تجهیزات پزشکی قانونی خراسان رضوی از رده خارج شده است

تجهیزات پزشکی قانونی خراسان رضوی از رده خارج شده است

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی از سال ۸۴ به عنوان استان پیشرفته در زمینه تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی پزشکی قانونی مطرح بوده؛ اما حدود ۱۷ سال از آن زمان می‌گذرد و تجهیزات ما فرسوده، از کار افتاده و از رده خارج شده است.


آریا حجازی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نبود سالن تشریح در شهرستان‌های استان اظهار کرد: پزشکی قانونی خراسان رضوی سالانه پاسخگوی حدود ۱۷۰ هزار مورد معاینه و مراجعه است که از این میزان حدود 3 هزار و 500 جسد را پاسخ‌گویی می‌کند. دست‌کم باید ۱۰ شهر ما مجهز به سالن تشریح باشند؛ اما اکنون در هیچ شهری سالن نداریم و سالن تشریح نیشابور در حال ساخت است. 
حجازی‌فر ادامه داد: اعتبار و به ویژه تأمین زمین، مشکل اصلی نبود سالن تشریح در شهرهاست. اگر در شهرهای اطراف مشکلی پیش بیاید و نیاز به کالبدشکافی باشد، انتقال جسد و برگشت آن ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان می‌برد که کوچک‌ترین تبعات آن، افزایش هزینه عزاداران است.
مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی اضافه کرد: حتی تجهیزات ساده اداری نیز در این ۱۵ سال دست نخورده باقی مانده است. برخی تجهیزات دوباره خریداری شده؛ اما برای به روز کردن تجهیزات اعتباری نزدیک به ۸ میلیارد تومان نیاز است. 
حجازی‌فر گفت: سیستم مربوط به نمونه‌های DNA به طور کامل خوابیده و از رده خارج شده است. در حال حاضر نمونه‌ها را پس از طی فرایندهای ابتدایی به استان‌های دیگر می‌فرستیم. برای این موضوع ۳ میلیارد تومان تعهد دادند و پیش‌بینی می‌شود تا سه ماه دیگر مشکل برطرف شود. افزون بر مبلغی که سازمان پزشکی قانونی تعهد کرده، ۵ میلیارد تومان دیگر هم نیاز داریم. برای به روز رسانی صندلی‌های ارباب رجوع نیز ۲ میلیارد تومان مورد نیاز است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه