پرتره شهدا بر پرده سینما

نگاهی به فیلم‌های در دست ساخت با موضوع دفاع مقدس

پرتره شهدا بر پرده سینما

سینمای بدون قهرمان و فاقد مشخصه‌های فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و تاریخ این مرز و بوم، امروز وجه مشترک نقد و دل‌نگرانی‌های علاقه‌مندان هنر هفتم و دغدغه‌مندان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است.


پس از گذشت چهار دهه از انقلاب، فضای هنری کشور به ویژه عرصه سینما نیازمند یک بازسازی انقلابی است. تجربه ناخوشایند برخی دوره‌ها در عرصه هنر که همراه با تسامح و تساهل حداکثری بوده، کار را به جایی رسانده که شاهد آثاری بوده‌ایم که گویی هیچ رسالتی جز سرگرمی آن هم به هر نحوی برای خود قائل نبوده و نیستند و انگار فراموش کرده‌اند که این سرزمین سرشار از قهرمانان و اسطوره‌های اخلاقی و فرهنگی غنی است که چه در داخل و چه خارج از کشور فطرت‌های بیدار بسیاری تشنه شنیدن و دیدن این حقایق ناب هستند. از سویی دیگر تکیه بیش از حد بر تکنیک به جای محتوا، مجال را از فیلمسازان دغدغه‌مند برای بیان ارزش‌ها و‌ آرمان‌های بلندی که انقلاب اسلامی مفتخر به آ‌ن است، گرفته است.  

 سالی پربار برای آثار دفاع مقدسی
شکی نیست که امروز نیازمند انقلاب در محتوا در راستای ارزش‌های اخلاقی و نیازهای فرهنگی جامعه در عرصه هنر هفتم هستیم و حکمرانی فرهنگی باید در این دوره به این مهم اهتمام بورزد و عرصه سیاست‌گذاری حوزه فرهنگی را برای رسیدن به آن اهداف بلند ریل‌گذاری کند. نکته مهم اینکه علاوه بر سیاست‌گذاری، رسیدن به آ‌ن آرمان‌ها از مسیر سینماگران دغدغه‌مند و انقلابی میسر است و کادرسازی و تربیت و حمایت از هنرمندان انقلابی باید در دستور کار باشد.
در یک سالی که از عمر دولت سیزدهم که با شعار دولت مردمی پا به عرصه گذاشته، می‌گذرد، مدیران سازمان سینمایی با درک شرایط و با نوع ارتباطی که با بدنه جامعه داشته و با شناخت نیازهای فرهنگی جامعه، انقلاب محتوایی در این عرصه را آغاز کرده‌ و کم‌کم آ‌ثار آن را بر پرده سینما شاهد خواهیم بود. حمایت از هنرمندان جوان انقلابی و آثار غنی و فاخر سینمایی در جشنواره‌های مختلف هنری، تجلی همت دولت انقلابی برای غنا بخشیدن به محتوا در «هنر صنعت» سینماست.خوشبختانه امسال به مدد توجه به عرصه سینمای دفاع مقدس نهادها و ارگان‌های انقلابی با توانی بیشتر پا در میدان نهادند و به تولید فیلم‌هایی در این ژانر مشغول هستند. سازمان‌ها و نهادهایی همچون اوج، بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری، انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و... این روزها با همکاری تیم تولید در حال رقم زدن اتفاق‌های تازه‌ای در سینما هستند که در ادامه به گوشه‌ای از این فیلم‌ها اشاره خواهیم کرد.

بازگشت قهرمانان دفاع مقدس به سینما 
سازمان اوج که ید طولایی در ساخت فیلم‌های انقلابی و دفاع مقدسی دارد این روزها مشغول تولید چند فیلم دفاع مقدسی است. «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا نخستین پروژه امسال اوج است که با بازی بابک حمیدیان در نقش شهید بروجردی این روزها در حال فیلم‌برداری است.
علاوه بر شهید بروجردی پرداختن به چهره دو تن از قهرمانان دفاع مقدس نیز در این سازمان کلید خورده و روند تولید را پشت سر می‌گذارد. پرتره دو شهید بزرگ دیگر دفاع مقدس نیز توسط سازمان اوج در مراحل پیش‌تولید و ساخت است، فیلم زندگی شهید مهدی زین‌الدین به‌ کارگردانی مهدی شاه‌محمدی و فیلمی درباره زندگی شهید علی‌ هاشمی به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشان از دیگر تولیدات اوج به شمار می‌رود.
«سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی نیز از پروژه‌های سازمان اوج است که داستانی درباره روزهای انقلاب و گروهک‌های منافقین دارد و این فیلم نیز با پایان مراحل تولید، خودش را برای حضور در جشنواره چهل و یکم فجر آماده خواهد کرد.
اما بنیاد سینمایی فارابی با فیلمی درباره شهدای غواص، ساخت آثار دفاع مقدسی را در سال جاری کلید زده است. پیشتر وزیر ارشاد اعلام کرده بود تولید آثار سینمایی فاخر با محوریت سرداران شهید ایران اسلامی از مأموریت‌های اصلی بنیاد سینمایی فارابی در دوره جدید به شمار می‌آید و بر همین اساس قرار است چندین اثر سینمایی با محوریت چند سردار شهید به مرحله تولید برسد که از این میان می‌توان به ساخت آثاری در وصف سرداران شهید همدانی و بروجردی اشاره کرد. خبرها حاکی است فیلم‌هایی همچون «پالایشگاه» با محوریت حصر آبادان و «مؤمن» با موضوع زندگی شهید همدانی در مرحله پیش‌تولید و ساخت قرار دارند. 
همچنین «ارس» به‌ کارگردانی برادران ارک و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح، «اتاقک گلی» به‌ کارگردانی محمدعلی عسگری با محوریت لشکر 27 محمد رسول الله(ص)، «دست تنها» به کارگردانی امیرحسین ثقفی با نگاهی به زندگی شهید ابراهیم‌ هادی و... از جمله تولیدات انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. این در حالی است که برخی نهادها و ارگان‌های انقلابی دیگر نیز در حال تولید فیلم‌هایی با محوریت تاریخ معاصر انقلاب و دفاع مقدس هستند.
اما مدیریت سینمایی در کنار این مهم، نگاهی هم به فضای بین‌الملل دارد و به خوبی می‌داند که بهترین فرصت برای حضور در بازارهای جهانی و نمایش تصویری زیبا، حقیقی و سرشار از مضامین اخلاقی و انسانی - که از شاخصه‌های فرهنگ این سرزمین است - فراهم شده است. رئیس سازمان سینمایی کشور معتقد است: «باید از مدل الگوگیری و مصرف‌گرایی صرف محصولات سینمای جهان فاصله بگیریم و تصویر خودمان را به جهان عرضه کنیم؛ تصویری از زیبایی‌ها، اسطوره‌ها و تاریخ پرفراز و نشیب سرزمینمان». این سخن بدین معناست که باید تصویری درست از قهرمانان این سرزمین از دریچه سینما برای جهانیان به نمایش درآید و این همان «جهاد تبیین» است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند.
جهاد تبیین در عرصه سینما یعنی ساخت آثاری که بتواند تصویر غلطی که در رسانه‌ها و آثار غربی از کشور و مردم ایران ساخته شده را تغییر دهد و وجه دیگر آن ممانعت از ساخت آثاری در داخل کشور است که در راستای همان تصویر کاذب غربی‌هاست. خوشبختانه سازمان سینمایی با جدیت در این عرصه فعال است و نشان داده در دفاع از حیثیت و جایگاه کشور در عرصه بین‌المللی مصمم است.

خبرنگار: مریم ستوده

برچسب ها :
ارسال دیدگاه