حال خوش خدمت در جوار امام مهربانی‌ها

گزارشی از خدمات‌رسانی موکب‌های خیابان آیت‌الله واعظ طبسی

حال خوش خدمت در جوار امام مهربانی‌ها

این روزها خیابان آیت‌الله واعظ طبسی مشهد حال و هوایی متفاوت دارد و موکب‌های خدمات‌رسان به زائران در ایام پایانی ماه صفر در میانه خیابان مستقر شده‌اند؛ موکب‌هایی که خادمان آن از گوشه و کنار ایران و حتی خارج از کشور به عشق امام مهربانی‌ها راهی مشهدالرضا شدند و در این ایام مشغول ارائه خدمات مختلف به زائران و مجاوران هستند.


به گزارش آستان‌نیوز، خیابان آیت‌الله واعظ طبسی یکی از پنج محور اطراف حرم مطهر رضوی است که موکب‌های مردمی با مشارکت آستان قدس رضوی از جمعه یکم مهر در آن مستقر شده‌اند و تا پنجم مهرماه مصادف با سالروز شهادت حضرت 
ثامن الحجج(ع) به دلدادگان خاندان عصمت و طهارت(ع) ارائه خدمت می‌کنند.
این موکب‌ها در حالی از زائران پذیرایی می‌کنند که هر کدام آن‌ها به مناسبت ایام هفته دفاع مقدس به نام و تصویر شهید «نورعلی شوشتری» مزین شده‌اند.

خدمتی خانوادگی
از خیابان آیت‌الله واعظ طبسی به سمت بارگاه ملکوتی رضوی می‌رویم؛ مسیری که گنبد و گلدسته طلایی حرم مطهر از دور خودنمایی می‌کند و دل هر زائری را به طواف این گنبد طلا می‌برد. به امام خوبی‌ها سلام و عرض ارادت می‌کنیم و وارد اولین موکب سلامت خادم‌الرضا(ع) ویژه پزشکان و پرستاران بدون مرز مشهد می‌شویم.
این موکب در دو بخش مجزای خواهران و برادران، خدمات پایش سلامت همچون کنترل فشار خون را به زائران ارائه می‌دهد. سارا قره‌باقی از جمله نیروهای افتخاری این موکب است که هر ساله در موکب‌های سلامت ایام پایانی صفر، چه در موکب‌های بین راهی و چه در جوار حرم مطهر رضوی به زائران خدمت‌ می‌کند.
او برایم تعریف می‌کند: مادرم پرستار بود و علاقه خاصی به مشارکت در چنین برنامه‌هایی داشت. این علاقه به خدمت افتخاری در وجود من و برادرم هم ریشه دوانده تا جایی که هر دو، امروز برای خدمت در این موکب آمده‌ایم. بی‌تردید دعای خیر زائران به‌ویژه زائران پیاده در مسیرهای جاده‌ای در زندگی‌ام تأثیر مثبت بسیاری داشته و دارد.

حسی وصف‌نشدنی
نزدیک غروب است و بیشتر موکب‌های محور شهید شوشتری در این خیابان در حال توزیع شربت هستند. زائرانی که هر کدام از جایی به این مسیر گذرشان می‌افتد خسته و تشنه به دنبال جرعه آبی هستند تا گلویی تازه و عطش خود را برطرف کنند. جوانی در موکب هیئت جوانان عاشورایی بیرجند در حال ریختن شربت در لیوان‌های یک‌بار مصرف است.
ناصر مالکی با معرفی خدمات پذیرایی در این موکب می‌گوید: هیئت ما در گذشته در 50کیلومتری مشهد به زائران پیاده خدمت‌رسانی می‌کرد، اما چهار سالی می‌شود که در جوار حرم مطهر به زائران ارائه خدمت می‌کنیم. امسال با 25نفر نیرو در خدمت زائران در ایام پایانی صفر هستیم. او می‌افزاید: این ایام هر کس با نیت و خواسته‌ای مشغول نوکری است. من هم از کودکی آرزوی خدمت به زائران امام رضا(ع) را داشتم و خدا را شاکرم که به آرزویم رسیدم.

خدمتی جهانی
پیر و جوان در موکب انصارالحسین(ع) کانون فرهنگی هنری اشراق کازرون استان فارس در حال پخت آش محلی هستند. با یکی از خادمان این موکب سر صحبت را باز می‌کنم. وی که سن و سالی از او گذشته است، می‌گوید: خدمت در جوار حرم امام رضا(ع) آن هم به زائران ایشان لذت خاص خودش را دارد. بسیار خوشحال هستیم که سعادت این خدمت دوباره نصیبمان شده است. دوستان و آشنایانمان هم از کازرون مرتب با ما در تماس هستند و التماس دعا دارند.
کمی آن طرف‌تر، نوای نوحه‌خوانی به زبان اردو از موکب عشق حسین(ع) مؤسسه جهانی کریمه آل‌احمد که در آن، جوانانی از ماداگاسکار آفریقا و کشورهای اردوزبان پاکستان و هندوستان حضور دارند، به گوش می‌رسد. این موکب با هدف پذیرایی از زائران از 27 تا 30 صفر برپا شده است.

حضور معلولان اهل دل
در میان موکب‌های شهرهای مختلف، موکب معلولان مشهد حال خاصی دارد. موکبی که مملو از سماور و کتری است و زن و مرد مثل خادمان سایر موکب‌ها به زائران خدمت می‌کنند. علیرضا میم‌باشی، سرپرست هیئت رضوی معلولان مشهد در حالی که روی صندلی چرخدار نشسته، می‌گوید: امسال دومین سال است که از زائران دهه پایانی ماه صفر حرم رضوی پذیرایی می‌کنیم. هر چه در توان داشتیم پای کار آوردیم و امسال بضاعتمان این بود که چای، دمنوش و صبحانه گرم را توسط حدود 60 نفر از معلولان اهل دل بین زائران توزیع کنیم. وقتی زائران امام رضا(ع) از تک تک جوانان خدمت‌رسان در این موکب تشکر می‌کنند، حس خوبی به ما منتقل می‌شود و همین، روحیه‌ای می‌شود تا با توان مضاعف همچون دیگر ارادتمندان امام هشتم(ع) به زائران خدمت کنیم.

تنوع اقوام و زبان‌ها در موکب‌ها
از بلندگوهای موکب قائم آل‌محمد(عج) اهواز، نوحه‌خوانی عربی پخش می‌شود. پیر و جوان در این موکب در حال توزیع شربت هستند. با آقا سید که دشداشه و کلاه سفیدی پوشیده و شال سبزی دور کمرش بسته، هم‌کلام می‌شوم. او با لهجه عربی می‌گوید: حدود 35 نفر در این موکب، پذیرایی از زائران علی بن موسی الرضا(ع) را به صورت شبانه‌روزی برعهده دارند. از صبحانه و میان‌وعده تا شام در این موکب توزیع می‌شود. خدا را شاکریم که توانستیم از خوزستان برای خدمت بیاییم، امیدوارم امام رضا(ع) هم این خدمت را قبول کنند و از ما راضی باشند.

حال خوش زائران
در خیابان آیت‌الله واعظ طبسی کم نیست تعداد زائرانی که اگرچه خستگی راه و سفر در چهره‌های آن‌ها موج می‌زند، اما می‌توان شوق زیارت و تشرف به حرم مطهر انیس النفوس(ع) را در چشم‌هایشان دید. بانو نوروزی که با دخترش از همدان برای زیارت آمده از جمله این عاشقان است. او نیز همچون بسیاری از زائران از خدمات این موکب‌ها راضی است و برای بانیان و خادمان آن‌ها دعا می‌کند.
خضری، بانوی جوانی از شهر قم هم می‌گوید: امسال توفیق زیارت کربلا نصیبمان نشد، برای همین به پابوس امام رضا(ع) آمدیم. موکب‌های بسیاری برای خدمت‌رسانی به زائران در اطراف حرم مطهر برپا شده که دیدن این شور خدمت خادمان و هیئت‌های عزاداری، حال دل ما را هم دگرگون کرده است. امیدوارم تمام این خادمان از مادرمان حضرت زهرا(س) پاداش خدماتشان را بگیرند.
در گوشه‌ای دیگر از این خیابان، جمعی از زائران شهرستان جوین خراسان رضوی نشسته‌اند و نگاهشان به بارگاه نورانی رضوی دوخته شده؛ نگاهی که این روزها از اقصی نقاط کشور پر پرواز گشوده و راهی بارگاه مصفای شمس‌الشموس(ع) شده است و چه زیباست که راوی دقایقی از این لحظه‌های عاشقی باشیم.

خبرنگار: آرزو مستأجر حقیقی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه