حمایت ایران از جهانی شدن عدالت

رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرد

حمایت ایران از جهانی شدن عدالت

سردار قاسم سلیمانی کسی بود که در راه آزادی ملت‌های منطقه به شهادت رسید و رئیس جمهور سابق آمریکا سند این جنایت را به اسم خود زد


رئیس جمهور کشورمان صبح روز گذشته به وقت  نیویورک، در نطق خود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به آسیب‌ها و مخاطرات نظم کنونی و رو به زوال جهان، تلاش‌های متراکم و پیوسته ملت ایران را برای شکل‌دهی به نظامی عادلانه در دنیا مورد توجه قرار داد و با برشمردن مصادیقی از بی‌عدالتی و استانداردهای دوگانه آمریکا در قبال تروریسم در نقاط مختلف جهان ازجمله در مواجهه با ایران، به سرفصل‌های نقش برجسته و پیشرو ایران در ایستادگی مقابل سیاست‌های مداخله‌جویانه شامل مهار تروریسم آمریکا و ناکام کردن تغییر نقشه کشورهای منطقه به فرماندهی سردار شهید سپهبد سلیمانی پرداخت و تأکید کرد: رسیدگی عادلانه قضایی به جنایت رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را از طریق یک دادگاه عادلانه دنبال خواهیم کرد. وی با تأکید بر ناتوانی تحریم‌ها در بازداشتن ایران پیشرفته و مستقل و اذعان رسمی آمریکا به شکست فشار حداکثری علیه ایران، به مسئله عهدشکنی آمریکا در موضوع توافق هسته‌ای اشاره کرد و به تبیین منطق روشن ایران پرداخت.

دکتر رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل با یادآوری چالش انرژی در جهان کنونی از طرح جمهوری اسلامی ایران برای تضمین عادلانه امنیت انرژی در جهان خبر داد. دکتر رئیسی با بیان اینکه من مفتخرم نماینده‌ ملتی هستم که میراثدار تمدنی بزرگ است، گفت: ما مسیر خود را پیدا کرده و با قدرت ادامه خواهیم داد و معتقدیم گره توافق هسته‌ای از همان جایی باید باز شود که گره خورده است. وی ادامه داد: تحریم، مجازات عدالت‌خواهی و استقلال ملت ایران بوده و سلاح کشتار جمعی است و همراهی و سکوت در مقابل آن نیز کمک و رضایت دادن به ظلم است.

سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ما جایی ندارد 
رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: من به عنوان نماینده‌ ملت بزرگ ایران صریحاً اعلام می‌کنم جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست و این سلاح جایی در دکترین دفاعی ما ندارد. این حکم حکومتی، در فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای حفظه‌الله اعلام شده و برای دولت و ملت ایران، فتوای شرعی معظم‌له از هر نظارت بین‌المللی نافذتر است. وی اضافه کرد: این در حالی است که دولت‌های مدعی، خودشان هم تولید سلاح‌های هسته‌ای را ادامه داده و هم به کار برده‌ و هم این تسلیحات را به رژیم یاغی صهیونیستی هدیه داده‌اند. کشورهایی که باید خلع سلاح شوند، جایزه می‌گیرند و کشورهایی که به تعهدات خود پایبند بوده‌اند، حتی از حقوق مندرج در 
ان.پی.تی نیز محروم می‌شوند. در حالی‌که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تنها 2درصدِ برنامه‌های هسته‌ای جهان را شامل می‌شود، ۳۵درصد بازرسی‌ها از تأسیسات ماست.

بدعهدی آمریکا در مذاکرات برجام روشن است 
وی با بیان اینکه این آمریکا بود که از توافق خارج شد نه ایران، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۵بار در گزارش‌های خود اعلام کرد ایران به مفاد توافق کاملاً پایبند بوده است. دکتر رئیسی بیان کرد: منطق مذاکراتی ایران بر مبنای تحلیل عادلانه از تحولات فقط یک جمله است: «پایبندی به تعهدات». موضوع تضمین‌های اطمینان‌بخش صرفاً آمادگی برای یک اتفاق احتمالی نیست؛ ما از یک تجربه صحبت می‌کنیم. ما تجربه‌ خروج آمریکا از برجام و بیش از یک سال و نیم تعلل دولت کنونیِ آمریکا در بازگشت به تعهداتِ خود را پیش چشم داریم. همین امروز که دولت آمریکا از قصد خود برای بازگشت به تعهدات خود سخن می‌گوید، صدای دیگری از داخل آن کشور به گوش می‌رسد که تعهدپذیر بودن آمریکا را زیرسؤال می‌برد. آیا با آن تجربه و این چشم‌انداز، می‌توانیم در موضوع مهم تضمین پایداری توافق، با مسامحه عمل کنیم؟
رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: همه ما و تک تک انسان‌های جهان باید در ساخت جهان جدید مشارکت و حضور فعالانه و متعهدانه داشته باشیم. جهان جدید اگر بخواهد جهانی اخلاقی مشروع و از نظر مردم جهان، مقبول و از نظر توانایی در حل و فصل مشکلات جهانی، موفق و پیروزمند باشد راهی ندارد جز اینکه بر محور عدالت جهانی شکل بگیرد. این مهم نیازمند توجه به اصولی مانند «احساس مسئولیت مشترک جهانی در مقابل ظلم و بی‌عدالتی»، «احترام به خواست و اراده ملت‌ها و عدم مداخله در مسیر مستقل رشد آن‌ها»، «نفی استانداردهای دوگانه»، «مخالفت با جنگ و خشونت»، «استقلال و عادلانه عمل کردن نهادهای بین‌المللی» و مهم‌تر از همه «نقش‌آفرینی انسان‌های صالح و عادل در شکل‌دهی به این نظم جدید» است. وی تصریح کرد: نگاه ما به آینده بسیار امیدوارانه است. مؤمنانه باور داریم بر مبنای مشیت و اراده‌ الهی، همان‌طور که پیامبران الهی بشارت داده‌اند.

​​​​​​​خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه