صدور کیفرخواست برای شماری از متهمان اغتشاشات

در نخستین مرحله از رسیدگی به پرونده آشوبگران انجام شد

صدور کیفرخواست برای شماری از متهمان اغتشاشات

پیگیری‌های روزنامه قدس نشان می‌دهد برای تعدادی از اغتشاشگران و عاملان ایجاد ناامنی در شهرهای خراسان رضوی کیفرخواست صادر شده است.


همزمان با آغاز آشوب‌های خیابانی در کشور و همچنین خراسان رضوی و فاصله گرفتن مردم از صف اغتشاشگران با تمامی گلایه‌هایی که از برخی مشکلات جامعه داشتند، همچنین اتمام حجت نظام با برخی سرسپرده‌های جریان نفاق برای موج‌سواری روی برخی خواسته‌های اقتصادی و بحق برخی از هموطنان، حافظان امنیت محکم‌تر از همیشه پای کار آمدند تا به واسطه اوباش‌گری عده‌ای اجیر شده و سرسپرده جریان‌های معاند، آرامش و امنیت جامعه متلاطم نشود. در این مسیر مأموران انتظامی، امنیتی، نیروهای بسیج و سپاه پاسداران انقلاب مانند تمامی بحران‌های اجتماعی پای کار سربلندی کشور ماندند و با تقدیم خون و جان، یک قدم در دفاع از آرمان‌های انقلاب عقب‌نشینی نکردند.
ده‌ها شهید در سراسر کشور تقدیم انقلاب شد و در این زمینه تعداد زیادی از عاملان ناامنی در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی یا در صحنه اغتشاشات دستگیر شدند یا رد آن‌ها در خانه‌های امن زده و شبانه دستگیر شدند. خروجی این رشادت‌ها بازگشت امنیت به شهرهای خراسان رضوی بود.

وعده دادستان مشهد عملی شد
اما در این زمینه دادستان مرکز  استان خراسان رضوی، ابتدای آبان ماه در خبری اعلام کرد: بر‌اساس خواسته مردم با برهم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی قاطعانه برخورد خواهد شد.
محمدحسین درودی افزود: بر همین اساس در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بلافاصله شعبه‌های ویژه بازپرسی برای رسیدگی به جرایم متهمان حوادث اخیر تشکیل شد و تمامی آن‌ها در کمتر چند ساعت پس از دستگیری توسط مقام قضایی تفهیم اتهام و قرار تأمین وفق قوانین و مقررات صادر شده است.
وی خاطر نشان کرد: با انجام کار جهادی و انقلابی توسط همکاران قضایی و اداری دادسرای مشهد و استقرار در سالن کشیک دادسرا در دو نوبت صبح و بعدازظهر پاسخ‌گویی به خانواده‌های متهمان اغتشاشات اخیر صورت گرفته و تاکنون بیش از ۸۰درصد دستگیرشدگان که تحت تأثیر فضای مجازی بوده و تنها از روی احساسات وارد اغتشاشات شدند، با صدور قرارهای تأمین مناسب فعلاً آزاد شده‌اند.در هفته جاری بخشی از پرونده‌های متهمان اغتشاشات اخیر با صدور کیفرخواست برای رسیدگی و صدور آرای بازدارنده به محاکم صالحه ارسال خواهد شد.
با توجه به اینکه دادستان مشهد وعده صدور کیفرخواست برای متهمان را رسانه‌ای کرد، روز گذشته دست به کار شدیم تا در این زمینه اطلاعاتی بدست آوریم.
پی‌جویی‌های رسانه‌ای در نهایت مشخص کرد این وعده هم عملی شده و در یک هفته اخیر و در مرحله نخست، رسیدگی به پرونده ده‌ها نفر از عاملان اغتشاش در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی به پایان رسیده است.  از همین رو برای این افراد در شعبه‌های ویژه دادسراها و پس از رسیدگی دقیق به تمامی اتهامات مطروحه و با توجه به ادله و مستندات غیرقابل انکار و همچنین دریافت دفاعیات عاملان ناامنی و آشوب در کف خیابان‌ها، کیفرخواست صادر شده است.
همچنین عاملان تخریب اموال عمومی و خصوصی و آشوب در خیابان‌ها با اتهاماتی نظیر عضویت در گروه‌های معاند، عضویت در گروه‌ها با هدف برهم زدن امنیت جامعه و همچنین تبانی و اجتماع به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی، اخلال در نظم، آسایش و آرامش عمومی از طریق حضور در تجمعات غیر قانونی و فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام روبه‌رو شدند.

ارسال پرونده اغتشاشگران به دادگاه
بر اساس اطلاعات بدست آمده بیشترین کیفرخواست‌های صادر شده متعلق به شهرستان‌های سبزوار، تربت حیدریه، قوچان و مشهد است. در حال حاضر پرونده عاملان اغتشاش پس از صدور کیفرخواست‌های متناسب با جرایم صورت گرفته، به شعبه‌های دادگاه‌ها ارسال و رسیدگی نهایی به پرونده این افراد آغاز شده است. بنابر گزارش خبرنگار ما و بر اساس اطلاعات واصله، چند روز دیگر آمار دقیق صدور کیفرخواست‌ها در جریان آشوب‌های خیابانی اعلام خواهد شد.

​​​​​​​خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه