کاهش 50 درصدی تولید زعفران در خراسان رضوی

کاهش 50 درصدی تولید زعفران در خراسان رضوی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: شاهد کاهش چشمگیر تولید زعفران هستیم به صورتی که در گذشته تولید 300 تن را تجربه کرده‌ایم و امسال به 150 تن خواهد رسید که کاهش 50 درصدی دارد.


غلامرضا ساربان افزود: خراسان رضوی قطب تولید زعفران در کشور است به صورتی که 76 درصد سطح زیر کشت زعفران در کشور متعلق به این استان است که در حال حاضر 91 هزار هکتار سطح زیر کشت داریم. تولید زعفران در کشور بستگی به وضعیت آب و هوا دارد و با کاهش 60 درصدی بارندگی‌ها در ابتدای امسال مزارع زعفران آسیب دیده‌اند. ساربان با اشاره به کاهش 50 درصدی سطح زیرکشت زعفران در استان عنوان کرد: هر هکتار سطح زیرکشت محصول زعفران برای 220 نفر شغل ایجاد می‌کند به این ترتیب طبق بررسی‌ها در خراسان رضوی 119 هزار خانوار از محل برداشت این محصول ارتزاق می‌کنند.
رمضانعلی قاسمی، مدیر جهاد کشاورزی گناباد نیز در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص مشکل آبیاری مزارع زعفران این شهرستان اظهار کرد: 450 هکتار از مجموع 3هزار و 600 هکتار مزارع زعفران این شهرستان در فصل زراعی جاری با بحران کمبود آب مواجه است. استمرار خشکسالی‌ها و اُفت آب‌های زیرزمینی، زعفران‌کاران گنابادی را به خصوص در بخش کاخک برای آبیاری مزارع زعفران خود با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه