سازمان ملل باید سازمان ملت‌ها باشد نه سازمان قدرت‌ها

رئیس جمهور در دیدار دبیرکل سازمان ملل:

سازمان ملل باید سازمان ملت‌ها باشد نه سازمان قدرت‌ها

در چهارمین روز از سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و در ادامه دیدارهای دوجانبه، سید ابراهیم رئیسی با الکساندر ووچیچ همتای صربستانی خود دیدار کرد.


​​​​​​​دکتر رئیسی، لازمه برقراری صلح و آرامش در دنیا را کنار گذاشتن نگاه‌های نژادی و فرقه‌ای خواند و افزود: ریشه فجایع و درگیری‌های گذشته در منطقه بالکان، میدان یافتن رویکردهای نژادی بود که امیدواریم در دوره ریاست جناب‌عالی، صلح و دوستی برقرار و حقوق همه نژادها و صاحبان ادیان، محفوظ باشد. رئیس‌جمهور صربستان نیز حفظ صلح در بالکان را از سیاست‌های کشورش خواند و گفت: ما به‌دنبال توسعه و گسترش روابط با ایران در همه عرصه‌های سیاسی و اقتصادی هستیم. دکتر رئیسی، در دیدار با نخست وزیر ارمنستان هم تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران بر حفاظت از مرزهای دوجانبه و بین‌المللی و احترام به حق حاکمیت کشورها و جلوگیری از هرگونه تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه تأکید دارد. رئیس دولت سیزدهم خطاب به نیکول پاشینیان راه‌حل مشکلات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را مذاکره و گفت‌وگو دانست و افزود: لازمه ارتقای همکاری‌های سیاسی و اقتصادی، حفاظت از مرزهای مهم و راهبردی دو کشور است. پاشینیان نیز تأکید کرد در مقابل هر توطئه‌ای با هدف جدا کردن ایران و ارمنستان از یکدیگر، می‌ایستیم و از مواضع روشن و صریح ایران در حمایت از حفظ تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی کرد. در ادامه دیدارها 
سید ابراهیم رئیسی دیداری با امرسون منانگاگوا، رئیس‌جمهور زیمباوه داشت و در این دیدار بر فعال کردن کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور تأکید کرد. رئیسی با اشاره به رویکرد دولت در زمینه توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، افزود: در بخش‌های متنوعی از جمله انرژی، معدن، کشاورزی و فناوری امکان گسترش همکاری‌ها با زیمباوه وجود دارد. در این دیدار رئیس‌جمهور زیمباوه نیز گفت: حضور شرکت‌های ایرانی در بخش کشاورزی اعم از صادرات و واردات و کشت فراسرزمینی غلات و محصولات باغی، فرصت خوبی برای همکاری‌های دو کشور است. 
رئیسی در ادامه دیدارهایش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دیدار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر اهمیت جایگاه این سازمان در نقش دادن به ملت‌ها برای حل مسائل خود و جلوگیری از دخالت بیگانگان در امور داخلی آن‌ها، گفت: سازمان ملل باید به معنی واقعی سازمان ملت‌ها باشد نه سازمان قدرت‌ها. رئیسی با اشاره به اقدامات انسان‌دوستانه ایران در پناه دادن به مهاجران افغانستانی و مبارزه جدی با تروریسم، گفت: در مقابل، رهاورد ناتو و آمریکا در منطقه ما جنگ، ویرانی، اشغالگری و کشتار بوده است.رئیس‌جمهور با اشاره به بحران‌های جاری در برخی از کشورهای منطقه، راه‌حل همه آن‌ها را شکل‌گیری گفت‌وگوهای ملی بدون دخالت خارجی دانست و افزود: ضروری است سازمان ملل نقش‌آفرینی جدی‌تری در مقابل رفتارهای یکجانبه‌گرایانه از خود نشان دهد. در این دیدار دبیرکل سازمان ملل نیز با قدردانی از اقدامات مستمر جمهوری اسلامی ایران در پناه دادن به مهاجران افغانستانی، نقش ایران در آتش‌بس یمن و استمرار آن را ستودنی خواند و گفت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اقدامی غیرسازنده و بسیار ناراحت کننده بود. آنتونیو گوترش ابتکار ایران در ایجاد قالبی برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای را سازنده و مورد حمایت سازمان ملل دانست و با تأیید مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع حقوق بشر گفت: حقوق بشر نباید به‌عنوان ابزار و دستاویز جنگ علیه کشورها به‌کارگیری شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه