سرمایه اجتماعی ما ریشه در دفاع مقدس دارد

قالیباف در همایش تجلیل از خانواده شهدا و جانبازان:

سرمایه اجتماعی ما ریشه در دفاع مقدس دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دفاع مقدس یک دفاع همه‌جانبه و یک جنگ همه‌جانبه در همه ابعاد نظامی، اقتصادی، سیاسی و... بود، گفت: شرایط ما در آن دوران شرایط ویژه و خاصی بود؛ انقلابی نوپا که با همه تهدیدها مواجه بود.


​​​​​​​محمدباقر قالیباف در همایش تجلیل از خانواده معظم شهدا و جانبازان و پیشکسوتان دفاع مقدس و یادواره شهدای طرقبه و شاندیز با بیان اینکه امروز شاهد این هستیم که دشمن هرگز به اهداف خصمانه‌ای که داشت نرسید و در مقابل، ما به تمام اهداف خود رسیدیم، افزود: ما دفاع مقدس را از این نظر دفاع مقدس می‌دانیم که دفاع ما یک دانشگاه و محل تربیت بود؛ چرا که دفاع می‌کردیم از اندیشه‌ها و باورهایمان که ریشه در قرآن و مکتب اهل بیت(ع) دارد.
وی افزود: در مکتبی که مبتنی بر دین و قرآن و همه ارزش‌های اسلامی است، این یک دفاع مقدس است؛ دفاعی که همیشه بر اساس مکتب اهل بیت(ع) بوده است.
وی با تأکید بر اینکه با دفاع مقدس موجب احیای دوباره اسلام و انقلاب شدیم و مبانی دین و سنت‌ها را زنده کردیم، اظهار کرد: در دفاع مقدس از ناموس و هویت کشور در مقابل کفر با آن همه تجهیزات ایستادگی کردیم و امروز هژمونی دشمنان را برهم زدیم و به شکست کشاندیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دفاع مقدس تنها یک پدیده تاریخی نیست، عنوان کرد: باید باور کنیم دفاع مقدس یک فرهنگ است و انقلاب اسلامی را دفاع مقدس و فرهنگ دفاع مقدس عمق و تداوم بخشید.
قالیباف با بیان اینکه سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی ما ریشه در دفاع مقدس دارند و این رمز پایداری و ماندگاری این انقلاب و نظام است، عنوان کرد: همین فرهنگ است که می‌تواند از نسلی به نسل دیگر و از سرزمینی به سرزمین دیگر منتقل شود.
وی با تأکید بر اینکه دفاعی که مبنای آن احیای سنت‌های الهی باشد، تولید فرهنگ می‌کند، اظهار کرد: فرهنگ یک جامعه است که نیازهای یک جامعه را در سطوح مختلف از نهادسازی تا سازماندهی تا نیازهای معنوی و روحانی تشکیل می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه اگر دفاع مقدس نبود امروز ارتش آزموده، سپاه پاسداران سازمان یافته و بسیج مردمی را هم نداشتیم، افزود: ما در دوران دفاع مقدس بهترین بهره‌وری را داشتیم و بیشترین استفاده را از منابع بردیم؛ چرا که فرهنگ قناعت در جامعه ما شکل گرفت و همه خوشبین به آینده و خوشبین به پیروزی بودیم.
وی افزود: امروز در تمام منطقه آسیای غربی و اوراسیا همه درگیر جنگ سخت و ناامنی هستند و اگر امروز ایران اسلامی در سایه صلح و آرامش است، مرهون همین فرهنگ دفاع مقدس است.
وی با تأکید بر اینکه امروز قدرت است که صلح به ارمغان می‌آورد، عنوان کرد: اگر قدرت نبود، صلح هم نبود و این قدرت در تصمیم‌گیری همه جانبه است که این قدرت و امنیت را برای کشور ما و انقلاب ما به ارمغان آورده است.
وی با اشاره به اینکه ما با کنشگری که داشتیم به هیچ وجه دنبال قدرت و کسب قدرت نبودیم؛ بلکه به دنبال ایجاد و تولید قدرت بودیم، افزود: قدرت نظام به مردم است و این مردم هستند که برای جمهوری اسلامی تولید قدرت می‌کنند و اگر قدرت داشته باشیم ولی مردم را نداشته باشیم، هیچ قدرتی نداریم و این برای ما تولید قدرت نمی‌کند.
وی در ادامه با اشاره به آشوب‌ها و حوادث اخیر در کشور در پی مرگ مهسا امینی با تأکید بر اینکه این حادثه تلخی بود و همه ما از این موضوع ناراحت شدیم، افزود: حتماً و با تمام وجود به این مسئله و ابعاد آن رسیدگی خواهد شد و علت حادثه به طور رسمی اعلام خواهد شد.
وی افزود: البته در این حوادث از یک واقعیت دیگر هم نباید غفلت کرد و همه شواهد و قراین نشان می‌دهد که در این آشوب‌های اخیر دشمن با آمادگی کامل سوار بر این موضوع علیه نظام و امنیت مردم اقدام کرد.
وی با تأکید بر اینکه در این حوادث، تمام آشوبگران و کسانی که به دنبال درگیری بودند به هیچ وجه مرگ مهسا امینی برایشان اهمیتی نداشت و غصه هیچ‌کس را نمی‌خوردند، افزود: این افراد به دنبال اهداف دشمنی بودند که از طرف آن‌ها اجیر شده بودند که البته باید مقتدرانه با آن‌ها برخورد کرد.
وی در همین خصوص با اشاره به اینکه ما معتقدیم و باور داریم مردم باید آزادانه نقد کنند و اعتراض خود را نشان دهند، افزود: مردم اساس نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و مردم هستند که به نظام و انقلاب قدرت و مشروعیت می‌دهند.
وی با تأکید بر اینکه مردم حق دارند اعتراض کنند و مسئولان هم باید این اعتراض را بشنوند، اظهار کرد: اما چیزی که مهم است این است که مردم هرگز نباید در مقابل هم قرار بگیرند چرا که این خواست دشمن است.
وی تأکید کرد: امروز حفظ نظام اسلامی و حفظ وحدت مردم مهم‌ترین فلسفه پیروزی و شکل‌گیری انقلاب و فرهنگ دفاع مقدس و فرهنگ اهل بیت(ع) است.
گفتنی است در این مراسم ضمن قدردانی و تجلیل از خانواده معظم شهدا، جانبازان و همچنین پیشکسوتان دفاع مقدس از کتاب «بر فراز آشیانه عنقا» که رشادت‌ها و دلاورمردی‌های شهید محمود کاوه را به نثر درآورده است، رونمایی شد.

خبرنگار: مهدی توحیدی


برچسب ها :
ارسال دیدگاه