«هم‌افزا» نمایشگاه مردمی توانمندسازی فرهنگی

«هم‌افزا» نمایشگاه مردمی توانمندسازی فرهنگی

اهالی فرهنگ در گفت‌وگو با قدس از مزیت‌های‌این گردهمایی می‌گویند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به لزوم هم‌افزایی بین تشکل‌ها وهم‌افزایی حاکمیت با تشکل‌های مردمی گفت: نمایشگاه هم‌افزا، عرصه ارائه توانمندی‌های تشکل‌های مردمی است و مشهد در حوزه تشکل‌های مردمی، فرهنگی و اجتماعی بسیار توانمند است به گونه‌ای که می‌تواند وظیفه چند سازمان دولتی را بر دوش بکشد.


حسین‌زاده در نخستین نمایشگاه رویداد هم‌افزایی فعالان فرهنگی اجتماعی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه گستره فعالیت‌های مردمی در استان بسیار بالاست، عنوان کرد: ما در استان، مجموعه‌ها و تشکل‌های مردمی قدرتمند در حوزه‌های مختلف و گستره فکری، فرهنگی و هنری داریم؛ اما به دلیل گستردگی از هم بی‌اطلاع هستند و این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌توانند بستر فعالیت و ارتباط تشکل‌ها را افزایش دهند.
وی سرعت بالای تشکل‌های مردمی برای توسعه فعالیت‌ها و جسارت برای ورود به عرصه‌های جدیدی  را که در انقلاب اسلامی هنوز تجربه نشده‌اند، از قسمت‌های جذاب این نمایشگاه دانست و گفت: حوزه علمیه‌ای که وارد بحث بازی و اسباب‌بازی شده، ورود چند تشکل مردمی به حوزه لباس، حوزه عروسک و بازی‌های رومیزی تا فعالیت‌های متنوعی که فعالان حوزه کتاب برای رساندن کتاب به مردم انجام می‌دهند و جمع‌های دانشجویی طلبه‌ای که به فعالیت‌های نوینی برای اثرگذاری بر مخاطب در مناطق محروم به صورت جهادی اقدام می‌کنند، از جذابیت‌های ویژه نمایشگاه بود.
وی در پاسخ به تأثیر این تشکل‌ها و هم‌افزایی‌ها در ترویج سیره و فرهنگ رضوی گفت: تمامی مجموعه‌های حاضر در نمایشگاه به توانمندی‌های اثبات شده‌ای رسیده‌اند که هر کدام از این‌ها می‌توانند بستری باشند برای سوغات و زیارت. همچنین کمک کنند تا زائران، فرهنگ زیارت و سیره رضوی را همراه خود به سوغات ببرند.

شناسایی اهداف 
رئیس هیئت مدیره عهد همدلی و مدیر عامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد هم در این نمایشگاه بزرگ‌ترین آورده این رویداد را پیشبرد و به چشم آمدن اهداف تمام مؤسسات و فعالانی دانست که در این عرصه‌ها فعالیت می‌کنند و افزود: ظرفیت‌های جدیدی در این نمایشگاه ظهور کرده‌اند که فکر نمی‌کردیم در این حد باشند؛ چرا که می‌توانند در سطح ملی رشد و نمو داشته و مؤثر باشند.
رضازاده همدانی به لزوم استفاده و دعوت از مجموعه‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی و برقراری ارتباط با آن‌ها در راستای پیشبرد اهداف مدیران در این‌گونه نمایشگاه‌ها تأکید کرد و افزود: مردم ما به فرموده رهبری، نیاز به امیدآفرینی دارند و آشنایی با چنین فضاهایی موجب افزایش امید و قدرت بین جوانان و مردم و تقویت انقلاب خواهد شد.
وی افزود: با توجه به حوزه کاری ما که بیشتر در حاشیه شهر است و آنجا گروه‌هایی از جنس جهادی را می‌طلبد، بخش گروه‌های جهادی در نمایشگاه قابل توجه بود که توانستیم تعاملات خوبی را با آن‌ها برقرار و از ظرفیت این عزیزان برای پیشبرد فعالیت‌ها استفاده کنیم. 

رفع کمبودها با هم‌افزایی
شعیبی، دبیر نخستین رویداد و جشنواره هم‌افزایی فعالان فرهنگی و اجتماعی خراسان رضوی در مورد اهداف جشنواره گفت: این رویداد با این نیت فعالیت‌هایی را آغاز کرد که در این برهه از زمان و حرکت رو به جلویی که با آن مواجه هستیم، در حرکت تمدن‌سازی انقلاب اسلامی با خلأهایی مواجه‌ایم و راهکاری جز هم‌افزایی بین تشکل‌ها در حوزه‌های تخصصی نداریم. وی افزود: تشکل‌های بسیار پیشران در حوزه‌های مختلف و تخصصی در حال فعالیت هستند. به طراحی عملیات و اجرای آن رسیدند و در قالب عملیات پیشنهادی، مدل‌هایشان را پیاده‌سازی کردند. از بین صدها تشکل خراسان، 110 تشکل پیشران که اجرا و به نتیجه رسیدند و دارای مدل اجرایی هستند، انتخاب شدند تا هم خلأهای موجود خود و هم نقش هر تشکل در تشکل دیگر را  شناسایی کنند و آن‌ها را پوشش دهند. همچنین بیش از 2هزار فعال فرهنگی، اجتماعی و تشکلی از سراسر خراسان رضوی دعوت شدند. دبیر نخستین رویداد و جشنواره هم‌افزایی فعالان فرهنگی و اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: قسمت سوم، بحث حاکمیت و مسئولان نظام است. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید بر حکمرانی مردم دارند که بی‌شک حلقه‌های میانه همین تشکل‌های مردمی هستند و در موضوعات مختلف به مدلی اجرایی رسیدند، از این نظر لازم بود مجموعه‌های حاکمیت و ساختار حکومتی با توجه به وظایفی که دارند، در مورد تشکل تخصصی به تفاهم برسند و نقش تشکل‌های مردمی در انجام ساختار حاکمیتی مشخص شده و به یک مدل اجرا برسند و بتوانیم مردم را در حکمرانی حاکمیتی بیشتر ببینیم.

ترویج فرهنگ رضوی
حجت‌الاسلام والمسلمین نظافت در مورد ارزیابی نمایشگاه رویدادهای فعالان فرهنگی گفت: کار بسیار جالبی است. اینکه اهل بیت گفتند به دیدار یکدیگر بروید، به زیارت هم بروید، این مدلی است برای اجرایی کردن آن دستور. چون به دیدار هم می‌روند با یکدیگر، با توانایی‌ها، توانمندی‌ها، غم‌ها، غصه‌ها و دردهای هم آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند. خداوند متعال توقع دارد افراد برای نیکی و تقوا به هم کمک کنند. اینجا به صورت ملموس با توانایی یکدیگر آشنا می‌شوند.  وی ادامه داد: باید به دنبال این باشیم که این هم‌افزایی اسمی نباشد؛ یعنی هر تشکلی فقط به فکر نشان دادن خودش نباشد. باید به فکر این باشد که چگونه از دیگر ظرفیت‌ها استفاده کند. وی بیان کرد: برای من خیلی زیباست که این همه جوان خلاق داریم. اگر قرار بود دولت انجام دهنده این کار باشد، باید بودجه خیلی زیادی صرف می‌شد و نتیجه هم نمی‌گرفت. آزاد کردن ظرفیت‌های مردمی خیلی نتیجه می‌دهد. کاش مسئولان از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. 
حجت‌الاسلام والمسلمین نظافت اظهار کرد: نکته دیگر اینکه فرصت نقد و نظر وجود نداشت تا مجموعه‌ها به کمال برسند. انتقاد کردن کمک می‌کند تا مجموعه‌ها عیب‌های خود را ببینند.
وی در مورد تأثیر این تشکل‌ها و رسانه‌ها در ترویج فرهنگ رضوی بیان کرد: این تشکل‌ها باید بیایند در این راستا فعالیت کنند؛ یعنی سیره امام رضا(ع) را به جهانیان بشناسانند. امام رضا(ع) می‌فرمایند: «خداوند رحمت کند کسی که امر ما اهل بیت را زنده می‌کند». پرسیدند: «چگونه زنده می‌شود؟» گفتند: «یاد بگیرید یاد بدهید».

برچسب ها :
ارسال دیدگاه