حفظ کرامت افراد؛ اولویت در کمک و حمایت

در گفت‌وگو با مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی مطرح شد

حفظ کرامت افراد؛ اولویت در کمک و حمایت

مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی گفت: گاهی مسجدهای محله به همت خیران و کمیته امداد، غذا طبخ می‌کنند و در امداد محله، بسته‌های معیشتی نیز توزیع می‌شود؛ اما هیچ آرم و برچسبی ندارد. امکان دارد هنگام توزیع نذری هم تعدادی جمع شوند؛ اما کرامت انسانی زیر سؤال نمی‌رود. ما در خیابان جلو کمیته امداد این توزیع را انجام نمی‌دهیم.


رضا سلم آبادی؛ مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی گفت: از اوایل دهه ۸۰ کم‌کم پرداخت کمک‌ها به صورت وجوه با فهرست خارج شد و کمک به مددجویان به صورت واریز به حسابشان انجام ‌شد؛ زیرا امکان پرداخت از طریق سیستم بانکی میسر شد.
گاهی افراد با وجود نیاز باز هم به دلیل ملاحظات ممکن است از مراجعه حضوری به کمیته امداد نگرانی داشته باشند که مبادا آشنایی آن‌ها را ببیند. از این رو همچنان برای حفظ و اهمیت تکریم افراد، از ابتدای سال جاری از روش‌های به روزتری بهره‌مند شده‌ایم. 
مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی تأکید می‌کند: خوشبختانه در این راستا هر فردی در منزلش می‌تواند با یک گوشی و ورود به سامانه اعلام نیاز، درخواست حمایت را ثبت کند. حتی اگر افراد مسن خودشان گوشی اندروید نداشته باشند و نتوانند مراحل ثبت در سامانه را انجام دهند، فرزندان آن‌ها می‌توانند در سامانه هوشمند کمیته امداد امام خمینی(ره) ( soha.emdad.ir) مدارک خواسته شده را بارگذاری کنند.
وی ادامه می‌دهد: ممکن است شما یا سایر افراد جامعه کسی را بشناسید که آن فرد اصلی معذوریتی برای معرفی خودش داشته باشد. از این رو افراد دیگر هم امکان معرفی فرد نیازمند در سامانه برایشان مهیاست و می‌توانند قید کنند «من معرف هستم»؛ اما باید توجه داشت برای ثبت حمایت نیاز به کد ملی و تلفن به نام آن فرد است. این در حالی است که با توجه به اعلام آدرس در درگاه سامانه آن تقاضا در منطقه‌های مختلف کمیته امداد قرار گرفته و ثبت می‌شود.
رضا سلم آبادی خاطر نشان می‌کند: گاهی ممکن است خیری باشد که بخواهد به افراد محروم و زیر‌پوشش کمک کند. او می‌تواند در این سامانه آن مبلغ را ثبت و اعلام کند.

تحقیقات سیستمی 
مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی اظهار می‌کند: در گذشته برای تحقیق اطلاعات مجبور بودیم به محله‌ها مراجعه کنیم و برای هر فرد، تحقیقات میدانی انجام دهیم؛ زیرا بر اساس خوداظهاری افراد نمی‌توانستیم کمک‌ها را ارائه دهیم و از این رو نیاز به بررسی داشتیم.گاهی در بررسی‌های میدانی به دلیل وسعت محله، برخی افراد می‌گفتند این فرد را نمی‌شناسیم یا گاهی می‌شناختند و بده‌بستان‌هایی داشتند و امکان خطا و انحراف وجود داشت اگرچه ضریب آن کم بود.
وی تصریح می‌کند: در آن زمان دستیابی به اطلاعات اموال، املاک، درآمد، حساب بانکی، پلاک فعال، ارز، بارنامه، تعداد بچه‌های محصل، دانشجو و... را نداشتیم؛ اما امسال خوشبختانه با مراجعه هر‌فرد با ارسال کد ملی بلافاصله دهک وی مشخص می‌شود. اگر فرد در دهک یک تا سه و دارای شرایطی چون سالمند بودن، بیماری سخت علاج یا فوت سرپرست یا مطلقه بودن، خانواده زندانی، خانواده سرباز متأهل باشد یا در کمیسیون پزشکی در معاینات پزشک معتمد اعلام کند این فرد امکان کار کردن را ندارد، در این صورت مستمری به او تعلق خواهد گرفت. همچنین تا دهک پنجم وام اشتغال به افراد تعلق خواهد گرفت.

صندوق ولایت
وی در ادامه خاطر نشان می‌کند: از این رو در یک ماهه اخیر در بدو ورود افراد به کمیته امداد، تکلیف به طور کامل مشخص است یا اگر از طریق سامانه مراجعه کنند، بر حسب اعلام دهک‌ها به راحتی امکان ارائه خدمات وجود دارد. همچنین در راستای تکریم مددجویان کمیته امداد، صندوق ولایت از بانک مرکزی مجوز لازم را دریافت کرد و راه‌اندازی شد که زیرساخت‌های آن زیر نظر بانک ملی است؛ اما همکاران ما که با کار کمیته امداد آشنا هستند، در این صندوق‌ها مشغول ارائه خدمات‌اند تا از حضور مددجوها در بانک‌های مختلف برای گرفتن فرم افتتاح حساب برای کمیته امداد جلوگیری و کرامت افراد حفظ شود.
مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی در ادامه توضیح می‌دهد: زمانی که از طریق مددکار تأیید فرد به عنوان مددجو انجام شد، مددکار فرم را برای افتتاح حساب به صندوق ولایت تحویل می‌دهد.
برای این صندوق یک شعبه در مشهد به صورت اصلی مستقر است. همچنین در کمیته امداد هر منطقه یک عامل داریم‌ که مددکار برای مددجو کارهای افتتاح حساب را انجام می‌دهد. اگرچه حتی بارگذاری مدارک هم با گوشی همراه قابل انجام است و این‌گونه از رفت و آمد به کمیته امداد جلوگیری می‌شود و اطلاعات هویتی را ما از ثبت‌احوال دریافت می‌کنیم.
برای پرداخت وام، ما نیاز به تأمین منابع داریم و برای تأمین این منابع گاهی ما درخواست می‌دهیم؛‌ اما این درخواست در صف انتظار می‌ماند؛ چون منابعی نیست. وقتی انتظار فرد درخواست دهنده برآورده نمی‌شود، تصور می‌کند که ما موجب اذیت او شده‌ایم؛ اما سعی کرده‌ام همکاران را برای برخورد خوب توجیه کنم. شاید گاهی تعدادی از همکارانمان برخوردهای مناسبی نداشته باشند که آن رفتارها ما را هم اذیت می‌کند.
حتی اعلام کرده‌ام اگر کسی حضوری درخواستش را اعلام کرد، در حضور او پس از ثبت سیستمی، مبادا کاغذ درخواست، بی‌تفاوت روی دیگر مستندات پرت شود و دل فرد درخواست کننده بلرزد که به درخواستش بی‌احترامی شده است. هر جا فردی مراجعه کرده و برخورد با او نامناسب بوده، من عذرتقصیر دارم و معذرت‌خواهی می‌کنم. 
وی ادامه داد: از مادری که شهریه تحصیل و دانشگاه فرزندش را نمی‌تواند بپردازد، فردی که برای پرداخت ودیعه مسکن مشکل دارد، کشاورز و دامداری که به دلیل خشکسالی نمی‌داند چه باید بکند، بیماری که هزینه درمانش بسیار بالاست و... به ما مراجعه می‌کنند؛ یعنی زمانی که بسیار خسته، آزرده‌دل و آزرده خاطر هستند و بالطبع آستانه تحملشان پایین است و گاهی آن‌ها با ما دعوا می‌کنند.

نحوه پرداخت مستمری و وام‌ به مددجویان
سلم‌آبادی درباره نحوه پرداخت وجوه مستمری یا وام‌ها به مددجویان نیز اظهار می‌کند: در حال حاضر همان کارتی که مددجویانمان دارند، همه کارمندان و خود من نیز همان کارت صندوق ولایت را داریم. روی آن هیچ مشخصه‌ای که نشان دهد فرد زیر پوشش کمیته امداد است، وجود ندارد و سعی شده کرامت انسانی مددجو به طور کامل حفظ شود‌. 
اما اینکه بگوییم 100درصد حفظ می‌شود، خیر. گاهی هم اتفاقاتی رخ می‌دهد که به من منتقل می‌شود و به سرعت در راستای رفع آن اقدام می‌کنم. برای مردم دیدن این رفتار، دردآور و برای من دردآورتر و برای افرادی که در جامعه شاهد این رفتارها هستند به مراتب سخت‌تر است که عزت و کرامت فردی رعایت نشود.
وی تصریح می‌کند: برای مثال چندی پیش خانمی از گلستان برای درمان مراجعه کرده بود که بیمارستان در مشهد هزینه‌های مرا نمی‌دهد. به او گفتم شما باید نامه‌ای از امداد گلستان می‌گرفتید تا ما بحث اسکان، درمان و... را رفع کنیم؛ اما این فرد به شدت عصبانی بود. گاهی وقت‌ها بی‌اطلاعی از موارد مورد نیاز حل مشکل، سبب بروز دلخوری از مجموعه ما می‌شود. 
برای مثال بازنشسته‌هایی داریم که مدارک دیالیزی و شیمی درمانی دارند و از ما کمک می‌خواهند که ما هم نگران و متأثر از این مشکلات هستیم؛ اما در حیطه قانونی کار ما نیست، اگر چه آن فرد به طور کامل حق دارد .
مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی در خصوص مراکز نیکوکاری که به همت کمیته امداد در محلات شهر شکل گرفته است، بیان می‌کند: به این مراکز، امداد محله گفته می‌شود که دلیل تشکیل آن این است که از دو سال پیش متوجه شدیم باید از ط��یق کد پستی، نیازمندان را آسیب‌شناسی کنیم. شناختمان در محلات از زندگی افراد کافی نبود. از این رو در دل مسجدها، مراکز امداد محله راه‌اندازی شد تا هیئت عامل این مرکز بشوند همان هیئت امنای مساجد که با همکاری خیران محل این فضا فراهم شده است؛ زیرا همه منابع ما جوابگوی نیاز مردم مراجعه کننده نیست. مجبوریم بخشی از منابع را مردمی کنیم‌. گاهی اوقات خیران معتقدند کمک را به فردی که خود می‌شناسند، خواهند داد. امداد محله با این هدف تشکیل شد.
وی می‌گوید: با وجود آنکه بر اساس دهک‌ها، کمک‌ها انجام می‌شود، باز هم اگر در مواردی با اشتباه مواجه شویم، بررسی می‌کنیم تا از کمک به فردی که نیازمند است، غافل نشویم و تنها به سامانه اکتفا نمی‌کنیم‌. برای مثال، دهک اول همه زیر پوشش ما قرار می‌گیرند؛ اما از افراد همان دهک تعدادی هستند که مراجعه نمی‌کنند که یا به دلیل بی‌اطلاعی است یا ملاحظاتی دارند.
رضا سلم‌آبادی درباره توزیع بسته‌های معیشتی به مددجویان نیز توضیح می‌دهد: گاهی مسجدهای محله به همت خیران و کمیته امداد غذا طبخ می‌کنند. گاهی در مساجد امداد محله، بسته‌های معیشتی نیز توزیع می‌شود؛ اما هیچ آرم و برچسبی ندارد. گاهی در توزیع نذری هم تعدادی جمع می‌شوند؛ اما کرامت انسانی زیر سؤال نمی‌رود. ما در خیابان جلو کمیته امداد توزیع را انجام نمی‌دهیم. در جایی که به همت خیران و با کمک ماست، خودشان این بسته‌ها را می‌دهند و باید با حفظ کرامت مددجویان و تأمین خواسته خیران کار انجام شود.
وی ادامه می‌دهد: بسته‌های لبنی را که خود کمیته امداد توزیع کننده است، به مددجوها درِ منزلشان تحویل می‌دهد؛ اما وقتی بحث خیرات است، خیر نیاز به مستند دارد و باید نظر او را تأمین کنیم. البته خیرانی را هم داریم که می‌گویند هیچ جا نامی از من برده نشود.
وی در پاسخ به سهم کمیته امداد در بحث اشتغال‌زایی نیز اعلام می‌کند: 22 دستگاه در کشور و استان متولی اشتغال هستند که در سال جاری سهم اشتغال خرد در استان ۱۱۵ هزار برای همه دستگاه‌هاست. این در حالی است که در این راستا 33 هزار سهم کمیته امداد است و این نشان می‌دهد حدود ۲۷ درصد اشتغال خرد با کمیته امداد است. میزان رقم منابع اشتغال یک هزار و ۹۴۸میلیارد تومان است که تعهد ما ۳۳ هزار است و  از این تعداد ۲۰ هزار شغل ایجاد خواهیم کرد که یک‌هزار و ۱۳۰مورد نگهداشت است و همچنین برای طرح‌هایی از گذشته که امسال نیاز به کمک دارند، هزینه خواهد شد که تعطیل نشوند.
وی در ادامه تصریح می‌کند: کارگاهی که نیروی کار می‌خواهد، از بین مددجویان نیروی کار را معرفی می‌کنیم و به ازای هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به کارفرما می‌دهیم و ۲۰ درصد از سهم بیمه را هم ما تقبل می‌‌کنیم.

تسهیلات اشتغال و ودیعه مسکن 
سلم‌آبادی تأکید می‌کند: تجربه به ما ثابت کرده که کلید موفقیت در طرح‌های اشتغال، آموزش است و آموزش یا مقدماتی است در پیش از شروع طرح یا مهارتی است حین انجام طرح و یا آموزش پایدارسازی است که در پایدارسازی طرح در عرصه این قسمت در سال جاری بیش از ۲۰ هزار نفر را آموزش می‌دهیم.
مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی با بیان اینکه در بحث ودیعه مسکن تا سقف ۵۰ میلیون تومان به افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی اعطا می‌شود  اظهار می‌کند: این وام ۴ درصد است که با قولنامه هولوگرام‌دار و به صورت پنج ساله به بانک پرداخت می‌شود. 
وی درباره مبلغ تسهیلات اشتغال تصریح می‌کند: در بحث اشتغال نیز وام‌ها هفت ساله و ۴ درصد است که تا سقف ۱۰۰ میلیون و به برخی رسته‌های خاص تا ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات اعطا می‌شود. 
وی در پایان یادآور می‌شود: شایان ذکر است کمیته امداد در طرحی به مادران باردار کمک می‌کند تا بچه‌ها با سوءتغذیه مواجه نشوند و از نظر ما این نیز نوعی توانمندی است. همچنین در طرح‌های مشابه به مادر باردار، مادر شیرده و کودک کمتر از پنج سال زیر پوشش نیز کمک می‌شود. در واقع همه تلاشمان این است که در هر مقطع سنی و زمانی از کمک به افراد نیازمند غافل نمانیم‌.

خبرنگار: سرور یزدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه