تنها برگ برنده میانجی

چین برای حل بحران اوکراین پیشنهادهای چهارگانه ارائه می‌دهد

تنها برگ برنده میانجی

محیاسادات قریشی

نشست شورای امنیت درباره بحران اوکراین با حضور وزیران خارجه کشورهای عضو برگزار شد و وزیر خارجه چین بسته چهارگانه‌ای را برای حل بحران سیاسی در اوکراین ارائه داد.


​​​​​​​ در آغاز بحران اوکراین بود که «وانگ‌یی» وزیر خارجه چین در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ اعلام کرد چین آماده است در صورت لزوم میان روسیه و اوکراین میانجی‌گری کند.
پس از این موضع‌گیری، بورل در گفت‌وگو با روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ» گفت: این بلوک اروپایی در مذاکرات روسیه و اوکراین میانجی‌گری نخواهد کرد و میانجی‌گری چین هم مردود است چرا که پکن به‌خاطر نزدیکی با روسیه میانجی‌گری نخواهد کرد.
اما با گذشت چهار ماه از این اظهارات و نزدیک شدن فصل سرما به نظر می‌رسد اروپا نیازمند میانجی‌گری چین در این زمینه است و به نوعی نیاز دارد این میانجی‌گری را بپذیرد.
وزیر خارجه چین این بار در نشست شورای امنیت اعلام کرد: ما خواستار گفت‌وگوی بدون شرط و شروط برای حل بحران اوکراین بوده و از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم خویشتن‌داری به خرج داده و شرایط برای حل سیاسی وضعیت اوکراین را فراهم کنند. در این نشست شورای امنیت که در راستای بحران و با محوریت عملیات ویژه روسیه در منطقه دونباس برگزار شد وانگ‌یی اذعان کرد: «چهار پیشنهاد در این زمینه وجود دارد: پیگیری جدی گفت‌وگوها و مذاکرات، همکاری در راستای تنش‌زدایی، آرام کردن وضعیت انسانی، مهار بحران در بازار انرژی و مواد خوراکی».  به نظر می‌رسد چین با ارائه این بسته، تمایل به میانجی‌گری خود را برای خاتمه بحران اوکراین دوباره اعلام کرده است.
در همین حال روز چهارشنبه زلنسکی در پیام ویدئویی ضبط ‌شده که به‌عنوان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ارسال کرده بود، گفت: «من از طرف کشوری صحبت می‌کنم که مجبور شد از خود دفاع کند اما فرمولی برای صلح دارد. پنج شرط برای دستیابی به صلح با روسیه وجود دارد که غیرقابل مذاکره است». وی ادامه داد: «روسیه باید به‌گونه‌ای مجازات شود که مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی را پس دهد. توقف تجارت و معامله با متجاوز دو بخش از فرمول صلح مطلوب است. باید دادگاه ویژه‌ای تشکیل شود تا روسیه را به جرم تجاوز به کشورمان مجازات کند و رهبران جهان باید روسیه را به خاطر جنگ، با سلب حق وتو در شورای امنیت مجازات کنند. ما به سلاح‌های تهاجمی و سیستم‌های دفاعی بین‌المللی و همچنین برای محافظت از مردم خود به حمایت مالی نیاز داریم».
با توجه به شرایط غیرقابل مذاکره زلنسکی انتظار می‌رود تنها بسته پیشنهادی چین در حوزه «مهار بحران در بازار انرژی و مواد خوراکی» قابل اجرا باشد و مهار این بحران تنها برگ برنده چین به عنوان میانجی خواهد بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه