کاهش تولید و افزایش بیکاری در حرفه جاروبافی

کاهش تولید و افزایش بیکاری در حرفه جاروبافی

خشکسالی موجب شده تا کشت جارو در خراسان شمالی کاهش یابد و همین امر روی قیمت آن نیز تأثیر گذاشته و تعداد کارگران کارگاه‌های جاروبافی نیز کمتر شده است.


یکی از فعلان این حرفه با اشاره به اینکه قیمت جاروها افزایش یافته است، گفت: سال گذشته هر کیلوگرم جارو را با قیمت ۶هزار تومان خریداری می‌کردیم اما امسال قیمت‌ها دو برابر شده و به ۱۳هزار تومان رسیده است.
این تولیدکننده جارو افزود: برای ادامه تولید با توجه به افزایش قیمت‌های صورت گرفته نیازمند سرمایه در گردش هستیم که پیگیری‌هایی نیز برای دریافت تسهیلات انجام شده اما به این واحد تولیدی چیزی اختصاص نیافته است.
مصطفی رحمانی، دهیار روستای ملاحسن به ایسنا می‌گوید: روستای ملاحسن ۵۷۰خانوار دارد که ۸۰درصد از آن‌ها مشغول جاروبافی هستند. حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی متعلق به این روستا نیز زیر کشت جارو می‌رود، اما خشکسالی و بروز کرونا سبب شده تا تعدادی از افرادی که مشغول به جاروبافی بودند و دارای شغل دیگری نیز هستند، دست از کار بکشند.
محمود جعفری، مدیر واحد بوجاری بذر جارو در روستای ملاحسن هم می‌گوید: دو سالی است که جلو صادرات گرفته شده و میزان بذر بوجاری شده جارو در این واحد تولیدی از 2هزار تن به ۷۰۰ تن کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: در گذشته حدود ۸ کارگر در‌این واحد تولیدی کار می‌کردند اما هم اکنون این تعداد به دو نفر رسیده است. بذرهای بوجاری شده جارو به منظور خوراک دام استفاده می شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه