3 راهکار مؤثر تبیین امر حجاب برای نوجوانان

3 راهکار مؤثر تبیین امر حجاب برای نوجوانان

سید مجتبی حورایی بالا بردن جاذبه‌های رفتاری و نفوذ در قلب مخاطب، تبیین و تقویت پایه‌های اعتقادی پیش از پرداختن به حجاب و جا انداختن مسئله حجاب در سطح کلان جامعه را سه امر مهم و اثرگذار در تبیین موضوع حجاب در بین نوجوانان و جوانان معرفی کرد.


سید مجتبی حورایی، کارشناس مسائل تربیتی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در خصوص نحوه تبلیغ امر حجاب در میان نوجوانان و جوانان اظهار کرد: فردی که می‌خواهد مسئله حجاب را بین جوانان و نوجوانان تبیین و تبلیغ کند ابتدا باید فردی باشد که بتواند به قلب آن‌ها نفوذ کند. 
این کارشناس تربیتی ادامه داد: مبلغ حجاب باید مطمئن باشد از نظر مخاطبش به اندازه کافی دوست‌داشتنی، مورد وثوق و 
قابل اطمینان است تا بتواند درباره حجاب سخن بگوید. متأسفانه معمولاً این طور است که بسیاری از دلسوزان مسئله حجاب پیش از نفوذ به قلب دیگران به آن‌ها تذکر می‌دهند، نصیحت می‌کنند و مسائلی را آموزش می‌دهند در حالی که این روش عموماً اثری ندارد. مبلغ مسئله حجاب ابتدا باید جذابیت‌های رفتاری و اخلاقی خود را بالا ببرد و با مخاطبش مأنوس شود و پس از اطمینان از این امر به تبلیغ یا تبیین حجاب بپردازد.
وی به دومین راهکار تبیین صحیح امر حجاب اشاره و تصریح کرد: دومین مسئله‌ای که برای تبیین حجاب بین نوجوانان و جوانان بسیار اهمیت دارد این است که فرد ابتدا باید به خدا اعتماد کند و دین را بپذیرد. اگر کسی یقین کند خداوند او را خلق کرده و در این دنیا رهایش نکرده، خدایی که حکیم و مهربان است، اگر این اعتقادات اولیه را بپذیرد و به آن معتقد شود عمل به دستورات خداوند نیز برایش آسان می‌شود حتی اگر فلسفه و حکمت آن‌ها را نداند، این را می‌داند که خداوند حکیم و مهربان برخلاف صلاح و خیر انسان امر نمی‌کند. بنابراین آموزش و جا انداختن اعتقادات اولیه در تبیین مسئله حجاب بسیار مؤثر است، به این دلیل که اگر به کسی که خداوند و دین خدا را نمی‌شناسد امر به حجاب شود می‌گوید من این قسمت دین را قبول ندارم و نمی‌خواهم بپذیرم.
حورایی در ادامه بیان کرد: سومین امری که در مسئله حجاب مؤثر است به سطح کلان‌تر جامعه برمی‌گردد. به عنوان مثال در مسئله ازدواج نمی‌شود مدام تبلیغ کرد ازدواج را آسان بگیرید و ازدواج کنید اما از طرف دیگر، برخی مجری‌های بسیار محبوب تلویزیون در سنین 30سالگی یا بیشتر هستند و هنوز ازدواج نکرده‌اند، این فردی که یک برنامه پرمخاطب را اجرا می‌کند و در کار خود بسیار موفق و محبوب است و ازدواج هم نکرده این پیام را به جوان انتقال می‌دهد که احتمالاً ازدواج یک مانع بزرگ برای موفقیت است. در مسئله حجاب نیز همین گونه است.
این کارشناس تربیتی ادامه داد: اگر قرار است حجاب به عنوان یک هنجار و اتفاق مثبت در جامعه شناخته شود باید در سطوح کلان و برنامه‌سازی‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد. برای مثال، نهادهای دولتی اجباری ندارند یک فرد بدحجاب را استخدام کنند اما متأسفانه این اتفاق می‌افتد. در بسیاری از محیط‌های دولتی به این مسئله توجه نمی‌شود و همین بی‌توجهی اثرات بسیار بدی در جامعه می‌گذارد و همه تلاش‌ها در این موضوع را از بین می‌برد. استخدام یک معلم بدحجاب که به لحاظ شخصیتی هم فردی جذاب است و جاذبه‌های رفتاری بالایی دارد تبلیغ مستقیم بدحجابی به جوان و نوجوان است. آموزش و پرورش باید پاسخ دهد چرا چنین بانوانی را استخدام می‌کند. بنابراین بالا بردن جاذبه‌های رفتاری و نفوذ در قلب مخاطب، تبیین و تقویت پایه‌های اعتقادی پیش از پرداختن به حجاب و جا انداختن مسئله حجاب در سطح کلان جامعه سه امری هستند که در تبیین موضوع حجاب در بین نوجوانان و جوانان بسیار مهم و اثرگذارند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه