عرضه آشکار «چرخ کرده تخلفات»!

رفتار غیر بهداشتی که سال‌هاست درمان نشده است

عرضه آشکار «چرخ کرده تخلفات»!

فروش غیر بهداشتی گوشت چرخ کرده از پیش آماده درحالی سلامت مردم شهر مشهد را تهدید می‌کند که پیگیری‌های خبرنگار ما از رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت دامی مشهد برای اطلاع از تعداد برخوردهای قانونی با واحدهای صنفی متخلف، خروجی روشنی نداشت!


گوشت یکی از وعده‌های غذایی محبوب مردم در سراسر دنیاست. ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و یکی از کالاهای اصلی در سبد غذایی مردم، گوشت قرمز است.
اما یکی از موضوعاتی که همیشه در این حوزه دارای حاشیه‌هایی بوده و هیچ وقت هم پایانی برای آن وجود نداشت، فروش گوشت چرخ کرده از پیش آماده است. برای برخی سودجویان بازار، سلامت مردم به هیچ عنوان مهم نیست و تنها کسب درآمد به هر شیوه‌ای مدنظر آن‌هاست.

باز هم گلایه‌های مردمی، رسانه را کف میدان کشید
هر چند این دست پیگیری‌های رسانه‌ای هیچ وقت کهنه نمی‌شود، این بار دریافت چندین گلایه مردمی درباره فروش گوشت چرخ کرده از پیش آماده آن هم با قیمت‌هایی پایین‌تر از عرف بازار، خبرنگار ما را بر آن داشت تا باز هم برای بررسی موضوع راهی سطح شهر شود و به چندین مغازه سر بزند؛ اما گزارش‌های مردمی این ماجرا جای تأمل داشت که صبح‌ها از گوشت چرخ کرده از پیش آماده شده در بازار خبری نیست و پس از پایان ساعت اداری و وقتی که خیال برخی متخلفان از نبود کارشناسان شبکه دامپزشکی و... راحت می‌شود، گوشت‌های چرخ کرده که محتویات آن معلوم نیست، پشت ویترین به نمایش گذاشته می‌شوند!
برای بررسی ماجرا، میدان استقلال نخستین مقصد ماست. آنچه مشاهده شد متأسفانه قابل درک نبود. گوشت‌های چرخ‌کرده که به صورت غیر بهداشتی پشت ویترین‌ها خودنمایی می‌کرد و یا تفاوت قیمت‌های فاحشی که مابه‌التفاوت آن بی‌شک هزینه درمان بیماری‌هایی می‌شود که نتیجه استفاده از این گوشت‌های غیر بهداشتی است.
وقتی هر کیلو گوشت گوسفند حدود 200 هزار تومان است؛ ولی هر کیلو گوشت چرخ کرده چند‌ده هزار تومان ارزان‌تر در بازار فروخته می‌شود، بی‌شک خروجی‌ای را در پی دارد که همه به آن واقف هستیم.
بر اساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی شبکه دامپزشکی، گوشت مدنظر برای چرخ شدن باید در حضور مشتری داخل چرخ گوشت ریخته شود و شهروندان همه چیز را با چشم خود ببینند تا مبادا سنگدان مرغ و... از چرخ گوشت‌ها بیرون بیایند؛ اما متأسفانه آن چیزی که مشهود بود رعایت نکردن این قانون توسط برخی از کسبه در میدان استقلال بود. 
برخی فروشندگان اعتقاد داشتند برای تسریع امور و معطل نشدن مردم، گوشت‌ها را از پیش چرخ می‌کنند. برخی نیز این کار را درخواست خود شهروندان می‌دانستند!
اما متأسفانه باید قبول کرد فروش گوشت چرخ‌کرده گوسفندی زیر قیمت نمی‌تواند سلامت مردم را ضمانت کند و معلوم نیست چه چیزی داخل چرخ گوشت‌ها ریخته می‌شود!

تخلفی که همیشه هست! 
در این زمینه جواد اعلمی، مدیر کل شبکه دامپزشکی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: بنده وجود چنین تخلفی را تأیید می‌کنم. متأسفانه باید بگویم این دست تخلف‌ها کم هم نیست.
مدیر کل شبکه دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: مغازه‌دار باید گوشت کیلویی چند صد هزار تومان را مقابل چشم مشتری چرخ کند؛ اما متأسفانه در برخی موارد این‌گونه نیست. براساس قانون، کارشناسان ما در صورتی که با این دست تخلفات مواجه شوند، پس از تنظیم گزارش، متخلفان را به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند کرد.
اعلمی ادامه داد: در گذشته جریمه‌‌های تعزیرات حکومتی به هیچ عنوان بازدارنده نبود. در حال حاضر تغییراتی در میزان جرایم ایجاد شده که امیدواریم بتواند مانع بروز این تخلف شود. در گذشته جریمه‌های 200هزار تا 500هزار تومانی چگونه می‌توانست بازدارنده باشد؟

فروش گوشت کله گاو جای گوشت چرخ کرده  
مهدی باقری، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت دامی مشهد هم ادعا کرد: متأسفانه برخی از همکاران ما سنگدان مرغ یا گوشت کله گاو را به عنوان گوشت چرخ کرده به مردم می‌فروشند. ممکن است سنگدان مرغ خواص خاص خود را داشته باشد؛ اما اینکه آن را به جای گوشت به مردم بفروشند، انصاف نیست.
وی ادامه داد: بر اساس قانون باید متخلفان را به نهاد‌های نظارتی معرفی کنیم؛ اما متأسفانه جریمه‌های تعزیرات چندان بازدارنده نیست!
باقری درباره مسمومیت شهروندان به دلیل مصرف چنین گوشت‌هایی گفت: اگر چنین اتفاقی رخ دهد، فروشنده گوشت مجبور به کسب رضایت از آن شهروند است. با تدبیر دادستانی نیز یک شعبه حل اختلاف در محل اتحادیه وجود دارد که موارد مشابه را حل و فصل می‌کند. همچنین شهروندان می‌توانند هر نوع شکایتی را در محل اتحادیه به صورت حضوری به آدرس بولوار جمهوری اسلامی، خیابان پروین اعتصامی، اتحادیه فروشندگان گوشت دامی مشهد اعلام کنند و یا موضوع را با شماره 124 درمیان بگذارند.
رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت دامی مشهد همچنین گفت: بر اساس تصمیمات گرفته شده، از فردا تمام فروشندگان گوشت دامی باید بنرهای چاپ شده در این زمینه را در مغازه خود در معرض دید مشتری قرار دهند. همچنین در صورت انجام و تکرار تخلف، جواز کسب فرد متخلف باطل و واحد فروش نیز پلمب خواهد شد.

نکته رسانه
در حالی این موضوعات از سوی رئیس اتحادیه مذکور مطرح می‌شد که تلاش خبرنگار ما برای آنکه بداند چه تعداد واحد صنفی در این اتحادیه شناسایی شده‌اند که گوشت چرخ کرده از پیش آماده می‌فروخته‌اند و درپی آن به تعزیرات حکومتی معرفی شده‌اند، بی‌نتیجه ماند!

خبرنگار: سید شایان حسینی راد

برچسب ها :
ارسال دیدگاه