ستاره پرفروغی که زود خاموش شد

به بهانه درگذشت امین تارخ

ستاره پرفروغی که زود خاموش شد

خبر تلخی بود اما هنوز زنگ صدای باصلابت و گیرای او در گوشمان است؛ بازیگر توانمندی که در 69 سالگی همچنان در اوج قرار داشت و با اینکه بسیاری از قله‌های بازیگری را فتح کرده و نقش‌های ماندگاری از خود بر جای گذاشته بود، باز هم تازه‌نفس و پرانرژی در این مسیر به راهش ادامه می‌داد اما افسوس که عمر مجال نداد و چهره در نقاب خاک کشید.


​​​​​​​امین تارخ بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون که از هفته گذشته و در پی عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده بود، شنبه دوم مهرماه بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
زنده‌یاد امین تارخ در طول دوران فعالیت کاری‌اش نقش‌های ماندگاری خلق کرد. او نه تنها بازیگر برجسته‌ای بود بلکه الگوی بسیاری از جوانان برای ورود به این عرصه هم شد. تارخ با تأسیس نخستین مدرسه بازیگری به نام «کارگاه آزاد بازیگری» در اوایل دهه70 بسیاری از علاقه‌مندان را از مسیری اصولی و درست به سوی هدفشان راهی کرد. چنان که شمار زیادی از بازیگران مطرح این روزهای سینما و تئاتر از شاگردان تارخ بوده‌اند و با آموزش‌های او پا به دنیای هنر گذاشته‌اند. 
تارخ دانش‌آموخته دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران بود و فعالیت خود را در سال‌های پیش از انقلاب با تئاتر آغاز کرد. اما بخت با او یار بود و نخستین حضورش در سینما جلو دوربین بهرام بیضایی و در فیلم «مرگ یزگرد» رقم خورد. تارخ یک‌ بار برنده‌ جایزه‌ سیمرغ بلورین جشنواره‌ فجر برای نقش مکمل فیلم «ماه و خورشید» و یک ‌بار هم نامزد این جایزه برای بازی در فیلم «پرونده‌‌ هاوانا» شد. پس از آن با سریال «سربداران» به تلویزیون آمد و در مجموعه‌های تاریخی دیگری همچون «بوعلی سینا»، «شیخ مفید» و «معصومیت از دست رفته» خوش درخشید. طی همین سال‌ها با فیلمسازان صاحب‌نامی همچون علی حاتمی، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و پوران درخشنده نیز همکاری داشت که نتیجه آن‌ها خلق نقش‌هایی در «دلشدگان»، «سرب»، «سارا» و «پرنده کوچک خوشبختی» بود. از اوایل دهه80 حضور تارخ در سریال‌های مناسبتی و درام پررنگ‌تر شد اما در کارنامه قابل اعتنای این بازیگر در عرصه سینما و تلویزیون، یکی از درخشان‌ترین نقش‌آفرینی‌هایش در سریال «سفر سبز» محمدحسین لطیفی و بازی در نقش حاج‌رضا رقم خورد. بازاری متدینی که از ارادتمندان اباعبدالله(ع) است و در عین عطوفت و مهربانی اما با خشمی توفانی مقابل ظلم می‌ایستد. سکانس راز و نیاز حاج‌رضا و فریادهاش زیر باران به یکی از بهترین سکانس‌های این سریال بدل شد و در اذهان مخاطبان باقی مانده است. «اغما»، «جراحت» و «رهایم نکن» نیز از دیگر مجموعه‌های تلویزیونی ماندگار این بازیگر برجسته است. «آقازاده» و «خسوف» از تولیدات شبکه نمایش خانگی نیز آخرین سریال‌هایی بودند که تارخ در آن‌ها نقش‌آفرینی کرد و اگر عمر مجال می‌داد این بازیگر با عشقی مثال‌زدنی به هنر و انگیزه‌ای سرشار می‌توانست سال‌های سال همچون ستاره‌ای پرفروغ در آسمان سینما بدرخشد. 
مراسم خاکسپاری این هنرمند فقید صبح امروز چهارم مهرماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار می‌شود.

خبرنگار: صبا کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه