حس خوب میزبانی از زائران امام رضا(ع)

مشارکت مردم مشهد در پویش «همه خادم‌الرضاییم»

حس خوب میزبانی از زائران امام رضا(ع)

زائران امام رضا(ع) شایسته احترام و سزاوار تكریم هستند و مجاوران امام رئوف هم میزبانی شایسته را یک رسالت برای خود می‌دانند، تا زائرانی که از راه‌های دور و نزدیک برای عرض ارادت و عزاداری به مشهدالرضا می‌آیند، زیارتی خاطره‌انگیز را تجربه کنند.


​​​​​​​«فکر می‌کردم به عنوان یک مشهدی وظیفه‌ای در مقابل زائران ندارم و آن‌ها باید پیش از سفر به مشهد، خودشان فکر جای اسکانشان را کنند اما وقتی به سفر اربعین رفتم و میزبانی بی‌نظیر و از دل و جان عراقی‌ها را دیدم که درهای خانه‌هایشان به روی زائران باز بود، فکرم خیلی عوض شد؛ با خودم گفتم ما که همسایه امام رضا(ع) هستیم چرا نباید این‌طور باشیم؟» این را یکی از مجاوران امام رضا(ع) می‌گوید که امسال برای میزبانی و اسکان زائران امام رئوف پای کار آمده است.
زائران امام رضا(ع) شایسته احترام و سزاوار تكریم هستند و مجاوران امام رئوف هم میزبانی شایسته را یک رسالت برای خود می‌دانند، تا زائرانی که از راه‌های دور و نزدیک برای عرض ارادت و عزاداری به مشهدالرضا می‌آیند، زیارتی خاطره‌انگیز را تجربه کنند.
طی سال‌های اخیر در دهه پایانی ماه صفر و در جاده‌های منتهی به مشهد مقدس جلوه‌ها و صــــــحنه‌های زیـــــبایـــــــــی از ارادت و عشق خدمتگزاران و زائران به ساحت مقدس اهل بیت(ع) خلق شده اما از آنجایی که براساس پیش‌بینی‌ها دهه آخر صفر امسال شاهد ورود حدود ۷ تا ۸ میلیون زائر خواهیم بود و سقف ظرفیت مکان‌های عمومی برای اسکان زائران ۶۰۰هزار نفر اعلام شده، پویش‌های مردمی متعددی شکل گرفته و مجاوران و همسایگان باوفای امام رضا(ع) هم برای تأمین ظرفیت اسکان زائران، مسئولانه پای کار آمده‌اند.

ساکن محله طلاب، میزبان زائران آقا
خانم قربانی یکی از بانوان مشهدی ساکن محله طلاب است که برای میزبانی از زائران امام رضا(ع) در این ایام اعلام آمادگی کرده است. او که انگیزه‌اش را از این کار ثواب و خشنودی آقا امام رضا(ع) عنوان می‌کند، در ادامه با لحنی که سرشار از اشتیاق خدمت است، می‌گوید: سال‌های گذشته هم در مواقعی که تعداد زائران مشهد زیاد بود وقتی در حرم یا خیابان‌های اطراف، زائری می‌دیدم که برای اسکان به مشکل خورده، از آن‌ها دعوت می‌کردم میهمان خانه ما باشند.

۱۵ زائر دزفولی، میهمان خانواده قربانی
این بانوی نیکوکار در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: این زائران در واقع میهمان آقا امام رضا(ع) هستند و خدا را شاکرم افتخار خدمت به آن‌ها برایم فراهم شده، امشب هم میهمانان خانه ما ۱۵ زن و کودک دزفولی هستند و با فرزندانم مشغول مرتب کردن وسایل میزبانی هستیم.

میهمان‌نوازی دانیال در محله یوسف‌زاده
دانیال فتحی جوان ۳۰ساله اهل مشهد از دیگر میزبانان زائران دهه آخر صفر است. او نیز سال‌های پیش زائرانی که برای پیدا کردن محل اقامت مشکل داشتند را برای اسکان به خانه دعوت می‌کرده تا با کمک مادرش خاطره خوشی از زیارت مشهد برای آن‌ها به جا بگذارد.
وقتی در مورد انگیزه‌اش از این میزبانی می‌پرسم، می‌گوید: نیتم کمک به همنوعانی است که در شهر امام هشتم به حمایت ما نیاز دارند، چون مشهد یک شهر زیارتی است و ماجرایش با همه جا فرق می‌کند. دانیال که ساکن محله یوسف‌زاده است، می‌گوید: ما وسع مالی چندانی نداریم و همه دارایی‌مان همین خانه‌ای است که می‌توانیم آن را در خدمت زائران آقا بگذاریم تا غصه اسکان و جای خواب نداشته باشند.

