91درصد مساحت خراسان جنوبی در اقلیم فراخشک است

91درصد مساحت خراسان جنوبی در اقلیم فراخشک است


​​​​​​​مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از تشدید روند بیابانی شدن این استان خبر داد. نصرآبادی تصریح کرد: بر اساس آمار و اطلاعات تا ۱۹۸۲، ۳۳ درصد از مساحت استان در گستره اقلیم خشک و نیمه‌خشک بوده است و فقط ۶۷ درصد آن در گسترده اقلیم فراخشک قرار داشته؛ اما با گذشت این سال‌ها اقلیم استان به سمت فراخشک تغییر یافته است و از سال ۲۰۱۲ به شرایطی نزدیک شده‌ایم که 91/5 درصد استان در اقلیم فراخشک قرار گرفته و تنها 8/5 درصد از استان در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و آن نیز به نحوی است که 0/5 درصد از مساحت استان که بیشتر منطقه کوهستانی شمالی استان را دربرمی‌گیرد، در اقلیم نیمه‌خشک قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: استان هم اکنون در شرایط بحرانی از نظر مراتع و سفره‌های آب زیرزمینی قرار دارد. حال باید اندیشید در این وضعیت ما چه کار انجام دادیم.
نصرآبادی تصریح کرد: مراقبت نکردن از سفره‌های آب زیرزمینی با برداشت‌های غیرمجاز و خارج از ظرفیت، بهره‌برداری بیش از حد از مراتع خارج از ظرفیت و فصل چرا که نتیجه آن ممنوعه و بحرانی شدن تمامی دشت‌های استان از نظر حفر چاه و از بین رفتن مراتع مرغوب و متوسط‌ و توسعه اراضی بیابانی در استان بوده، بخشی از اقدامات بحرانی است.
وی بیان کرد: بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص پدیده گرد و غبار در کشور در بازه زمانی ۱۰ دی ماه لغایت ۱۹ اسفند ماه سال ۱۳۹۴، استان خراسان جنوبی در زمره ۱۱ کانون وقوع طوفان‌های گرد و غبار در کشور قرار داشته و از مجموع طوفان‌ها و پدیده گرد و غبار ثبت شده حدود 8/2 درصد متعلق به این استان بوده است. استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان با 29/5 و 9/7 درصد که در مجاورت این استان قرار دارند، بیشترین درصد وقوع این پدیده در کشور را داشته‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه