زیارت موجب تحول و هدایت معنوی انسان‌ها به سوی کمال است

تولیت آستان قدس رضوی در آیین قدردانی از خدمتگزاران زائران در دهه آخر صفر:

زیارت موجب تحول و هدایت معنوی انسان‌ها به سوی کمال است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: زیارت موجب تحول و هدایت معنوی انسان به سوی کمال و تسهیل آن بسیار حائز اهمیت و ارزشمند است.


به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد مروی شامگاه پنجشنبه 21مهرماه در مراسم قدردانی از خدمتگزاران زائران حضرت رضا(ع) در دهه آخر صفر که با حضور استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان و مدیران ارشد استانی و شهری و دست‌اندرکاران خدمت به زائران رضوی در آستانه میلاد نبی مکرم اسلام و حضرت امام جعفر صادق(ع) در حرم مطهر ثامن‌الحجج(ع) برگزار شد، به آیه «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَی» اشاره و اظهار کرد: پروردگار متعال در این آیه شریفه پاداش رسالت پیامبر اسلام(ص) را تنها دوستی و محبت اهل‌بیت(ع) معرفی می‌کند. وی با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) منشأ حیات و زندگی حقیقی و سلوک انسانی هستند، تصریح کرد: در حقیقت مودت و دوستی انسان‎ها نسبت به اهل‌بیت(ع) نفعی است که عاید خود مردم می‌شود و برای اهل‌بیت(ع) نفعی ندارد؛ حذف ائمه اطهار(ع) از زندگی انسان، موجب ظلمت و تاریکی زندگی است.

پیروی از ائمه اطهار(ع) نیاز بشریت برای هدایت
تولیت آستان قدس رضوی اهل‌بیت(ع) را چراغ‌های هدایت انسان در مسیر صحیح زندگی برای رسیدن به سعادت دانست و خاطرنشان کرد: ارتباط معنوی و تبعیت و پیروی از ائمه اطهار(ع) نیاز بشریت برای هدایت و زندگی سعادتمند است و دلیل توصیه فراوان در روایت‌های متعدد به امر زیارت نیز برای همین بوده که انسان برای دستیابی به زندگی پاکیزه و حرکت به‌سوی کمال احتیاج به ائمه اطهار(ع) دارد. 
وی با بیان اینکه اهل بیت(ع) هدایتگران و خارج‌کنندگان بشریت از ظلمت‎ها و ضلالت‌ها به ‌سوی نور هستند، به اهمیت تسهیل امر زیارت برای هدایت انسان‌ها اشاره و عنوان کرد: کمک به فراهم آوردن شرایط زیارت آسان همراه با آسایش و آرامش برای مردم امری بسیار مهم، حائز اهمیت و ارزشمند است، زیرا زیارت موجب کسب معرفت، تحول معنوی و هدایت در انسان‌هاست و فراهم‌آورندگان و تسهیل‌کنندگان این امر مقدس در ثواب و پاداش این هدایت‌ها و تحول‌ها سهیم خواهند بود و باید شاکر خداوند و امام الرئوف(ع) برای کسب توفیق خدمتگزاری به زائران باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی افزود: فراهم نبودن امکانات اولیه برای زیارت زائران می‌تواند موجب کمرنگ شدن زیارت و کاهش رغبت برای سفر به مشهد مقدس شود، در مقابل به هر میزان تسهیلات و امکانات افزایش یابد، به همان میزان اقبال مردم برای زیارت نیز بیشتر می‌شود و این امر بسیار ارزشمند است.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه از تلاش‌های بخش‌های مختلف و ارگان‌های دولتی و تشکل‌های مردمی در میزبانی از زائران در دهه پایانی ماه صفر قدردانی و ابراز کرد: از همه مسئولان به‌ ویژه رئیس‌جمهور محترم که معاون اول و معاون اجرایی خود و وزیر کشور را برای پیگیری امور زائران و رفع نقصان‌ها به مشهد فرستادند، استاندار، فرماندار، شهردار و مجموعه تحت امرشان، قوه قضائیه، نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف، صداوسیما و اهالی رسانه، خدام و کارکنان آستان قدس رضوی، موکب‌های مردمی و شهروندان مشهدی که بسیار خوب پای ‌کار آمدند، بسیار تشکر می‌کنم. 
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی گفت: دهه پایانی صفر امسال یک اتفاق و پدیده مبارک و کم‌نظیری بود که با همکاری‌، همدلی‌ و هم‌افزایی بسیار خوب بخش‌های مختلف دولتی، غیردولتی و مردم به شایستگی رقم خورد.

تحقق زیارت متعالی، هدف اصلی خدمت‌رسانی به زائران 
همچنین دکتر مالک رحمتی در این مراسم گفت: در این ایام دستگاه‌های مختلف اجرایی، انتظامی، امنیتی و فرهنگی در خدمت‌رسانی شایسته‌ به زائران علی بن موسی الرضا(ع) تلاش‌ مجاهدانه کردند. رحمتی ادامه داد: دهه پایانی ماه صفر امسال با سال‌های گذشته تفاوت چشم‌گیری داشت و در این ایام با همکاری و کمک مسئولان آستان قدس رضوی و استان توانستیم با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌ دقیق، بهترین خدمات را در شأن زائران بزرگوار حضرت ارائه دهیم.
 قائم مقام تولیت آستان‌ قدس رضوی هدف نهایی در خدمت‌رسانی به زائران را تحقق زیارت متعالی اعلام کرد و افزود: همه ما تلاش کردیم زائران در این ایام زیارت با معرفتی داشته باشند که در زندگی‌شان ماندگار و اثرگذار باشد.
وی تصریح کرد: در راستای تحقق این هدف، باورمان این بود که اگر زائر، دغدغه اسکان، امنیت، تغذیه، سلامت و دیگر نیازها را داشته باشد، نمی‌تواند زیارت متعالی را تجربه کند و به همین منظور، امسال با همت و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی در مشهد مقدس توانستیم این خدمات را تا جایی که مقدور بود به بهترین نحو ارائه دهیم.
وی اضافه کرد: در کنار اسکان، تغذیه، پارکینگ و‌ دیگر نیازها، ارائه خدمات  فرهنگی به زائران نیز یکی از دغدغه‌های ما بود که امسال در قالب برپایی موکب‌های فرهنگی ارائه شد.
وی ادامه داد: امسال برای رسیدن به این هدف مشترک، آستان قدس رضوی و متولیان استان، با شعار «همه خادم الرضاییم؛ جهاد عالمانه و خدمت کریمانه» پای کار آمدند، خوش درخشیدند و توانستند این شعار را محقق کنند.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه گفت: امسال شاهد دستاوردهای مهمی در ایام پایانی ماه صفر بودیم که بخش مهم آن حاصل برنامه‌ریزی جامع و هوشمند در به کارگیری تمامی ظرفیت‌ها در استان بود.
وی بزرگ‌ترین دستاورد دهه پایانی ماه صفر امسال را اتحاد، انسجام، همفکری و هم‌افزایی برشمرد و گفت: ما همواره نیازمند این اتحاد بین آستان قدس رضوی و دستگاه‌های متولی در استان هستیم تا بتوانیم شایسته‌ترین خدمت را ارائه کنیم.
رحمتی ادامه داد: نگاه سیستمی و تشکیلاتی به موضوع زیارت از دیگر دستاوردهای این ایام بود و امسال با تشکیل قرارگاه مرکزی دهه آخر صفر در استان، فعالیت‌های ما برای ارائه هر چه بهتر به زائران آسان‌تر شد.
وی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های تولیت آستان قدس رضوی نگاه ملی به مقوله زیارت بود که امسال این مهم نیز تحقق یافت و همه دستگاه‌های اجرایی آثار آن را مشاهده کردند.
رحمتی با بیان اینکه کار همواره باید به دست خود مردم اجرا شود، گفت: نگاه به تشکل‌های مردمی نیز همواره از تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی بوده که در همین راستا موکب‌ها و حسینیه‌ها ساماندهی شدند و مردم پای کار آمدند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه