ساخت المان‌های ورودی مشهد در سال آینده

ساخت المان‌های ورودی مشهد در سال آینده

شروع هفته جاری مصادف بود با روز فرهنگ عمومی (۱۴آبان)، به همین بهانه معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در نشستی رسانه‌ای با حضور خبرنگاران ضمن ارائه گزارشی از عملکرد شهرداری مشهد در این حوزه به پرسش‌ها و موارد مطرح شده پاسخ داد.


​​​​​​​حسین باغگلی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی متعددی که شهرداری مشهد انجام داده است بیان کرد: ترویج اخلاق اجتماعی و توسعه آن، ترویج فرهنگ عمومی و انقلابی، کمک به ترویج فرهنگ میزبانی و زیارت، زمینه‌سازی برای افزایش سلامت و نشاط در جامعه، مشارکت در کاهش آسیب‌های اجتماعی و کمک به دستگاه‌های ذی‌ربط جزو مأموریت‌های معاونت فرهنگی شهرداری مشهد دیده شده است.
وی ادامه داد: همچنین کاهش تصدی‌گری و توسعه نقش‌آفرینی مساجد و تشکل‌های انقلابی، خانواده‌محوری در برنامه‌های فرهنگی، زمینه‌سازی برای بازیگری حلقه‌های میانی در کاهش معایب احتماعی، توجه ویژه به حاشیه شهر و زمینه‌سازی برای بازنمایی هویت جهانشهری مشهد سیاست‌های جدی مورد توجه در این دوره است. ضمن اینکه حوزه‌های عملیاتی اکران‌ها، تولیدات فرهنگی، ورزش همگانی، تسهیل زیارت و گردشگری و نام‌گذاری معابر و پلاک‌کوبی منازل جزو مأموریت‌های معاونت است که در این دوره جدید بانوان، نوجوانان و توان‌یابان مخاطبان جدید ما هستند. 

توزیع ۳۹ میلیارد تومان محصولات فرهنگی
باغگلی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه این مأموریت‌ها عنوان کرد: از دی تا پایان مهر، ۳۱۶ کلاس مهارتی برای ۳۱۵ هزار مخاطب برگزار شده و به بیش از ۷.۵ میلیون زائر و مجاور برنامه‌هایی نظیر جشن‌ها ارائه شده که در همین راستا ۳۹ میلیارد تومان محصول فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی به مجموعه‌های فرهنگی تقدیم شده است. رویداد «مقاومت و حکیم توس» برای معرفی هویت جهانشهری مشهد تدوین شده است. در حوزه تولیدات فرهنگی ۷هزار سرود، ۸۵۰ نمایش خیابانی، هفت عنوان کتاب و ۱۲۷ المان هنری اجرا و نصب شده که برای نخستین بار امسال المان‌های تعاملی انجام شده است. 

تکرار وعده ساخت المان‌های ورودی شهر
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: در حوزه نام‌گذاری ۲۹ مصوب داشته‌ایم که نام‌گذاری خیابان‌ها به نام شهدا بوده است. ۷هزار و ۷۲۰ تابلو خیابانی نصب شده که ۵هزار و ۳۷۰ مورد مربوط به نام شهدا بوده است.
باغگلی اظهار کرد: با درخواست شهروندان برای پلاک‌کوبی از ابتدای سال ۷۳ هزار و ۹۱۰مورد نصب شده و تا پایان سال به ۱۰۰ هزار مورد می‌رسد ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود مراحل پلاک‌کوبی در مشهد تا پایان سال ۱۴۰۳ به پایان برسد.
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در پاسخ به پرسش قدس در خصوص آخرین وضعیت طراحی و اجرای المان‌هایی متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی در ورودی‌های شهر مشهد مطرح شد گفت: این موضوع یکی از مباحث مورد تأکید شخص شهردار از همان ابتدای شروع به کار بوده که مد نظر ما نیز هست و می‌بایست به صورت ویژه اجرا شود.
در همین راستا پیشتر مسابقات و جشنواره‌هایی برگزار شده که طراحان کشوری طرح‌های زیادی ارائه کردند و برای المان‌های ورودی مشهد، هماهنگی در حال انجام است ولی تکمیل آن به امسال نخواهد رسید چون این پروژه یک پروژه عمرانی متفاوت با المان‌ها و سازه‌های مرسوم در سطح مشهد است.
حسین باغگلی همچنین در واکنش به این موضوع که حوزه نام‌گذاری خیابان‌ها و معابر در مشهد دچار مشکل است و دیده می‌شود خیابان‌ها و معابر همنام زیادی وجود دارند که برای شهروندان ایجاد مشکل ‌می‌کنند بیان کرد: در حوزه نام‌گذاری معابر نه تنها برخی نام‌ها تکراری است حتی تشابه اسمی متعددی هم وجود دارد. جدای از شهروندان، آتش‌نشانی و سایر مجموعه‌ها هم در این زمینه به مشکل برمی‌خورند. سه مأموریت در این حوزه داریم که شامل حوزه خیابان‌ها و معابر همنام، خیابان‌های مشابه و پارک‌های همنام و مشابه می‌شود. در حوزه معابر برداشت‌ها تمام شده و قرار است در کمیته نام‌گذاری بررسی شود. البته یک دشواری ما این است که برخی از ساکنان محلات که همنام هستند، روی حفظ همان نام تأکید دارند. امید است بخش نظری مطالعات در سال جاری کامل شود تا کار تکراری انجام نشود و از همین امسال تغییرات نیز آغاز و تا پایان امسال موضوع پارک‌ها تمام می‌شود و موضوع معابر نیز در دستور کار است.

جمع‌آوری ۱۷۸ کودک خیابانی
وی در مورد آمار کودکان کار در مشهد گفت: آمار دقیقی از کودکان کار ندارم. از ابتدای سال ۱۷۸کودک کار و خیابانی در مشهد جمع‌آوری و ساماندهی شده است و تغییری نسبت به سال‌های قبل ندارد و ضمن اینکه ما مرجع آمار نیستیم و این را به مرکز ساماندهی ارائه می‌کنیم. در کمیته ساماندهی کودکان کار وظیفه شهرداری جمع‌آوری و هدایت آنان به مراکز وابسته به بهزیستی است. 
معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد همچنین اظهار کرد: شهرداری در حوزه معتادان متجاهر به هیچ وجه مسئولیت مستقیم ندارد و ما کمک‌کننده هستیم و مسئولیت ترک آن‌ها با سایر نهادهاست البته به دلیل پیچیدگی موضوع وارد ماجرا شده‌ایم. ورود متکدی به خانه سبز نسبت به سال پیش کاهش داشته است چون در پروژه معتادان متجاهر کمپ‌های بیشتری ایجاد شده و چون تست اعتیاد آن‌ها مثبت می‌شود شرایط نگهداری آنان در خانه سبز نیست. باید گفت واقعاً متکدی به معنای متکدی و کارتن‌خواب کم داریم و عموماً معتادان متجاهری هستند که مجبورند سر چهارراه‌ها بروند و یا کارتن‌خواب شوند.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه