نشوند.
نصری، رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در پاسخ به اخباری مبنی بر افزایش قیمت نان تا پایان امسال گفت: به هیچ عنوان تا پایان امسال تغییر قیمتی برای نان نخواهیم داشت. صحبت‌هایی در خصوص آزاد شدن قیمت آرد شده؛ ولی این ربطی به افزایش قیمت نان ندارد. در واقع آن یارانه‌ای که دولت می‌خواهد برای آرد یا نان بدهد، به حساب نانوا واریز می‌شود و نانوا مجبور است آرد را آزاد تهیه کند.
وی ادامه داد: با اجرایی شدن طرح نانی نو، نانوایی‌ها موظف شده‌اند پخت نان داشته باشند و در قبالش آرد دریافت کنند. در واقع سهمیه آرد بر اساس تراکنش و میزان پخت نانی که دارند، تعلق می‌گیرد و این به معنی بی‌توجهی به کیفیت نان نیست؛ چون این قضیه هر روز توسط بازرسان اتحادیه رصد می‌شود.
نصری در توضیح وجود جوش‌شیرین در نان‌های شهر مشهد گفت: این یک بحث کارشناسی است و باید سازمان غذا و دارو وارد این بحث شود و در صورتی که با این قضیه مواجه شویم، با فرد خاطی برخورد خواهیم کرد؛ ولی در پی مراجعات ما به نانوایی‌ها در جریان هستیم که آن‌ها از خمیرمایه خشک و تر استفاده می‌کنند.
رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در توضیح شلوغی‌های بیشتر نانوایی‌های مشهد گفت: شلوغی محسوسی در نانوایی‌ها وجود ندارد. گاهی هم اگر این شلوغی‌ها هست به دلیل دیر رسیدن آرد به نانوایی‌هاست که این مشکلات به زودی و زمانی که سهمیه آرد ثابت شود، برطرف خواهد شد.

خبرنگار: تکتم بهاردوست

برچسب ها :
ارسال دیدگاه