رویداد هم‌افزایی ۱۱۳ تشکل فرهنگی و اجتماعی

به میزبانی آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد

رویداد هم‌افزایی ۱۱۳ تشکل فرهنگی و اجتماعی

به همت ‌مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی، نمایشگاه بزرگ رویداد هم‌افزایی ۱۱۳ تشکل و فعال فرهنگی و اجتماعی خراسان رضوی افتتاح شد.


به گزارش آستان‌نیوز، مراسم آغاز به کار رویداد هم‌افزا ویژه فعالان فرهنگی و اجتماعی، صبح 18 آبان‌ماه با حضور دکتر مالک رحمتی؛ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، سیداحمد عبودتیان؛ دستیار رئیس‌جمهور در امور مردمی‌سازی دولت و یعقوبعلی‌ نظری؛ استاندار خراسان رضوی در محل سالن نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

در رویداد هم‌افزا با توانمندی‌های باورنکردنی مردمی آشنا شدیم
سیداحمد عبودتیان، دستیار رئیس‌جمهور در امور مردمی‌سازی دولت در حاشیه بازدید از نمایشگاه هم‌افزایی فعالان فرهنگی و اجتماعی خراسان رضوی به کارکردهای این رویداد اشاره و تصریح کرد: وقتی می‌خواهیم کار را به مردم بسپاریم و دولت مردمی داشته باشیم، شناخت ظرفیت‌های مردمی از مهم‌ترین ابزار آن است که یکی از کارکردهای ویژه این رویداد، آشنایی مسئولان و کارگزاران با تشکل‌ها و ظرفیت‌های مردمی است. 
وی ابراز کرد: در واقع این رویداد بستری ایجاد می‌کند که مجموعه‌های توانمند ظرفیت و توان خود را به مسئولان نشان دهند و بین ‌خودشان نیز اشتراک محتوا کنند. از همین رو این اقدام کار بابرکتی است که با ابتکار مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی افتتاح شد و می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.
عبودتیان تصریح کرد: امروز در این رویداد با ظرفیت‌های باورنکردنی مردمی که به صورت حرفه‌ای، چابک، مؤثر، سریع، اثربخش و ارزان ظاهر شده‌اند مواجه شدیم و در واقع می‌توان با این ظرفیت‌ها، ساختارها را کوچک کرد و کار را پرثمرتر ادامه داد.
وی ادامه داد: قرآن کریم مردم را معدن طلا و الماس معرفی کرده که بخشی از این معدن، امروز در قالب تشکل‌های مردمی در این رویداد بروز و جلوه کرده است. دستیار رئیس‌جمهور در امور مردمی‌سازی دولت در ادامه از مسئولان استانی خواست با ظرفیت‌های مردمی در این رویداد بیشتر آشنا شوند و به فعالان فرهنگی نیز توصیه کرد این فرصت را غنیمت شمرده و تجربیات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

مردمی بودن مهم‌ترین ویژگی نمایشگاه
 یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه این گفت‌وگو، مهم‌ترین مزیت این نمایشگاه را مردمی و بر پایه فرهنگی و اجتماعی بودن ذکر کرد و گفت: مباحث و مسائل روز جامعه همچون تغذیه، اجراییات، مسائل اجتماعی، ازدواج، فرزندآوری، معضل طلاق و... در این نمایشگاه مد نظر قرار گرفته است.
وی ادامه داد: ما باید برای حل مشکلات و چالش‌ها سراغ مردم و به ویژه کسانی که مسائل را درک کردند و از توان مردمی در بخش‌های نرم افزاری و حوزه عملیاتی استفاده کرده‌اند برویم.
نظری خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها تأکید فرمودند جسارت جوانی اگر با تجربه گذشته ترکیب شود حتماً راهگشای حل مسائل خواهد بود، در واقع این نمایشگاه مصداق نگاه مردمی و حضور مردم در صحنه و درک معضلات است.

حمایت آستان قدس رضوی از تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در حاشیه آیین آغاز به کار رویداد هم‌افزایی فعالان فرهنگی و اجتماعی استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری هدفمند دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی تشکل‌های مردمی برای دستیابی به راهکار‌های مؤثر برای حل مشکلات موجود جامعه، گفت: رویداد «هم‌افزا» در حقیقت بستر ایجاد شناخت ظرفیت‌های موجود در تشکل‌های فرهنگی را برای مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان فراهم آورده است.دکتر رحمتی افزود: فعالیت‌های این تشکل‌ها به دلیل عجین بودن با مردم، ابتکاری، نوآورانه و همواره یک قدم از فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی جلوتر بوده به همین دلیل انتظار داریم از این تجربیات با رویکرد حل مسئله استفاده شود.وی ادامه داد: این رویداد برای نقش‌آفرینی مردم در قامت حلقه‌های واسط ارتباط مؤثر میان مؤسسه‌ها و ظرفیت‌های مردمی فعال، کارآمد، پیشرو است که از یک سو می‌تواند ظرفیت‌های مردمی مستعد پیشرفت را معرفی کند و از سوی دیگر دستگاه‌های دولتی می‌توانند به منظور حل مشکلات و مسائل مردم و جامعه از ابزار و دانش این تشکل‌ها استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه امروز در این رویداد میزبان بیش از 110 تشکل مردمی فعال در حوزه فرهنگی و اجتماعی هستیم، افزود: در بازدید از غرفه‌ها، با نوع فعالیت‌های گسترده جبهه فرهنگی و اجتماعی حاضر در این نمایشگاه، آشنایی لازم به وجود آمد و حقیقتاً می‌توان گفت این تشکل‌ها با کمترین هزینه، بیشترین کارایی و بهره‌وری را در فعالیت‌های عملیاتی دارند و اغلب فعالیت‌هایشان به دلیل شناخت دقیق و صحیح مسئله و با استفاده از زبان روز از اثربخشی مطلوبی برخوردار است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: تعامل و هم‌افزایی تشکل‌های مردمی حاضر در این رویداد برای تجمیع ظرفیت‌های یکدیگر ضروری است تا با خلق ارزش و اثربخشی مطلوب و بهره‌وری حداکثری، از آن در راستای ارائه راهکار‌های کارگشا برای حل مسائل دستگاه‌های اجرایی استان بهره برد.
رحمتی گفت: دقیقاً در شرایط کنونی نسبت به برپایی چنین نمایشگاهی احساس نیاز می‌شد که با تدبیر مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی و همکاری همه دستگاه‌های مرتبط در استان این اتفاق رقم خورد.رحمتی رویداد هم‌افزایی فعالان فرهنگی و اجتماعی استان خراسان رضوی را مصداق بارز عمل به جهاد تبیین معرفی و اظهار کرد: این انقلاب بر پایه اعتماد و اعتقاد به مردم شکل گرفته و حضور مردم، کلید حل مشکلات در همه مسائل است.وی ادامه داد: به ‌طور ویژه در مسائل فرهنگی و اجتماعی، نقش مردم هیچ جایگزین دیگری ندارد، بنابراین یکی از بزرگ‌ترین اقدام‌های مهم در راستای عینیت‌بخشی به جهاد تبیین، ایجاد بستر هم‌افزایی تشکل‌های مردمی است که رویداد حاضر، این بستر را برای جامعه فرهنگی استان فراهم کرد.

ضرورت حمایت از تشکل‌های مردمی
وی بر ضرورت حمایت و پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی استان از تشکل‌های مردمی حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز تأکید و تصریح کرد: تشکل‌های مردمی از جنس مردم هستند، بنابراین برای پاسخگویی به شبهات و پرسش‌های جوانان، نوجوانان و سایر اقشار جامعه باید از ظرفیت همین تشکل‌ها استفاده کنیم.رحمتی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین وظیفه دستگاه‌های اجرایی و دولتی حمایت و پشتیبانی بهنگام از فعالیت‌های مردم است که اگر این اتفاق رقم بخورد یقیناً با سرعت بیشتری حل مسئله اتفاق خواهد افتاد.قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه یکی از وظایف سازمان علمی و فرهنگی این آستان مقدس، حمایت و پشتیبانی از تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی است، گفت: این رویداد به همت مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی با هدف شناساندن ظرفیت تشکل‌های فرهنگی استان به یکدیگر و مسئولان اجرایی برگزار شد و امیدوارم خروجی آن منجر به حل بخشی از مسائل مرتبط با بحران‌ها و مشکلات موجود در جامعه شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه