ابلاغ بسته‌های تشویقی برای ساکنان بافت فرسوده

معاون وزیر راه خبر داد

ابلاغ بسته‌های تشویقی برای ساکنان بافت فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بسته‌های تشویقی برای ساکنان بافت فرسوده کشور به همه استانداران ابلاغ شده است.


​​​​​​​به گزارش قدس آنلاین، محمد آئینی اظهار کرد: این مصوبه تشویقی که در ماه گذشته به تصویب رسیده، اواسط مهر به استانداران ابلاغ شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ضرورت تصویب و اجرای بسته‌های تشویقی برای بافت فرسوده افزود: بیشتر کسانی که در بافت‌ها و واحدهای فرسوده در کشور ساکن هستند، به لحاظ توان مالی بیشتر افراد کم‌درآمد یا متوسط به پایین هستند و به تنهایی توانایی نوسازی واحدهای ناپایدار خود را ندارند و از طرف دیگر سرمایه‌گذاران برای شراکت با این افراد، بازدهی سرمایه‌گذاری را با نقاط برخوردار شهر مقایسه می‌کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی برخورداری از پروانه رایگان را از مزیت‌های این تسهیلات عنوان و تصریح کرد: کسانی که می‌خواهند پروانه نوسازی یا تراکم ساخت در بافت‌های فرسوده را دریافت کنند، برابر قانون باید ۵۰ درصد به آن‌ها تخفیف داده شود که این درصد می‌تواند با تصویب شورای شهر و شهرداری‌ها تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند و معادل ۱۰۰ درصدی که شهرداری تخفیف می‌دهد، دولت می‌تواند برای آن‌ها جبران کند.
وی تسریع در صدور پروانه نوسازی را تسهیل دیگر این بسته دانست و تأکید کرد: متوسط زمان صدور پروانه نزدیک به ۶ ماه طول می‌کشد که در شهرهای بزرگ این زمان خیلی بیشتر است و اگر مدت زمان به یک ماه کاهش پیدا کند می‌تواند مشوق خوبی برای سازندگان باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تشویق‌های مالی در نظر گرفته شده افزود: تسهیلات بانکی ویژه‌ای در این بافت‌ها فراهم شده است. ساکنان در این بافت‌ها می‌توانند از همه تسهیلات، حمایت‌ها و تخفیف‌های نهضت ملی بدون رعایت شرایط چهارگانه نهضت ملی مسکن برخوردار شوند.
وی ادامه داد: بدین صورت دیگر نیاز نیست فرد سرپرست خانوار و مالک باشد یا نیاز نیست فرم «جیم» سبز داشته باشد و می‌توانند بدون محدودیت از این تشویق استفاده کنند.
علاوه بر این، تسهیلات ویژه نوسازی بافت فرسوده که از محل تسهیلات اشتغال‌زایی تبصره ۱۸ در سال ۱۴۰۰ فراهم شد در سال جاری هم در حال فراهم شدن است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بدین منظور در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها و مشهد ۴۰۰ میلیون تومان و دیگر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود که ۱۵۰ میلیون تومان آن، صفر درصد است.
وی همچنین درباره مشوق‌ها و تسهیلات در نظر گرفته شده برای اسکان موقت توسط دولت تأکید کرد: مالکانی که قصد دارند تا زمان ساخته شدن واحدشان، در جای دیگری ساکن شوند، می‌توانند از تسهیلات ودیعه قرض‌الحسنه اسکان موقت استفاده کنند که در تهران ۶۰میلیون تومان و در دیگر شهرها ۴۵میلیون تومان است.
وی افزود: متقاضیان برای آگاهی از جزئیات این بسته‌های تشویقی می‌توانند به سایت شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به نشانی udrc.ir مراجعه کنند و کسانی که تمایل به استفاده از تسهیلات دارند نیز به سامانه
facility.udrc.ir یا سامانه حمایتی وزارت راه و شهرسازی مراجعه کنند.
آئینی درباره برنامه‌های در دستور کار وزارت راه و شهرسازی در خصوص بافت فرسوده در کشور ادامه داد: علاوه بر این، درصدد هستیم مشوقی در قالب زمین برای کسانی که قصد نوسازی بافت‌های فرسوده دارند، فراهم کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه