رونمایی از برنامه‌های تحولی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی

در نشست خبری مدیران سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی انجام شد

رونمایی از برنامه‌های تحولی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی

ترجمه کتاب‌های فاخر معارفی، توسعه نشر الکترونیک و شبکه توزیع بین‌المللی کتاب، جمع‌آوری نذورات نقدی برای تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم و اهدای 10هزار جلد کتاب در بسته خدمتی کتابخانه رضوی از جمله رویکردهای فرهنگی و تحولی آستان قدس رضوی است که در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی به آن‌ها اشاره شد.  


به گزارش آستان‌نیوز، در نشست خبری که به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی صبح دیروز با حضور جمعی از اصحاب رسانه در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد، دکتر عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و حسین سعیدی مدیرعامل مؤسسه به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) به تشریح برنامه‌های فرهنگی و تحولی آستان قدس رضوی پرداختند. 
دکتر عبدالحمید طالبی در تشریح برنامه‌های سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با اشاره به پیشینه حوزه نشر کتاب در آستان قدس رضوی، عنوان کرد: پیشینه نشر در این آستان مقدس که منسوب به عالم آل‌محمد(ع) است، به ۹۶سال پیش یعنی سال ۱۳۰۵ برمی‌گردد.
 
تا پیش از انقلاب اسلامی 27 جلد، پس از انقلاب ۶هزار و ۸۰۰ جلد
وی تعداد آثار منتشر شده توسط این آستان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی را تنها ۲۷جلد کتاب ذکر کرد و گفت: پس از انقلاب اسلامی تا امروز بیش از ۶هزار و ۸۵۰ کتاب با شمارگان ۶۹میلیون نسخه در آستان قدس رضوی چاپ شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
طالبی ادامه داد: بر اساس سیاست‌هایی که تولیت آستان قدس رضوی به آن تأکید دارد، فعالیت‌های فرهنگی و منشورات این مجموعه باید مبتنی بر تبلیغ و تعالیم وحیانی قرآن کریم، سنن پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و سیره حضرت رضا(ع) باشد.
 
نشر معارف و زیارت متعالی رضوی
وی همچنین یکی از وظایف آستان قدس رضوی در حوزه نشر را تثبیت آثار زیارت متعالی دانست و افزود: یکی دیگر از تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی در مباحث نشر، تولید متون فاخر و مورد نیاز روز جامعه است. طالبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه تکلیف شامل تولید آثار، ترویج کتاب‌خوانی و نقد و بررسی آثار بر عهده ماست که اقدامات مختلف و متعددی از سوی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این حوزه‌ها صورت گرفته و می گیرد.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برپایی ایستگاه‌های مطالعه در حرم مطهر رضوی، دریافت مجوز نشر کتاب رضوی و راه‌اندازی فروشگاه جامع کتاب و محصولات فرهنگی در باب‌الجواد(ع) حرم مطهر رضوی را به عنوان «گذر فرهنگ و ادب» با تمرکز بر موضوع قرآن و اهل بیت(ع)، برخی از این اقدامات برشمرد.

حرکت جدید بنیاد پژوهش‌ها در ترجمه آثار
وی در بخشی دیگر به برخی فعالیت‌های مؤسسات و مجموعه‌های تابعه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در خصوص کتاب و کتاب‌خوانی اشاره و عنوان کرد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با نگاه تولید آثار فاخر در موضوعات معارف اسلامی و قرآنی حرکت جدیدی در حوزه ترجمه ایجاد کرده که امیدواریم در همین راستا آثار ارزشمندی که به زبان فارسی تولید شده به سایر زبان‌ها نیز ترجمه شود و در جهان اسلام اثرگذار باشد.
 
شبکه توزیع بین‌المللی کتاب در حوزه معاونت بین‌الملل آستان
طالبی در ادامه به توسعه شبکه توزیع کتاب در حوزه بین‌الملل اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش‌های معاونت امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در نمایشگاه‌های کتاب در کشورهای مختلف حضور فعالی داشته و با موفقیت ظاهر شده‌ایم.
وی همچنین توسعه شبکه ارتباطی با پدیدآورندگان و توسعه نشر الکترونیک را از دیگر فعالیت‌های تحولی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در حوزه نشر دانست.

عضویت رایگان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این نشست به تشریح ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی این سازمان پرداخت و اهدای 10هزار جلد كتاب و عضويت رايگان طی این هفته در تمامی كتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد و شهرستان‌ها را از جمله بسته خدمتی تدارک دیده شده در هفته کتاب عنوان کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی اظهار کرد: این سازمان در هفته کتاب علاوه بر بازدید رایگان از موزه‌های رضوی در روز 24 آبان ماه، ساعت کاری ارائه خدمات به اعضا و مراجعان را در كتابخانه مركزی و مجتمع فرهنگی امام خمينی(ره) افزایش خواهد داد.

 برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی «آنی که می‏خوانی»
حجت الاسلام حسینی همچنین برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی با عنوان «آنی که می‏خوانی» برای اعضای کتابخانه‌ها با هدف بررسی علاقه‌مندی افراد در حوزه کتاب‌خوانی را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی این سازمان عنوان کرد.

برگزاری نشست‌های تخصصی
وی در ادامه، برگزاری نشست‌های تخصصی «دانش و علم‌اندوزی از منظر قرآن»، «تربيت شكورانه از منظر اهل بيت(ع)» مبتنی بر معرفی دو كتاب و «تأثير هجرت امام رضا(ع) بر ترويج دانش و كتاب در جهان اسلام» را از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده این سازمان دانست.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین به برگزاری برنامه‌هایی همچون گردهمایی«خادمین کتاب» و رونمایی از کتاب «گنجینه رضوی» در یکصد و چهل و هفتمین برنامه سه‏‌شنبه‏‌های علمی و فرهنگی این سازمان، کارگاه تخصصی «پیشینه و ساختار اداری کتابخانه آستان قدس رضوی» از دوره صفویه تا پایان قاجار و نمایشگاه کتاب ترکیبی کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های سطح شهر مشهد و کشور با عنوان «مهربانی با یارمهربان» در این هفته اشاره کرد.
 
دستاوردهای سازمان کتابخانه‌ها در 6 ماه نخست امسال
وی برگزاری سیزدهمین دوره کتاب سال رضوی، افتتاح مخازن جدید به وسعت ۹هزار مترمربع و برگزاری نخستین دوره همایش فعالیت‌های داوطلبانه را بخشی از دستاوردهای این سازمان در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و گفت: در این مدت دو مرکز فرهنگی شهرستان سوق در استان کهگیلویه و بویراحمد و میبد در شهرستان یزد تجهیز و راه‌اندازی شده و بیش از ۵۰هزار منبع به این کتابخانه و همچنین ۵۱هزار جلد کتاب به ۶۶مرکز اهدا شده است.

آغاز طرح «نذر کتاب؛ بذر اندیشه و بینش»
مدیر عامل مؤسسه به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) نیز در میان اصحاب رسانه از آغاز طرح «نذر کتاب؛ بذر اندیشه و بینش» همزمان با آغاز هفته کتاب و کتاب‌خوانی خبر داد.
حسین سعیدی ضمن تشریح برنامه‌های این مؤسسه در این هفته، به طرح «نذر کتاب؛ بذر اندیشه و بینش» اشاره کرد.
برمبنای گفته وی، این طرح با هدف تأمین بسته‌های مطالعاتی کاربردی ویژه نوجوانان و جوانان محروم راه‌اندازی شده و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق کد دستوری #8* یا آدرس اینترنتی nazr.razavi.ir  و یا از طریق اپلیکیشن رضوان به آدرس  app.razavi.ir  با شناسه حساب 100104117 و شماره حساب 7658585886 در این امر خدا پسندانه
شرکت کنند.
 
برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب
سعیدی برگزاری سه نشست نقد و بررسی آثار به‌نشر در فروشگاه مرکزی کتاب مشهد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را یکی از برنامه‌های به‌نشر در هفته کتاب و کتاب‌خوانی ذکر کرد و گفت: از دیگر اقدامات این مؤسسه برگزاری جشن امضا در رواق کتاب حرم مطهر رضوی است.
 
ارائه تخفیف به 30هزار عنوان کتاب در فروشگاه‌های به‌نشر
وی همچنین به انتشار آثار جدید به‌نشر (چاپ اولی) و تجدید چاپی در حوزه کتاب‌های پروانه ویژه کودک و نوجوان و بزرگسال اشاره و خاطرنشان کرد: فعالیت 27 فروشگاه کتاب به‌نشر در مشهد، تهران، قم و گرگان و چند شهر دیگر در طرح خرید حضوری با تخفیف خانه کتاب از دیگر برنامه‌های مؤسسه به‌نشر در هفته جاری است که در همین راستا 30هزار عنوان در این طرح شرکت داده شده است.
مدیرعامل مؤسسه چاپ و انتشارات به‌نشر همچنین از امکان خرید غیرحضوری از ۲۷ فروشگاه به‌نشر در سامانه خانه کتاب با تخفیف ۲۵درصد و ارسال رایگان خبر داد و افزود: هزار عنوان کتاب در این سامانه بارگذاری شده است.
 
قدردانی از مشتریان وفادار در سامانه شبکه مخاطبان به‌نشر
وی همچنین قدردانی از مشتریان وفادار در سامانه شبکه مخاطبان به‌نشر را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده ویژه هفته کتاب دانست و گفت: از دیگر برنامه‌های به‌نشر در این هفته، حضور دانش‌آموزان در قالب اردومحور در فروشگاه‌های به‌نشر است که با همکاری شهرداری انجام می‌شود. 
سعیدی با اشاره به حضور به‌نشر در یازدهمین جشنواره کتاب دفاع مقدس قم با 27 عنوان اثر  دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده در این هفته را برنامه‌ریزی اردوی کتاب در مدارس مشهد، بازدید از فروشگاه‌های به‌نشر با همکاری شهرداری و ارشاد و معرفی نویسندگان و کتاب‌های برتر به‌نشر در فضای مجازی و رسانه‌ها ذکر کرد.
شایان ذکر است، سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از 21 تا 27 آبان ماه ۱۴۰۱ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه