ماجرای شکایت از خبرنگار تا پلمب انبار برند پرحاشیه چای!

تلاش سودجویان برای سکوت رسانه به جایی نرسید

ماجرای شکایت از خبرنگار تا پلمب انبار برند پرحاشیه چای!

اقدامات پرحاشیه یک برند شناخته شده چای در بازار مشهد که پس از انتشار از سوی روزنامه قدس با شکایت از خبرنگار ما همراه شد، حالا وارد مرحله جدیدی شده؛ چرا که مأموران پلیس امنیت اقتصادی با دستور مقام قضایی انبار مرکزی این شرکت را پلمب کردند!


اما برای آنکه سوءجریان چند ساله برند شناخته شده چای در بازار برای مخاطبان بهتر درک شود باید به حدود 6 سال پیش برگردیم؛ زمانی که خبرنگار ما با مشاهده اقدامات مشکوک کف میدان برند مذکور سعی کرد به پشت پرده ماجرا ورود کند. 
سال 1396 با ورود رسانه به ماجرا مشخص شد نیروهای این برند شناخته شده در شهر به اسم فروش ویژه، هر بسته چای کیسه‌ای را چند 10هزار تومان زیر قیمت مصرف‌کننده می‌فروشند. با پیگیری چند روزه در نهایت فرضیه آلوده بودن چای‌ها به جوش‌شیرین متصور شد. از طرفی این برند سعی کرد هر طور شده چای‌های کیسه‌ای را از سطح بازار جمع کند و آثاری از آن نماند.
همان زمان موضوع و مستندات ماجرا را به معاون وقت دادستان مشهد در حوزه پیشگیری از وقوع جرم اطلاع داده و دستور آزمایش روی چند نمونه از چای‌ها صادر  که در نهایت مشخص شد چای‌ها آلوده به جوش‌شیرین است.
در حالی که برخی کارشناسان معتقد بودند زدن جوش‌شیرین به چای موجب رنگ‌دهی چند برابری چای و از بین بردن تلخی آن و پوششی بر بی‌کیفیت بودن آن است. شنیده‌ها حاکی بود که این اقدام حتی سلامت افراد جامعه را با خطراتی روبه‌رو می‌کند. پس از آن قاضی بخشی محبی، معاون وقت دادستان دستور توقیف محموله 5 تنی چای متعلق به برند شناخته شده را صادر، پرونده‌ای در این زمینه در دادسرا مفتوح و در دست رسیدگی قرار گرفت.

ردزنی تخلف و شکایت از خبرنگار!
از این موضوع پنج سال گذشت تا اینکه اطلاعاتی تازه از وجود یک سوءجریان عظیم مادی دیگر در شهر که باز هم توسط این برند پرحاشیه رقم خورده بود، به دست خبرنگار ما رسید. موضوع هم کلاه گشادی بود که برند شناخته شده سر مردم شهر می‌گذاشت؛ چرا که آن‌ها روی بسته‌بندی برخی از نمونه‌های چای 500 گرمی و... قیمت تولید کننده و مصرف‌کننده را بیش از 120 هزار تومان درج کرده؛ اما در بازار همان نوع چای را می‌توانستیم حدود نصف قیمت درج شده روی آن بخریم!
این یعنی کالای بی‌کیفیت چند برابر قیمت واقعی به دست مردم می‌رسید و برای آنکه بازار دست این شرکت بماند، حاشیه سود عجیب برای نماینده‌های فروش ایجاد کرده بود و این همان موضوع معاونت در گران‌فروشی بود و رقم‌های نجومی در حق مردم شهر ظلم می‌شد.
از سوی دیگر به آسانی توانستیم یک بسته چای 500 گرمی کله‌مورچه‌ای را که روی بسته‌بندی آن قیمت تولید کننده 111هزار تومان و قیمت مصرف کننده حدود 135 هزار تومان درج شده بود، به مبلغ 75 هزار تومان یعنی 60 هزار تومان زیر قیمت درج شده روی بسته‌بندی خریداری کنیم!
پس از آن مدیر کل تعزیرات حکومتی استان وارد ماجرا شد و با هماهنگی سید مرتضی مدنی فدکی یکی از کامیونت‌های این شرکت که وظیفه توزیع چای در شهر مشهد را بر عهده داشت، در حال تخلیه محصول توقیف و مشخص شد برند پر حاشیه در ازای خرید 50 کارتن چای کیسه‌ای،30کارتن را در پوشش هدیه فاکتور کرده که حساب و کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد هر بسته‌ای که روی آن حدود 80 هزار تومان قیمت مصرف کننده درج شده بود، حدود 45 هزار تومان برای مشتری آب می‌خورد و بقیه فقط سود خالص بود!
در کش و قوس پیگیری این موضوع حساس بودیم که یک فایل صوتی در اختیار خبرنگار ما قرار گرفت که نشان می‌داد بیاتی، کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت حدود یک سال پیش به ماجرا ورود و موضوع را از مسئولان شرکت مذکور پیگیری کرده است. حتی در میان مکالمه او و مدیر مالی برند چای عنوان می‌کند این اقدام بر اساس قانون، گران‌فروشی است و ایراد قانونی و حقوقی دارد؛ اما در ادامه هیچ پرونده‌ای در این زمینه که ظلمی آشکار به مردم شهر شده، تنظیم و به تعزیرات حکومتی ارسال نمی‌شود.
از انتشار آخرین گزارش که مرداد ماه سال جاری منتشر شد، چند روزی نگذشته بود که از سوی این برند، فردی برای بستن قرارداد آگهی به روزنامه قدس فرستاده شد! اینکه چطور می‌شود واحد شناخته شده‌ای که چندین تابلو تبلیغاتی در سطح شهر در اجاره دارد، همزمان با چاپ گزارش به سراغ روزنامه بیاید و تصمیم داشته باشد میلیون‌ها تومان هزینه آگهی کند، حساسیت ماجرا را چند برابر می‌کرد.
 اما در نهایت مدیران روزنامه که در جریان پیگیری‌های صورت گرفته و دفاع از حق مردم شهر قرار گرفته بودند، مانع بستن قرارداد آگهی شدند تا رسانه آزادانه پیگیر ماجرا باشد. از این موضوع هم یک هفته نگذشته بود که این بار مدیران مجموعه که حالا مشخص شد هدف از قرارداد آگهی، سکوت رسانه در مقابل رفتار حاشیه‌ساز آن‌ها بود، از خبرنگار روزنامه قدس برای انتشار گزارش شکایت کردند. 

دور زدن دستگاه قضایی!
در پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد که آن‌ها مدعی بودند از اتهامات مطرح شده در مورد آلوده بودن چای‌ها به جوش‌شیرین در تعزیرات حکومتی تبرئه شده‌اند آن هم همین اواخر! رأی تبرئه‌ای را هم در پرونده قرار داده بودند.
باز هم خبرنگار ما دست به کار شد و پیگیری‌هایش را آغاز کرد و در نهایت مشخص شد شرکت مذکور برای گمراه کردن مسیر، رأی تبرئه مربوط به پرونده دیگری را تحت عنوان تبرئه در پرونده چای‌های آلوده به دادسرا ارائه کرده، در حالی که ماجرای تبرئه به پرونده فاکتورهای جعلی مرتبط بود که برای شرکت مذکور در سال 1400 تشکیل شده بود و ارتباطی به ماجرای اشاره شده ندارد!
باز هم چند روزی از ماجرا دور نشده بودیم که خبر رسید سرهنگ «حسین جوانبخت»، رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان رضوی هم به شاخه‌ای دیگر از سوءجریان‌های این شرکت ورود پیدا کرده و آن هم ظن فروش چای هندوستان به اسم کنیا بود. هماهنگی‌های لازم با معاون دادستان در دادسرای ناحیه 9 مشهد صورت می‌گیرد و مأموران به انبار مرکزی این شرکت در حوالی شهرک طرق مراجعه کرده و تصمیم می‌گیرند موضوع را مورد تحقیق قرار بدهند که با مقاومت مسئولان انبار مواجه می‌شوند.

پلمب انبار مرکزی شرکت پر حاشیه
اما این کار هم راه به جایی نمی‌برد و مأموران وارد انبار می‌شوند که بیش از 50 تن چای در بسته‌بندی‌های مختلف در آنجا دپو شده بود. چون این احتمال وجود داشت که در بسته‌بندی‌های مختلف چای، محتویات با آنچه روی آن‌ها درج شده مغایرت داشته باشد، با دستور مقام قضایی، انبار مرکزی این برند پرحاشیه پلمب شد.
بر پایه اطلاعات بدست آمده در این عملیات پلیسی، مأموران باز هم به ماجرای فروش چای در بازار توسط کارخانه با قیمت‌های عجیب و کمتر از قیمت درج شده روی کالاها ورود کرده و در این زمینه اسنادی هم بدست آورده‌اند که بر روند جاری این شرکت در مشارکت در گران‌فروشی کالا به مردم شهر، مُهر تأییدی می‌زند. پس از جمع‌بندی ماجرا، پرونده به دادسرا فرستاده شد تا مقام قضایی در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه