مشهد قطب شنای کشور است

سرپرست هیئت شنای خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس:

مشهد قطب شنای کشور است

قهرمانی‌های پی در پی شناگران مشهدی در لیگ برتر در روزهایی که ورزش خراسان رضوی حال و روز خوبی ندارد تنها بارقه امید برای ورزش‌دوستان مشهدی است.


​​​​​​​شنا در این سال‌ها هم خوب مدال گرفته و هم خوب پشتوانه‌سازی کرده به شکلی که اکنون خراسان یکی از معادن طلای شنای ایران است. به همین بهانه پای صحبت‌های مجید مشتاق عشق، سرپرست هیئت شنای خراسان رضوی نشستیم.

رازهای موفقیت
 من از دل همین رشته ورزشی بیرون آمدم و از لحاظ فنی کاملاً با رشته شنا و مشکلات آن آشنا هستم. در سال 68 که بنده عضو تیم ملی بودم وزارت ورزش طرحی را مبنی بر بورسیه ملی‌پوشان به انجام رساند که بنده نیز پس از گذراندن دوره‎های مدنظر به استخدام وزارت ورزش درآمدم و از همان زمان کاملاً به مسائل سازمانی و مدیریتی آشنا شدم. دیگر اینکه افرادی را که برای همکاری در این چند سال انتخاب کرده‌ام همه از خانواده شنا هستند. حمایت‌های فدراسیون هم از لحاظ نرم‌افزاری و هم سخت‌افزاری در این موفقیت نقش داشته است. در کل باید گفت تلاش یک مجموعه در این هشت سال موجب شده اکنون مشهد قطب شنای کشور باشد.

پرورش ملی‌پوشان
از جمله افرادی بودم که در پایه‌گذاری مدارس شنا و نوشتن سطوح آموزشی آن پیشقدم بودم. همین توجه به رده‌های پایه و کشف استعدادهای این رشته ورزشی اکنون سبب شده خراسان رضوی چند ملی‌‍پوش در رده‌های مختلف ملی داشته باشد. غلام‌پور، ظریف و سام نمونه‎هایی از شناگران استان هستند که نشان می‌دهد ما در خراسان رضوی چیزی به عنوان مشکل فنی نداریم و آنچه شناگران و به‎خصوص ملی‌پوشان استان را اذیت می‌کند مشکلات سخت‌افزاری است، به گونه‌ای که در برخی شهرها استخر استاندارد برای تمرینات وجود ندارد. بحث اعزام‎ها نیز در این شرایط اقتصادی خود مقوله‌ای جداست که بدون حمایت فدراسیون بسیار سخت خواهد بود. کرونا نیز در سه سال  گذشته در بین رشته‌های ورزشی بیشترین آسیب را به شناگران زد.

 قطب شنای کشور 
اکنون خراسان دارای 14 مدرسه شناست که این مدرسه‌ها می‌توانند در کنار هیئت تیم هم داشته باشند. در گام بعدی آموزش مربیان حرفه‌ای و به‌ کارگیری آن‌ها در مدارس شنا بود. سپس مسابقات شنا را در سطح شهرستان و استانی برگزار کردیم که انگیزه خوبی در شناگران به ‌وجود آورد. ما هفت سال است که هم در رده‌های پایه و هم بزرگسالان مسابقات لیگ استانی را داریم که از دل همین مسابقات شناگران فنی و خوبی راهی مسابقات کشوری و همچنین تیم ملی شده‌اند. ناگفته نماند که همه این برنامه‌ها برای بانوان نیز در نظر گرفته شده به طوری که در لیگ بانوان ما حدود 500 شناگر شرکت می‌کند. خوشبختانه استخر به صورت رایگان از سوی مدیر کل در اختیار ما قرار گرفته است. دیگر هزینه‌ها نظیر دستمزد داورها، نیروهای برگزارکننده و هزینه تهیه جوایز با مبلغ ورودی اندکی که از خود شناگران گرفته می‌شود، تأمین می‌شود. این‌طرح که البته به خوبی هم جواب داده در سایر هیئت‌ها هم می‌تواند در نظر گرفته شود که متأسفانه خیلی از هیئت‌ها فقط نشسته‌اند و از مشکلات مالی می‌نالند.

 جذب اسپانسرها
به عقیده بنده وقتی اسپانسر وارد ورزش می‌شود دیگر جزئی از خانواده آن رشته ورزشی است و ما به گونه‌ای آن را درگیر می‌کنیم که شاهد همه اتفاقات است و می‌بیند سرمایه‌اش در کجاها هزینه می‌شود. مثلاً آقای علیزاده و خانواده ایشان که جزو علاقه‌مندان شنا و البته مسائل فرهنگی جوانان هستند و به دنبال این بودند که برای جوانان مشهد کاری بکنند، بنده ایشان را به ‌گونه‎ای درگیر کرده بودم که در همه مسابقات حضور داشت. آقای علیزاده به‌گونه‎ای درگیر شنا شده بود که می‌گفت تیم پس از قهرمانی کشور باید به مسابقات آسیایی و جهانی برود که ما سه دوره به عنوان نماینده ایران در مسابقات جهانی در دبی با حمایت‌های ایشان شرکت کردیم. 

هیئت شنا بدون مشتاق؟
در طول هشت سال گذشته بنده علاوه بر شناگران خوب، مدیران خوبی هم پرورش داده‎ام و اکنون دبیر بنده و نایب رئیس بنده و خیلی از جوانانی که مؤسسه مدارس شنا هستند، می‌توانند در رأس هیئت بنشینند و راه بنده را ادامه دهند. همه جای دنیا پوست‌اندازی وجود دارد ولی آنچه باید رعایت شود احترام پیشکسوتان است. البته بنده کماکان در هیئت رئیسه حضور خواهم داشت.

خبرنگار: حمیدرضا خداشناس

برچسب ها :
ارسال دیدگاه