وقتی اسم امام رضا می‌آید...
نگاهی به لیست افرادی که برای اسکان زائران دهه آخر صفر اعلام آمادگی کرده‌اند می‌اندازم؛ آقای عدالتیان شهروندی است که نام حسینیه محبان رسول در محله مهر مادر را ثبت کرده است. شماره‌اش را می‌گیرم و درباره انگیزه‌اش از این کار می‌پرسم؛ با صدایی که صفا و صداقت همسایگی امام رئوف در آن موج می‌زند، پاسخ می‌دهد: واقعیت اینکه ما روی پشت‌بام حسینیه چهار سوئیت ۶۰متری ساخته‌ایم و تصمیم گرفتیم با توجه به کمبودی که در زمینه مراکز اقامتی وجود دارد امسال میزبان زائران امام رضا(ع) باشیم؛ اصلاً وقتی اسم امام رضا(ع) وسط بیاید هرچه داشته باشیم در خدمت میهمانان آقا قرار می‌دهیم.
آقای عدالتیان ادامه می‌دهد: «راستش را بخواهید قبلاً با خودم فکر می‌کردم ما مشهدی‌ها وظیفه‌ای در مقابل زائران نداریم و افراد باید پیش از سفر به مشهد، فکر جای اسکانشان را کنند اما وقتی به سفر اربعین رفتم و میزبانی بی‌نظیر و از دل و جان عراقی‌ها را دیدم فکرم خیلی عوض شد، با خودم گفتم ما که همسایه امام رضا(ع) هستیم چرا نباید این‌طور باشیم؟»

مشهد خانه توست...
در منزل یکی دیگر از مجاوران هستیم تا برایمان روایتگر چگونگی تحقق پویش‌های «همه خادم‌الرضاییم»، «هم‌محله‌ای امام رضا» و «مشهد خانه توست» باشد. او با بیان اینکه اهالی محله از انواع میوه تا کیسه‌های برنج و سایر موادغذایی را برای میزبانی از زائران در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند، می‌گوید: اینجا شرایط اسکان برای زائران فراهم است و هم‌محله‌ای‌‌ها برای اطعام پیشقدم شده‌اند. ما به پشتوانه این همدلی و همت مشهدی‌ها در بحث اطعام، تلاش می‌کنیم میزبانی در شأن و خوبی از زائران داشته باشیم.
میزبان که اولین بار است در این پویش شرکت کرده بیان می‌کند: امیدوارم با کمک دخترم که قرار است از شهرستان بیاید بتوانیم میزبانی خوبی از زائران داشته باشیم.
او حس و حالش را این‌طور توضیح می‌دهد: حس خوبی دارم اما نمی‌توانم این حس خوب را توصیف کنم، تا به حال چنین حس و حالی نداشته‌ام و خوشحالم توفیق نصیبم شده تا از زائران امام مهربانی‌ها در ایام پایانی ماه صفر میزبانی کنم.

قدردانی از میزبان با یک هدیه متبرک
صحبت‌های میزبان که پایان می‌یابد نوبت به تجلیل از او توسط بانوانی که از آستان قدس، استانداری، شهرداری و مکتب نرجس آمده‌اند می‌رسد. یک هدیه متبرک از آستان قدس رضوی توسط بانویی که از مکتب نرجس آمده به میزبان اهدا می‌شود.
همکلامی با میزبانان زائران امام رضا(ع) دقیقاً مثل زائران پیاده حس و حال خوبی به آدم می‌دهد.
میزبانانی که خیلی از آن‌ها تازه از اربعین برگشته‌اند و در حالی دارند خانه و کاشانه‌شان را برای میزبانی از زائران پیاده امام آب و جارو و مهیا می‌کنند که انگار عهدشان را با امام رضا(ع) برای میزبانی از زائرانش در همان گام برداشتن در مسیر نجف تا کربلا بسته‌اند. 

خبرنگار: امینیان-قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه