آنغوزه؛ ثروت خاص بی‌بهره از فراوری

انتقاد مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از خام‌فروشی

آنغوزه؛ ثروت خاص بی‌بهره از فراوری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه ۹۸درصد گیاه آنغوزه که در استان پرورش می‌یابد، به‌ صورت خام به دیگر کشورها از جمله هندوستان صادر می‌شود، گفت: برای فراوری آنغوزه نه تنها در استان بلکه در کشور نیز هیچ برنامه‌ریزی وجود ندارد.


علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه خراسان جنوبی با ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار مرتع گیاهان دارویی بیشترین سطح زیر کشت کشور را دارد، اظهار کرد:  پرورش و تولید گیاهان دارویی تجارتی سودآور و صنعتی است که اگر توسعه یابد و متناسب با اقلیم استان باشد نفع اقتصادی آن به مردم می‌رسد.
وی با بیان اینکه آنغوزه شیرین طبس، بهترین آنغوزه‌ای است که در دنیا مطرح است و کیفیتی که این آنغوزه شیرین دارد در هیچ نقطه‌ای از دنیا دیده نمی‌شود، تصریح کرد: بیشتر گونه‌های گیاهان دارویی استان درآمدزاست و قابلیت توسعه کشت دارد؛ گیاهانی که عمر کوتاهی دارند و برای استفاده از این ثروت باید اعتبار ویژه اختصاص داد.
نصرآبادی با اشاره به اینکه با هر گونه برداشت غیرمجاز و بدون قرارداد بهره‌برداری، برخورد قانونی می‌شود، اظهار کرد: برداشت آنغوزه برای بهره‌برداران حدود ۷۰ میلیارد تومان درآمدزایی دارد، اما برای فراوری آنغوزه هیچ اقدامی نشده است.
نصرآبادی با بیان اینکه برای دو گونه آنغوزه شیرین و آویشن طرح اقتصادی تعریف شده است، تصریح کرد: در راستای احیا و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی با مشارکت بهره‌برداران و مجریان طرح‌های مختلفی را در دست اجرا داریم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه منابع طبیعی وظیفه تولید و تأمین گیاهان دارویی در عرصه‌های طبیعی را برعهده دارد، اما فراوری، بازاریابی و فروش برعهده دیگر سازمان‌هاست، یادآور شد: از ابتدای امسال ۲۸ کیلوگرم شیره و کشته آنغوزه کشف شده است.
این گیاه همچنین برای فلج، سستی اعضا و صرع در کودکان نیز بسیار مفید است. همچنین این گیاه در درمان سیاه سرفه، لارنژیت و هیستری نیز به کار برده می‌شود. گیاه آنغوزه با این مقدار موارد مصرف، اما هنوز در خراسان جنوبی ناشناخته بوده و راهکاری برای فراوری آن اندیشیده نشده است؛ راهکاری که اگر به آن فکر می‌شد اکنون خراسان جنوبی را برند برتر این گیاه در حوزه صادرات کرده بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه