هجرت امام رضا(ع) موجب حضور انبوه امامزادگان در ایران شد

نویسنده کتاب «زندگی‌نامه امام موسی کاظمj» در گفت‌وگو با قدس آنلاین:

هجرت امام رضا(ع) موجب حضور انبوه امامزادگان در ایران شد

نویسنده کتاب «زندگی‌نامه امام موسی کاظم(ع)» در گفت‌وگو با قدس آنلاین گفت: مهاجرت امام رضا(ع) به ایران و شهادتشان در کشور ما موج مهاجرت امامزادگان را به دنبال داشت.


یدالله بهتاش با تأکید بر اینکه به دنبال هجرت امام رضا(ع) خواهران و برادران ایشان یعنی فرزندان امام موسی کاظم(ع) به‌سوی ایران آمدند، می‌گوید: با حضور و شهادت فرزندان امام کاظم(ع) و ایجاد مضجع شریف آن‌ها در نقاط مختلف ایران، مردم متأثر شده و فرهنگ تشیع از طریق آن‌ها گسترش یافت، بنابراین ایشان و فرزندانشان تأثیری شگرف در توسعه تشیع در ایران دارند.
این پژوهشگر و مؤلف سیره اهل‌بیت(ع) با بیان اینکه پس از شهادت امام رضا(ع) شرایطی پیش آمد که خلیفه عباسی را نگران کرد مبادا فرزندان دیگر امام هفتم(ع) با هم متحد شده و علیه حکومت قیام کنند، از این رو احساس خطر کرده و به دنبال تار و مار کردن این امامزادگان افتاد، می‌افزاید: حضرت معصومه(س) و برادرش حضرت شاهچراغ به نوعی احضار شدند. مأمون دنبال آن‌ها فرستاد تا به ایران آورده شوند که حضرت معصومه(س) در مسیر بیمار شده و در قم رحلت کردند. حتی برخی تاریخ‌نویسان آورده‌اند خلیفه عباسی ایشان را مسموم کرده و به شهادت رسانده است.
بهتاش با اشاره به حضور پرتعداد فرزندان موسی بن جعفر(ع) در ایران، می‌گوید: وقتی امام رضا(ع) به‌ناچار ولایتعهدی مأمون را پذیرفتند و به خراسان آمدند، عده‌ای از فرزندان امام کاظم(ع) نیز به دنبال ایشان به ایران هجرت کردند و در مسیر، بسیاری از آن‌ها توسط دشمنان به طرز غریبانه به شهادت رسیدند، مثل حضرت احمد بن موسی(ع) که معروف به شاهچراغ هستند یا حضرت فاطمه معصومه(س) که رحلتی شهادت‌گونه دارند.
در ادامه بقیه امامزادگان هم به سمت ایران حرکت کردند، دلیل مهمش احساس ناامنی در حجاز بود، حکومت آن‌قدر عرصه را بر آن‌ها تنگ کرد که تصمیم گرفتند به ایران مهاجرت کنند.
وی با بیان اینکه پس از هجرت و شهادت امام رضا(ع) کانون‌های مردمی بر گرد حرم‌های امامزادگان در ایران شکل گرفت، می‌گوید: با این حضور و شهادت فرزندان امام کاظم(ع) و ایجاد مضجع شریف آن‌ها در نقاط مختلف ایران، مردم متأثر شده و فرهنگ تشیع از طریق آن‌ها گسترش یافت، ازاین‌رو می‌توان گفت امام کاظم(ع) به‌وسیله فرزندان خود تأثیری شگرف در توسعه تشیع در ایران دارند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه