قصه فرادینی و فراملیتی حجاب

نویسنده «ستاره‌ها چیدنی نیستند» از خاطرات امام جمعه پیشین نیویورک می‌گوید

قصه فرادینی و فراملیتی حجاب

آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر سرانه مطالعه در کشور خبرهای خوبی ندارد، کارشناسان علت این موضوع را نوع و مضمون کتاب‌ها در کنار بررسی مؤلفه‌های ارتقای سرانه مطالعه عنوان کردند، زیرا برخی از کارشناسان معتقدند آمار مربوط به سرانه مطالعه شامل مطالعه کتاب، نشریات و روزنامه‌ها و فضای مجازی است و در مقابل، تعدادی از کارشناسان نیز نه تنها این موارد را نفی کرده‌اند بلکه معتقدند مطالعه کتاب‌های درسی در هر مقطع تحصیلی نیز شامل بررسی مؤلفه‌های سرانه مطالعه در کشور نمی‌شود.


این بخش را گفتیم تا به پویش‌ها و مسابقاتی که از سوی نهادهای دولتی و بخش خصوصی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی برگزار می‌شود و نقش مهمی در ارتقای سرانه مطالعه دارد برسیم. به‌تازگی پویش کتاب و کتاب‌خوانی «کتاب و زندگی» در سیزدهمین دوره خود،  کتاب «ستاره‌‌ها چیدنی نیستند» را بررسی می‌کند، این کتاب حدود یک سال است که چاپ شده و در این پویش از مخاطبان خواسته شده این کتاب را مطالعه و در مسابقه آن شرکت کنند.
حجت‌الاسلام محمدعلی حبیب الهیان، نویسنده کتاب داستانی «ستاره‌ها چیدنی نیستند»، دانش‌آموخته حوزه علمیه اصفهان و هم‌اکنون به تحصیل خارج فقه و اصول و همچنین حدود ۱۰سال است که به تدریس دروس مختلف حوزوی مانند ادبیات عرب و فقه و اصول مشغول است.
او معتقد است این کتاب پرورش یک داستان واقعی است که توسط امام جمعه پیشین نیویورک به عنوان خاطره روایت شده بود و شاید به خاطر موضوعی که دارد در سیزدهمین دوره پویش به علاقه‌مندان معرفی شده است. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

ایده این کتاب از کجا آمد؟
اصل داستان این کتاب از حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی است که وقتی امام جمعه نیویورک بوده‌‌اند نقل شده؛ در ادامه، این خاطره مانند همه داستان‌ها پرورش یافته و به‌صورت یک داستان همراه با برخی قصه‌های خیالی با محوریت عفاف و حجاب در قالب یک کتاب چاپ شد.

منابعی که برای نگارش کتاب استفاده کردید کدام‌اند؟
یک طرح بسیار عظیم کشوری به نام رصدنمای ملی «عین» انجام و در موضوع کتاب ستاره‌ها چیدنی نیستند حدود ۶۰۰اثر در حوزه نشر شناسایی شد. در آن زمان به عنوان داور این مجموعه همکاری داشتم که در کنار داوری آثار، برای کتاب خودم فیش‌برداری انجام می‌دادم و می‌توانم بگویم از این نظر، مطالب کتاب بسیار نو و جدید است.

نگارش این کتاب چقدر زمان برد؟
حدود دو سال مطالعه و فیش‌برداری و یک سال نگارش کتاب زمان برد.

با توجه به اینکه در این اثر مخاطب با تلفیق داستان واقعی و تعدادی داستان‌های تخیلی روبه‌رو می‌شود چه ویژگی‌هایی برای نگارش آن استفاده کردید تا مطالعه این کتاب برای مخاطب جذاب شود؟
تلاش شده کتاب در جای‌گذاری مطالب، از مهندسی خاصی برخوردار باشد، به غیر از منابع بسیار زیاد و زمان طولانی برای مطالعه و نگارش کتاب، تفکر زیادی درباره تدوین آن انجام و از کشکولی بودن پرهیز شده است.

تاکنون میزان اقبال مردم به مطالعه این کتاب چگونه بوده است؟
استقبال بسیار خوب بوده به‌طوری که حتی علاقه‌مندان، نظرات خود درباره این اثر را نیز به ما منتقل کرده‌اند و جالب است بدانید بسیاری از مردم مطالعه این کتاب را برای مرد و زن ضروری دانسته‌اند.

درباره داستان اصلی این کتاب بگویید.
این کتاب، داستانی واقعی از زندگی جذاب و پرهیجان یک دختر آمریکایی است. این دختر آمریکایی به سبب یک اتفاق در مسیری قرار می‌گیرد که با دو نگاه و دو مدل سبک زندگی در مورد زنان آشنا و بسیار از آن اثر می‌پذیرد، یک نگاه منفی، تیره و تار و یک نگاه مثبت، زیبا و فطری درباره زن. آشنایی این دختر نیویورکی با این دو نگاه، منشأ اتفاقاتی مهم در زندگی او و دوستش می‌شود و داستان، مخاطب را با خود تا پایان همراه می‌کند.
مخاطب در این کتاب با دو نوع نگاه به جایگاه زن روبه‌رو می‌شود، در دیدگاه نخست، شخصیت زن به شدت لگدمال شده، به‌‌طوری که در گذشته نه‌چندان دور، هیچ یک از حقوق اولیه زن مثل حق رأی و انتخاب، حق مالکیت اقتصادی، حق علم‌آموزی و سایر حقوق او به رسمیت شناخته نمی‌شد و به طور کلی در این نگاه، به زن به چشم یک انسان نگاه نمی‌‌شود، اما در مقابل، دیدگاه دوم این است که به زن به چشم یک انسان نگریسته شده و او در کنار مرد و مکملش و چه بسا زن مربی جامعه انسانی معرفی می‌‌شود. 
در داستان کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند» شخصیت اصلی قصه پس از آشنایی با این دو نگاه درباره زن، متوجه می‌‌شود تفاوت‌‌های بسیارعمیقی بین این دو سبک وجود دارد و این دو نگاه دست‌کم در ۱۴ مسئله، اختلاف ۱۸۰ درجه‌ای دارند، یکی از این مسائل اختلافی درباره پوشش انسان‌‌ها به‌ویژه بانوان است. به نظرم این موضوع می‌تواند مخاطب را به فکر وادارد یا حتی بسیاری از پرسش‌هایی که او در این زمینه دارد را پاسخ دهد.

این کتاب سوژه سیزدهمین پویش کتاب و کتاب‌خوانی کتاب و زندگی شده؛ به نظر شما برگزاری چنین پویش‌هایی به افزایش تعداد مخاطبان و ارتقای سرانه مطالعه کمکی می‌کند؟
بله، این کتاب که به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی به عنوان سوژه این پویش انتخاب و تاکنون نیز با استقبال علاقه‌مندان روبه‌رو شده، در صورتی که به جامعه کتابخوان بیشتر معرفی شود از آنجایی که مطالعه‌اش می‌تواند به دغدغه‌ها و پرسش‌های احتمالی مخاطبان پاسخ دهد به افزایش سرانه مطالعه نیز می‌تواند کمک کند.
شایان ذکر است پویش کتاب‌خوانی «ستاره‌ها چیدنی نیستند» با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود. عموم علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب از کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور و شرکت در پویش می‌توانند عدد ۶ را به سامانه ۵۰۰۰۲۴۶۰ ارسال کنند. به برگزیدگان این مسابقه ۵۰۰ میلیون ریال جوایز نقدی اهدا می‌شود.

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه