اهدای نفیس‌ترین نسخه خطی «کلیات جمال اردستانی»

اهدای نفیس‌ترین نسخه خطی «کلیات جمال اردستانی»

نفیس‌ترین نسخه خطی «کلیات جمال اردستانی» موجود در کشور توسط خانم معصومه صدیق باغبان به مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد. 


بانوی اهداکننده که حدود 12 سال در آستان مقدس رضوی در کسوت خادمی مشغول به خدمت است، این نسخه ارزشمند را میراث خانوادگی عنوان کرد که طی چند نسل گذشته در خاندان ایشان به ارث باقی مانده است. 
وی با وجود نفاست و قیمت نسخه اهدایی، کتابخانه حرم مطهر را امن‌ترین مکان برای حفاظت از آن و بهره‌مندی از محتوای آن برای پژوهشگران برشمرد.
این واقف نیک‌اندیش، وقف را راهی برای جاودانگی دانست و بهره‌مندی اهل علم از این میراث را توشه‌ای مستدام برای روزگاران خواند. 
نسخه نفیس «کلیات جمال اردستانی» از تألیفات جمال‌الدین محمد جمالی اردستانی  متولد 816 و متوفی 879 قمری در عصر تیموری است که تألیف آن در 20 صفر 860 به پایان رسیده و نزدیک‌ترین نسخه به دوران مؤلف است. 
این کتاب 19رساله کوتاه دارد که در دل رساله هجدهم به نام «مرآت افراد» 109 رساله کوتاه در شرح و تفسیر برخی آیات و احادیث و نامه‌های کوتاه اخلاقی و عرفانی آمده است.
از این نویسنده، مثنوی با عنوان «بیان حقایق احوال سیدالمرسلین» به نگارش درآمده است. این نسخه، مجموعه کاملی از رسائل است که به خط عالی با تذهیب کامل، جدول‌کشی و نقش سرلوح‌‌ها در هر صفحه کتابت شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه