ساخت تصفیه‌خانه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری‌ محلی

معاون وزیر نیرو در جلسه راهبرد برون‌رفت از بحران حوضه آبریز کشف‌رود مطرح کرد

ساخت تصفیه‌خانه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری‌ محلی

معاون وزیر نیرو در جلسه راهبرد برون‌رفت از بحران آب و تعادل‌بخشی حوضه آبریز کشف‌رود با هدف پایایی مشهد افزود: بعضی از تصمیمات اشتباه گذشته مانند ساخت برخی از سدها در حوزه آب شرایط را در این حوزه سخت کرده است و اکنون مجبور به ادامه آن هستیم.


به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محمد جوانبخت ادامه داد: افزایش مصرف آب نتیجه بسیاری از اقدامات انجام شده در حوزه آب است که در سال‌های گذشته به اشتباه انجام شده است. 
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه اکنون الگوی مصرف در بخش کشاورزی نیازمند مدیریت است افزود: صیانت از منابع آبی، از مهم‌ترین اهداف ماست. هم اکنون زمان آن رسیده که دولت تصدی‌گری در این حوزه را رها کند و وظایف نظارتی خویش را انجام دهد. تفویض اختیارات در حوزه آب در هر استان از دیگر رویکردهای وزارت نیرو است.
وی اظهار کرد: برطرف کردن مشکلات حوزه آب در برخی از مناطق کشور چیزی شبیه معجزه است و با توجه به تصمیمات گرفته شده در سال‌های گذشته این کار امکان‌پذیر نیست.
وی در خصوص حوزه مدیریت پسماندهای شهری مشهد هم گفت: باز تخصیص پساب‌ها به سرمایه‌گذار مدنظر وزارت نیرو است. ساخت تصفیه‌خانه با اعتبارات دولتی، اقدام مناسبی نیست و نیازمند سرمایه‌گذاری‌های محلی است.

آب، دغدغه مشترک تمام نهادهاست
استاندار خراسان رضوی هم گفت: نگاه جامع به موضوع آب باید از زوایای مختلف باشد و برای هر بخش یک برنامه مدون مدنظر قرار گیرد و در این مسیر هر دستگاه نیازمند یک نقشه راه و هم‌افزایی است که باید به سرعت وارد فاز عملیاتی شود.
نظری ادامه داد: تأمین منابع مالی، مهم‌ترین الزامی است که از وزارت نیرو انتظار داریم و بقیه موارد را در حوزه استان اجرایی خواهیم کرد. اصلاح شبکه آب، استانداردسازی انشعابات و توسعه شبکه و خطوط انتقال فاضلاب از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که دنبال می‌کنیم.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به مسئله کشف‌رود گفت: دستگاه‌ها در این خصوص منتظر اعتبارات دولتی نباشند و وظایف خود را انجام دهند تا اعتبارات دولتی فراهم شود.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه تصدی‌گری دولت در موضوع آب همانند دیگر موارد مثمر ثمر نبوده است، افزود: برداشت‌های غیرمجاز، یکی از دغدغه‌های حوزه آب در خراسان رضوی است.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: به لحاظ فنی در استان زیرساخت‌های کافی وجود دارد که بتوانیم آن را مدیریت کنیم و این کار تنها نیازمند تفویض اختیار و برنامه‌ریزی دقیق دستگاه‌هاست.
وی گفت: عملکرد وزارت نیرو در حوزه آب‌های سطحی و زیرزمینی در کمیسیون اصل 90 در حال بررسی و ارائه پیشنهاد است. متأسفانه اطلاعات حوزه آب مربوط به چندین سال پیش است و چون تصمیمات بر اساس آن گرفته می‌شود، قابل اتکا و اثربخش نیست.
وی گفت: کشف‌رود بیش از 10 سال است که مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد؛ اما اجرا نشدن طرح اگو، استاندارد نبودن تصفیه‌خانه‌ها و نساختن تصفیه‌خانه سبب معطل ماندن پروژه ایمن‌سازی آب کشف‌رود شده است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه