تفکر در خلقت؛ راه رسیدن به توحید 

نکته‌ها / آیت‌الله حائری شیرازی

تفکر در خلقت؛ راه رسیدن به توحید 


دوربین عکاسی یا فیلم‌برداری را باید تنظیم کنند و آن‌قدر لنز آن را بچرخانند تا تصویر در آن صاف و واضح دیده شود. وقتی می‌خواهند از جای دور و نزدیک عکاسی یا فیلم‌برداری کنند، باید دوربین را چند دور بچرخانند تا وضع آن مناسب شود؛ اما با دوربین چشم که نگاه می‌کنی، هم کنار دستت و هم فاصله دور را واضح می‌بینی. اگر دوربین را تنظیم نکنی، اول مات است. در تلویزیون هم دیده‌اید تصاویر تا درست تنظیم نشوند، واضح نیستند؛ هرگاه می‌خواهد از یک منظره روی منظره‌ای دیگر بیاید، اول یک شبح مات است، کم‌کم تنظیمش می‌کنند تا واضح شود؛ اما چشم که نزدیک را می‌بیند، یک‌باره و به سرعت عدسی‌اش برای دور آماده می‌شود. این نشانه توحید و قدرت الهی است.
رنگ‌هایی را که در نقاشی انتخاب می‌کنید، گاهی از کشورهای خارج می‌آورید. اما دانه گل هفت رنگ پس از آنکه در خاک کاشته شد، سبز می‌شود و گل می‌دهد؛ همه آن رنگ‌ها را نیز از همان خاک گرفته است. گاهی انسان فرصت نمی‌کند حتی روی یک گل مطالعه کند؛ وگرنه باید بگوید: «لا اله الا الله»! چطور این یک دانه، این رنگ‌ها را از خاک گرفته و هرکدام را سر جای خودش نشانده است؟!
نقاش‌ها وقتی گلی را با رنگ می‌سازند، هنرمند می‌شوند؛ آیا خدا که گل درست می‌کند هنرمند نیست؟! ما چقدر بی‌انصافیم! کمونیست‌ها کسی را که گلی نقاشی کند، هنرمند می‌دانند و به او جایزه می‌دهند؛ اما آفریننده گل را انکار می‌کنند و می‌گویند گل خودش همین‌طوری به وجود آمده است! نقاشی تو خودش همین‌طوری نمی‌شود، آن وقت گل ساختن او، خودش همین‌طوری می‌شود؟! این بی‌انصافی است. این گل به انسان می‌گوید «لا اله الا الله». شما مقداری از عطر مصرفی‌تان را از خارج می‌آورید و قسمتی را نیز اینجا تولید می‌کنید؛ اما این تخم گل که گاهی یک میلی‌گرم است، هم گل می‌دهد، هم عطر دارد. تخم گل اطلسی نه تنها رنگش را از خاک می‌گیرد، از همان خاک عطر هم درست می‌کند؛ خاک را می‌گیرد و عطر می‌سازد. این‌ها به انسان می‌گویند «لا اله الا الله».

برچسب ها :
ارسال دیدگاه