معنای آزادی از نگاه انقلاب اسلامی

دیدگاه

معنای آزادی از نگاه انقلاب اسلامی


​​​​​​​رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در پنجمین جلسه از نهمین دوره کرسی‌های آزاداندیشی که با عنوان «گفتمان انقلاب اسلامی» به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر در دانشگاه طلوع مهر قم به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، گفت: گفتمان انقلاب اسلامی، یک نقطه کانونی و مفهوم مرکزی دارد که پیرامون آن، مفاهیم سیالی است که تبیین‌کننده‌ ابعاد حقیقت گفتمان هستند. آن مفاهیم در تار و پود حقیقت دین و واقعیت زندگی حضور دارند. اسلام از طریق این «دال‌های شناور» در عمل محقق می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا افزود: یکی از پیام‌ها و مفاهیم کلیدی گفتمان انقلاب اسلامی، مقوله «آزادی» است. آزادی آن‌قدر جذابیت دارد که حتی در نظام استبدادی شاهنشاهی هم مدعی آن بودند، اما در آنجا یک دال تُهی از معنا بود و معنایی نداشت. 

«آزادی» در بازگشت به فطرت و انسانیت است
استاد فلسفه سیاسی حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه معنای آزادی در آن زمان به معنای افسارگسیختگی، هرج‌ومرج، هرزگی و لاابالی‌گری بود، گفت: اما آزادی در نگاه انقلاب اسلامی به معنای رهایی از دین و فطرت نیست بلکه «آزادی» در بازگشت به فطرت و انسانیت است.  
حجت الاسلام مهاجرنیا با اشاره به اینکه در فرانسه کسی که دوست دارد دیندار باشد، اجازه تبلیغ دین خود را ندارد، افزود: انقلاب اسلامی هم مدعی آزادی است، اما آزادی را در چارچوب دین و جهان‌بینی توحیدی و در چارچوب یک نظام فکری به اسم «اسلام ناب» مطرح می‌کند. این نوع آزادی پیام جدیدی بوده و مقابل همه آزادی‌هایی است که تا آن روز در دنیا تعریف شده بود. آزادی از هر آنچه انسان را در بند و اسیر کند، بزرگ‌ترین رهاورد اسلام است. 
وی ادامه داد: پس از انقلاب، کج‌فهمی‌ها و سوءبرداشت‌های زیادی از «آزادی» شد. جریان‌های سیاسی، «آزادی» و «عدالت» را مقابل هم قرار دادند و به جای نقد دیدگاه‌های یکدیگر، به نقد «آزادی» و«عدالت» پرداختند. اصول‌گرایان، آزادی را نقد و اصلاح‌طلبان از عدالت انتقاد کردند؛ در حالی که آزادی و عدالت در کنار هم معنا می‌یابند. 

آزادی، عطیه الهی و از ارزش‌های والای اسلامی‌ است
وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم فرمودند آزادی، عطیه الهی و از ارزش‌های والای اسلامی‌ است. آزادی اجتماعی به ‌معنای حق تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ افراد جامعه است؛ این آزادی جزو ذات اسلام است. جزو فطرت انسانی است و اصلاً اگر آزادی از اسلام حذف شود، اسلام و انسانیت حذف شده است. اسلام ناب بدون آزادی اصلاً قابل تحقق نیست و آزادی هم بدون اسلام قابل تحقق نیست؛ این دو با هم گره خورده‌اند.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: آزادی از منظر اسلام آن است که پیامبر اسلام(ص) در همان روز اول در میان بت‌پرستان قریش و جاهلیت عرب، گفت: «لا اله الا الله»؛ از همه الهه‌ها و معبودهای سیاسی، بت‌ها، خرافات، موهومات، سنت‌های جاهلی، استبداد قریشی و جهل ابوجهلی آزاد هستید، در صورتی که در پناه حقیقت انسانیت و فطرت در ذیل نظم الهی قرار گیرید. 
حجت‌الاسلام مهاجرنیا بیان کرد: در آیه157 سوره اعراف همین هدف بیان شده: «وَ یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کانَتْ عَلَیهِمْ»؛ یعنی رسالت و مأموریت حضرت، رهایی‌بخشی است و کسانی که به او ایمان می‌آورند «أُوْلَئِک هُمْ الْمُفْلِحُونَ»، همان‌ها رستگار و نجات‌یافتگانی هستند که از همه موانع و غل و زنجیرها عبور کرده‌اند و به آزادی کامل رسیده‌اند؛ همان معنایی که امام حسین(ع) در گودال قتلگاه خطاب به لشکر حمله‌کننده به خیمه‌ها فرمود: «إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ، وَکُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ، فَکُونُوا أَحْراراً فِی دُنْیاکُمْ هذِهِ»؛ آزاده باشید، گرچه به دین پایبند هم نیستید، مرد باشید حریت و آزادگی داشته باشید.

آزادی بدون اسلام و اسلام بدون آزادی معنا ندارد 
حجت‌الاسلام مهاجرنیا افزود: انقلاب اسلامی با خود آزادی را آورد و مرز آن را از بی‌بندوباری و هرج‌ومرج و فساد جدا کرد. اگر آن آزادی را از انقلاب بگیرند، اصل هویت انقلاب اسلامی زیرسؤال رفته است. همان‌طوری که امام راحل و رهبر معظم انقلاب فرمودند: آزادی بدون اسلام و اسلام بدون آزادی معنا ندارد، انقلاب اسلامی هم همین‌طور است که اگر شما آزادی را از انقلاب بگیرید یعنی انقلاب نفی می‌شود. همان‌طوری که انقلاب را هم اگر از آزادی بگیرید آزادی به «دال تهی» تبدیل می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه