اجرای طرح‌های ترافیکی پیرامون حرم مطهررضوی

برنامه‌های سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تشریح شد

اجرای طرح‌های ترافیکی پیرامون حرم مطهررضوی

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: ناوگان حمل و نقل شهرداری شامل اتوبوس، تاکسی، میدل باس، مینی‌بوس برای سرویس‌دهی حداکثری به استثنای زمان اشباع بنا به تشخیص پلیس راهور استان آماده خدمات رسانی به زائران و مجاوران است.


سید خلیل منبتی در جمع خبرنگاران به مناسبت تشریح اقدامات و برنامه‌های سازمان حمل و نقل ترافیک برای دهه آخر صفر با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های ما در این ایام، گره‌های ترافیکی است که در محل برخی از موکب‌ها ایجاد می‌شود، افزود: موکب‌داران باید پذیرایی خود را داخل موکب انجام دهند و از پذیرایی در وسط خیابان‌ها و ورودی‌های محدوده حرم خودداری کنند.

ضرورت ایجاد پارک‌سوار
وی در زمینه بحث پارکینگ و کمبودها با اشاره به اینکه ما هرچقدر پارکینگ در اطراف حرم بسازیم باز هم کم است، افزود: ما باید به سمت ساخت پارک‌سوار حرکت کنیم و خودروهای شخصی در این مکان پارک کنند و از این مکان با استفاده از حمل و نقل عمومی به حرم مطهر مشرف شوند.
وی به استفاده از 160 پارکبان آموزش دیده برای بحث‌های ترافیکی و کمک به پلیس راهور اشاره کرد و افزود: هماهنگی خیلی خوبی با پلیس راهور در بحث‌های ترافیکی داریم که نمونه آن را در راهپیمایی روز اربعین مشاهده کردیم و مرکز کنترل ترافیک ما تا آخرین روزی که زائران وجود داشته باشند ارائه خدمات خواهند کرد.
وی با اشاره به خریداری 30 دستگاه میدل باس برای تکمیل ظرفیت حمل و نقل عمومی گفت: ظرفیت اسمی این خودروها به طور کلی ۴۰ نفر است که در روزهای اخیر به صورت رایگان به مسافران و مجاوران خدمات رسانی کردند و امیدواریم در مکان‌هایی که به صورت خیلی سریع امکان خدمت‌رسانی وجود داشته باشد بتوانیم از این خودرو‌ها استفاده کنیم.

استان‌های دیگر هم باید کمک کنند
وی با بیان اینکه در شهر مشهد زائران از همه کشور حضور دارند که در این خصوص استان‌های دیگر هم باید در خدمت رسانی به زائران به ما کمک کنند، به مشکل پیش آمده در پایانه مشهد در ایام اربعین و معطلی ۴۸ ساعته مسافران و زائران اشاره کرد و افزود: به دستور شهردار به این مسئله ورود کردیم و در آنجا تصمیم گرفته شد از اتوبوس‌های درون شهری برای حمل مسافران به مقصد شهرها استفاده کنیم؛ هرچند مجاز به انجام این کار به دلیل نداشتن بیمه نبودیم؛ اما با همکاری پلیس راه مجوز حرکت این اتوبوس‌ها با اسکورت خود پلیس صادر شد و با استفاده از۴۰ دستگاه اتوبوس 
هزار و 400 مسافر در مدت کمتر از دو ساعت از پایانه مسافربری با همکاری پلیس راهور تخلیه و به مقاصد خود راهی شدند.
وی در ادامه به ورود زائران شیعه پاکستانی اشاره کرد و افزود: زائران پاکستانی از دو مرز میرجاوه و ریمدان به کشور می‌آیند که تاکنون نزدیک به 25هزار نفر از این زائران وارد مشهد شده‌اند که برای این عزیزان تمهیدات مناسبی برای اسکان و تردد و تشرف آن‌ها به حرم مطهر اندیشیده شده است.
وی در مورد انتقال زائران به شهرهای مقصدشان نیز اظهار کرد: سرویس حمل و نقل عمومی به مقصد مسافران برون شهری تدارک دیده شده است و مسئولیت آن با حمل و نقل راهداری و راه و شهرسازی خواهد بود و اگر کمکی از جانب ما لازم باشد آمادگی کمک رسانی را داریم.

آسیب شناسی از سنوات گذشته
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مشهد هم در این نشست با اشاره به اینکه برنامه‌هایی برای این دهه در سه مرحله استقبال از زائران، مدیریت حمل و نقل و ترافیک در داخل شهر و مرحله بدرقه و خروج زائران پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: در هر مرحله آسیب شناسی‌ها از سنوات گذشته انجام و راه حل‌های مناسب پیش‌بینی شده است.
ایمان فرهمندی با اشاره به اینکه امسال هم افزایی و هماهنگی بین مراکز مختلف و پلیس راهور وجود دارد، افزود: مبنای طرحی که تدوین شده است تسهیل گری حداکثری خدمات به زائران پیاده و همچنین توان‌یابان و معلولان در مسیرهای منتهی به حرم مطهر خواهد بود.
وی افزود: تا حد امکان حرکت خودروهای شخصی به سمت حرم مطهر محدود خواهد شد و از طرفی ظرفیت کافی برای پارک خودروهای زائران و ظرفیت سازی برای انتقال به حرم مطهر برای زیارت فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به پیش‌بینی ورود 6 تا8 میلیون زائر در دهه آخر صفر به مشهد با تأکید بر اینکه این حجم زائر در شهر۳ میلیونی نیازمند نگاه ‌ویژه است، افزود: از مردم درخواست داریم بیشترین کمک و همراهی را داشته باشند و از سفرهای غیر ضروری به این محدوده خودداری کنند تا ورود و خروج زائران از مشهد را به بهترین شکل تسهیل کنیم.

اجرای طرح‌های ترافیکی گسترده
در ادامه این نشست رئیس پلیس راهور خراسان رضوی نیز با تأکید بر اینکه طرح‌های ترافیکی گسترده‌ای را در این ایام پیش رو داریم، عنوان کرد: برای مراسم دهه آخر صفر در سه مرحله پیش از اجرا، حین اجرا و پس از اجرا طرح‌های ترافیکی منظمی را در برنامه داریم.
سرهنگ غلامی با اشاره به اینکه طرح‌های ترافیکی ما از ساعت 24 روز شنبه برای فراهم کردن حضور میلیونی عزاداران آغاز می‌شود، افزود: تمام معابر و مسیرهای مشرف به حرم مطهر پاک‌سازی خواهد شد و تمامی معابر فرعی به استثنای معابر اضطراری برای خودروهای امدادی و عمومی و همچنین مسیرهای ویژه اتوبوس با نرده مسدود خواهند شد.
وی با تأکید بر اینکه تمامی معابر از طریق سه مرکز مانیتورینگ، کنترل و مشکلات ترافیکی لحظه به لحظه اعلام خواهد شد، افزود: این محدودیت‌ها تا ساعت 24 روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت و از آن زمان به بعد وارد طرح خروج زائران از مشهد خواهیم شد.
وی تصریح کرد: تدابیر ویژه‌ای برای خروج زائران از مشهد با فراهم کردن اتوبوس‌های بین شهری داریم که در مجتمع آیه‌ها، پایانه امام رضا(ع) و پارک سوارغدیر پیش‌بینی شده است که در این خصوص تیم‌های پلیس راهور در این مکان‌ها برای تسهیل خدمت رسانی استقرار خواهند داشت.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه