روزگار سیاه نتانیاهوی ششم

تحلیل وضعیت سیاسی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با عضو شورای ملی رسانه لبنان

روزگار سیاه نتانیاهوی ششم

همان‌طور که بسیاری از نظرسنجی‌ها پیش‌بینـــی کــــرده بودنـــد، نتایج انتخابات کنست رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی به نفع ائتلاف راست افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسبق این رژیم رقم خورد و احزاب آن توانستند در مجموع بیشتر از نیمی از کرسی‌های پارلمان که موردنیاز برای تشکیل کابینه است را بدست آورند. نتانیاهو و متحدان او دشواری زیادی برای تشکیل کابینه نخواهند داشت و او که 17 ماه پیش از قدرت خارج‌ شده بود، دوباره خود را در آستانه نخست‌وزیری می‌بیند و به‌احتمال‌زیاد برای تشکیل کابینه جدید موفق خواهد شد.


اسرائیل به‌سوی افراطی‌گرایی
«غالب قندیل» عضو شورای ملی رسانه لبنان و تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار قدس نتایج انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی را نشان‌دهنده تمایل دوباره صهیونیست‌ها به‌افراط گرایی بیشتر و احزاب راست‌گرای این رژیم دانست و افزود: «این مسئله یک‌بار دیگر ماهیت واقعی و تجاوزکارانه رژیم اسرائیل را متذکر می‌شود. البته ما معتقد نیستیم در این خصوص بین صهیونیست راست‌گرا و چپ‌گرا تفاوت وجود دارد، چراکه تمام گروه‌ها و تشکیلات سیاسی این رژیم که حقوق مادی و سرزمین فلسطینی‌ها را غصب کرده‌اند، در تجاوزکاری، توحش و ماهیت جنایتکاری با یکدیگر برابر هستند، اما واضح است رویکرد عمومی چه در داخل سرزمین‌های اشغالی و چه در خارج آن، بر افراطی‌تر بودن و خشونت‌طلبی بیشتر گروه‌های راست‌گرا تأکید می‌کند. این‌یک عبرت برای کسانی است که تصور می‌کنند امکان همزیستی یا سازش و حل برخی مسائل با این رژیم وجود دارد».
به باور کارشناسان، انتخابات2022 دومین کودتای سیاسی پس از کودتای1977 است که در آن، حزب راست‌گرای لیکود به رهبری مناخیم بگین به عنوان نخستین حزب مؤسس رژیم صهیونیستی به نخست‌وزیری رسید؛ مسئله‌ای که نشان می‌دهد رویکرد «صهیونیزم دینی مبتنی بر شهرک‌سازی» از حاشیه طرح صهیونیستی به مرکز آن منتقل‌ شده که پیامدها و آثار واضحی بر شاکله این رژیم و مهم‌تر از همه بر ماهیت و نحوه نزاع در سرزمین‌های فلسطینی خواهد گذاشت.

احتمال افزایش خشونت علیه فلسطینیان
غالب قندیل در خصوص افزایش خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی در برهه آتی با بیان اینکه بی‌تردید در صورت نخست‌وزیری نتانیاهو، صهیونیست‌ها و شهرک‌نشینان اقدامات افراطی، خشونت‌آمیز و غیرانسانی خود علیه ملت فلسطین در داخل سرزمین‌های اشغالی را تشدید می‌کنند، توضیح داد: «طبیعتاً این مسئله با پاسخ مقاومت و آمادگی آن برای دوره‌های متعدد درگیری و جنگ با این رژیم اشغالگر مواجه خواهد شد. تا زمانی که این رژیم موجود باشد و به حیات خود ادامه دهد، ملت فلسطین گزینه‌ای جز مقاومت و پاسخ به آن ندارد و افق روشنی مقابل کشورهای عربی برای رسیدن به ثبات و کمترین سطح از امنیت و آرامش وجود نخواهد داشت. این‌ واقعیت و عبرتی است که تجربه‌های تاریخی از دهه‌های پیش تا به امروز تأیید کرده و امکان ندارد به تغییر مثبتی از داخل رژیم صهیونیستی دلخوش باشیم. ما تمام گرایش‌های جنبش صهیونیستی را در منطقه تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم چپ و راست آن همگی استعمارگران غاصبی هستند که به تجاوز و جنایت تمایل دارند و هراندازه به آن‌ها امتیاز داده شود، تجاوزکاری و توحش آنان نیز بیشتر خواهد شد».
اکنون نتانیاهو پس از کمتر از دو سال غیبت، یک بازگشت دوباره سریع به خانه نخست‌وزیری در خیابان بالفور در قدس اشغالی کرده که نشان می‌دهد او مرد اول سیاست داخلی رژیم اسرائیل یا همان‌طور که هوادارانش دوست دارند او را بخوانند «جادوگر» این رژیم است؛ اما پیشرفت او، چه در سطح لیکود و چه در اردوگاه متحدانش، نشان‌دهنده این است که رأی‌دهندگان اسرائیلی به قانون احترام نمی‌گذارند و همیشه خواهان خوی وحشی‌گری و جنایت، به‌عنوان بازتابی واقعی از اندیشه و رفتار اجتماعی و سیاسی جنبش صهیونیستی هستند.
تحلیلگر لبنانی درباره میزان موفقیت نتانیاهو در تشکیل کابینه با تأکید بر اینکه براساس نتایج بدست‌آمده تقریباً نخست‌وزیری نتانیاهو قطعی شده، تصریح کرد: «برمبنای نتایج، روشن است این بار ائتلافی بین گروه‌های راست‌گرای افراطی شکل خواهد گرفت و درنتیجه مقابل یک کابینه به‌شدت افراطی‌تر از آنچه در سال‌های گذشته شاهد بودیم قرار خواهیم داشت و این به معنای ورود منطقه به‌ویژه سرزمین‌های اشغالی و غیراشغالی فلسطین به دوران تازه‌ای از تنش، درگیری و تحرکات مقابله‌ای خواهد بود. به نظر من رژیم صهیونیستی حملات جنایتکارانه خود علیه نوار غزه را افزایش خواهد داد و تحولات بی‌سابقه‌ای در کرانه باختری رخ خواهد داد که به دنبال آن، اهالی کرانه باختری درس تازه‌ای را به متجاوزان خواهند داد و انتفاضه در این منطقه متوقف نشده و گروه‌های مقاومت با تجربیاتی که در مدت اخیر کسب کرده‌اند به شکل سازماندهی شده‌تر و قدرتمندتر مقابل صهیونیست‌ها ایستادگی خواهند کرد».

نتانیاهو و سرنوشت توافق دریایی با لبنان 
با بازگشت احزاب افراطی‌تر به قدرت در رژیم صهیونیستی، انتظار می‌رود در تئوری سیاست داخلی و خارجی این رژیم به‌ویژه برخی مسائل مهم و حساس تغییراتی ایجاد شود. یکی از موضوعات حساسی که به‌تازگی لاپید، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل به آن پرداخته، تعیین مرزهای دریایی با لبنان بود که پس از تحولات مختلف و دخالت مستقیم حزب‌الله در این موضوع و دفاع از حقوق دریایی لبنان، مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی برای امضای آن زیر ‌فشار ارتش و نهادهای نظامی قرار گرفتند و از بیم وارد شدن به جنگ با حزب‌الله، مجبور به پذیرش این توافق‌نامه شدند. پس از امضای توافق، نتانیاهو از لاپید و کابینه او به خاطر امضای آن انتقاد کرد و آن را به معنای تسلیم شدن اسرائیل مقابل حزب‌الله توصیف کرد. او همچنین در مبارزات انتخاباتی خود چندین بار مدعی شد در صورت بازگشت به قدرت، توافق مرزی با لبنان را لغو خواهد کرد. این موضوع سؤالاتی را در مورد آینده توافق مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی و اینکه آیا نتانیاهو واقعاً این توافق را لغو خواهد کرد، به وجود آورده است.
غالب قندیل در پاسخ به این پرسش تأکید کرد: «ترسیم مرزهای دریایی لبنان با رژیم صهیونیستی معادله‌ای بود که قدرت مقاومت بر این رژیم تحمیل کرد و منتی نبوده که صهیونیست‌ها بر سر مردم لبنان گذاشته باشند که بتوانند آن را از بین ببرند یا لغو کرده و از آن خارج شوند. اگر نتانیاهو اشتباهی را مرتکب شده و برای خروج از این توافق تلاش کند، مقاومت و مردم لبنان درسی به او خواهند داد که از کرده خود پشیمان شده و با امتیازدهی بیشتر به لبنان مجبور به بازگشت به توافق شود. در ترسیم مرزهای دریایی، معادله قدرت تعیین‌کننده شرایط بوده و هیچ مقام یا حزب صهیونیستی از این معادله کوبنده گریز نخواهد داشت».

افزایش حمایت ایران از مقاومت با حضور نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو در 20سال گذشته تاکنون پنج بار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده و پس از انتخابات اخیر در آستانه تجربه ششمین دور از نخست‌وزیری خود است. او یکی از کینه‌توزترین افراد نسبت به ایران اسلامی بوده و در تمام دوره‌های نخست‌وزیری خود هرچه در توان داشته را برای ضربه زدن به ملت ایران به کار بسته، اما هیچ‌گاه موفق به رسیدن به اهداف خود نبوده است. او بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را برای خروج از توافق هسته‌ای و وضع شدیدترین تحریم‌ها تحریک کرد تا هم برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببرد و هم آن را در برابر خواسته‌های غرب به‌زانو درآورد؛ اما اکنون نه ترامپی در قدرت باقی‌مانده، نه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی متوقف‌ و نه ایران تسلیم‌ شده است.
تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه در این خصوص می‌گوید: «ایران یک قدرت بزرگ منطقه‌ای است و دشمنی و تنش‌زایی رژیم صهیونیستی در قبال آن ازاین‌رو است که می‌داند جمهوری اسلامی پشتیبان تمام محور مقاومت در منطقه است. ایران راهبرد و سیاست خود را بر مبنای رد موجودیت این رژیم بنا نهاده است؛ رژیمی که چه از لحاظ ایدئولوژیک و چه از نظر سیاسی از نگاه ایران یک غده سرطانی به شمار می‌رود که باید ریشه‌کن شود. به نظر من ایران در برهه پیش رو حمایت خود از مقاومت در فلسطین، لبنان، یمن و سوریه را مضاعف خواهد کرد و خواهیم دید رژیم صهیونیستی در شرایط بسیار سخت‌تری از اکنون و گذشته قرار خواهد گرفت. من به این مسئله اطمینان دارم، چراکه ایران خوانش متقنی از امور راهبردی دارد و حقیقت تحولات در منطقه را به‌خوبی درک می‌کند و همچنین ظرفیت‌های میدانی و مردمی منطقه برای مقابله با سلطه استعماری و صهیونیستی را که خارج کردن منطقه از تحت آن، امری ضروری است، به نحو احسن شناسایی کرده است».

خبرنگار: جواد فراهانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه