آمریکا سرگردان میان الاغ‌ها و فیل‌ها

از اعلام پیروزی زودهنگام جمهوری‌خواهان تا اتهام‌زنی بایدن و ترامپ به یکدیگر

آمریکا سرگردان میان الاغ‌ها و فیل‌ها

در حالی که شمارش آرای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ایالت‌های مختلف همچنان ادامه دارد، نتایج اولیه بیانگر آن است که جمهوری‌خواهان در کسب صندلی‌های مجلس نمایندگان پیشتاز هستند، اما در سنا قافیه را به دموکرات‌ها باخته‌اند.


​​​​​​​این رقابت البته در سایه حضور دونالد ترامپ همانند انتخابات ریاست جمهوری 2020 به دور از حاشیه نبود. از اعلام پیروزی زودهنگام جمهوری‌خواهان، تشکیک در انتخابات از سوی رئیس‌جمهور پیشین، اتهام‌زنی بایدن و ترامپ به یکدیگر، ادعای حمله سایبری و همچنین هجوم فردی چاقو به دست به یکی از مراکز رأی‌گیری از مهم‌ترین حاشیه‌های انتخابات در آزادترین دموکراسی جهان، آمریکا بود.

پیشتازی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و دموکرات‌ها در سنا
براساس گزارش فاکس‌نیوز (تا لحظه تنظیم خبر) در سنا هر کدام از احزاب ۴۸صندلی کسب کردند اما با توجه به سابقه ایالت‌های باقی مانده احتمال پیروزی دموکرات‌ها بیشتر است (مجلس سنا 100 کرسی دارد). اما در مجلس نمایندگان تاکنون جمهوری‌خواهان ۱۹9 و دموکرات‌ها ۱73 صندلی بدست آورده‌اند (از 435 کرسی). هر حزب برای به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان دست‌کم نیاز به کسب 218 کرسی دارد. دموکرات‌ها در این انتخابات در تلاش هستند برتری نسبی خود را در دو مجلس سنا و نمایندگان حفظ کنند. در مجلس نمایندگان، تا پیش از این انتخابات دموکرات‌ها هشت کرسی بیشتر از جمهوری‌خواهان داشتند (۲۱۲-۲۲۰).  در مجلس سنا، کرسی‌های هر دو حزب برابر بود (۵۰-۵۰) اما با توجه به آنکه رأی تساوی‌شکن  در حال حاضر در دست معاون رئیس‌جمهور آمریکاست، دموکرات‌ها از برتری نسبی در این مجلس برخوردار بودند. جمهوری‌خواهان برای تسلط بر مجلس نمایندگان، به پنج و به منظور تسلط بر مجلس سنا تنها به یک کرسی نیاز دارند.

ترامپ سلامت انتخابات را زیرسؤال برد
اما انتخابات اخیر ایالات متحده همان‌گونه که گفته شد از حاشیه به دور نبود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که همچنان تأکید دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، جو بایدن با دستکاری آرا و تقلب در انتخابات او را شکست داده، درباره سلامت انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هم ابراز تردید کرده است. وی با اشاره به گزارش‌هایی درباره اختلال در برخی دستگاه‌های دریافت و شمارش آرا در برخی ایالت‌ها مانند دیترویت و پنسیلوانیا خطاب به مردم گفت: می‌خواهند با دستگاه‌های خراب و ایجاد تأخیر در گرفتن رأی، آرای شما را بدزدند. اجازه ندهید این اتفاق رخ دهد. اعتراض کنید، اعتراض کنید، اعتراض کنید. ترامپ البته در ادامه اقدامات تنش‌زای خود، جو خوابالو را نیز بی‌نصیب نگذاشت. وی در مصاحبه با شبکه «نیوز نِیشن» گفت: آمریکا در دوران ریاست جمهوری بایدن به یک شکست بزرگ تبدیل شده و اقتدار خود را در جهان از دست داده است. رئیس جمهور کنونی ایالات متحده هم البته تلاش کرد در این کارزار اتهام‌زنی، از رقیب خود کم نیاورد. جو بایدن همزمان با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره اعلام کرد: نباید اجازه دهیم جمهوری‌خواهان آمریکا را به عقب برگردانند. او در توییت خود با بیان اینکه ما هرج‌ومرج بزرگی را پس از دولت گذشته به‌ارث بردیم و توانستیم اقتصاد را از پایین به بالا بازسازی کنیم، نوشت: بیش از 300نامزد جمهوری‌خواه در سلامت انتخابات تشکیک می‌کنند و به شکست اعتراف نمی‌کنند.

از حمله سایبری تا هجوم فرد چاقو به دست
اعلام پیروزی زودهنگام جمهوری‌خواهان از دیگر حاشیه‌هایی بود که در کارزار انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. بر این اساس و در حالی که هنوز شمارش آرا در جریان است، «کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا حزب خود را پیروز انتخابات میان‌دوره‌ای این مجلس اعلام کرد. از سوی دیگر، مقامات شهر شمپین در ایالت ایلینوی آمریکا از اختلال در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در این منطقه در پی حمله سایبری خبر دادند. مقامات محلی هدف از این حمله سایبری را جلوگیری از مشارکت شهروندان در رأی‌گیری اعلام کرده‌اند. همچنین پلیس آمریکا روز گذشته از دستگیری شخص مسلح به چاقو که رأی‌دهندگان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ایالت ویسکانسن را تهدید کرده بود، خبر داد. پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: این مرد ۳۸ساله بدون وقوع هیچ‌گونه حادثه‌ای بازداشت شد و اخباری مبنی بر زخمی شدن افراد منتشر نشده است. پیروزی سه مسلمان فلسطینی‌تبار در انتخابات کنگره آمریکا نکته مهم دیگر بود. «رؤی رمان»، «رشیده طلیب» و «عبدالناصر رشید» در ایالت‌های جورجیا، ایلینوی و میشیگان به مجلس نمایندگان آمریکا راه یافتند. از سوی دیگر در سایه تقویت احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الکترونیکی و فرامنطقه‌ای «رأی الیوم»، با انتشار یادداشتی به پیامدهای این امر بر جنگ اوکراین پرداخت و نوشت: «آیا شمارش معکوس برای اقدام آمریکا در ترک زلنسکی و رفتن به سمت حل و فصل بحران اوکراین با روسیه برای اجتناب از جنگ هسته‌ای  آغاز شده است؟ پایان زلنسکی به کجا ختم خواهد شد؛ تل‌آویو، ابوظبی یا واشنگتن؟»
این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که افزایش نرخ تورم، ورود مهاجران غیرقانونی و ناکامی‌های سیاست خارجی، بایدن را به یکی از نامحبوب‌ترین رئیسان جمهور این کشور تبدیل کرده است. بر اساس یک نظرسنجی که رویترز منتشر کرده، ۷۰درصد رأی‌دهندگان می‌گویند از نامزد شدن جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ حمایت نمی‌کنند. نظرسنجی رویترز همچنین نشان می‌دهد ۶۰درصد آمریکایی‌ها درباره ترامپ هم دیدگاهی منفی دارند.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه