مقاومت؛ درس بزرگ دفاع مقدس

رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دوران جنگ تحمیلی تبیین کردند

مقاومت؛ درس بزرگ دفاع مقدس


به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح روز گذشته با حضور در آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس، جنگ تحمیلی را نتیجه سیاست راهبردی امپراتوری نظام سلطه در دشمنی با جمهوری اسلامی و ملت ایران خواندند و افزودند: با وجود حمایت همه‌جانبه قدرت‌های جهانی از صدامِ جاه‌طلب و دیوانه‌ قدرت، جنگ در پرتو سه عنصر «قدرت جوشان انقلاب، رهبری بسیار مؤثر امام و خصوصیات فاخر و برجسته ملت ایران» از یک تهدید قطعی و بزرگ به یک فرصت بزرگ تبدیل شد که روایت صحیح و دقیق این فصل شورانگیز و هیجان‌آور از تاریخ ایران به نسل جوان و نوجوان، استمرار موفقیت‌های انقلاب را تضمین خواهد کرد. بخشی از اهم بیانات ایشان در ادامه می‌آ‌ید.

حقیقت دفاع مقدس را به نسل جدید بگویید
شما پیشکسوتان خیلی از مسائل دفاع مقدس را می‌دانید اما نسل جدید خیلی از مسائل آن را نمی‌داند. ما باید کاری کنیم نسل‌جدید مسائل دفاع‌مقدس را مثل شما بشناسد و بداند. بنده با جوان‌ها تا حدودی مرتبطم، گاهی سؤالی می‌شود و حرفی زده می‌شود، می‌بینم خیلی از مسائل دفاع‌مقدس را نمی‌داند. من می‌خواهم این حقایق دفاع‌مقدس به گوش آن‌ها برسد. حقایقی که در دفاع مقدس ما به آن توجه داریم دیگر امروز فقط ادعا نیست. روزی ادعا می‌کردیم تمام قدرت‌های جهانی با ما می‌جنگند. اما الان خود کسانی که می‌گفتند ما فقط ادعا می‌‌کنیم خودشان اعتراف به این مسئله می‌کنند.

حمله ائتلاف غربی عربی به نظام انقلابی طبیعی بود 
 حمله نظامی به کشور غیرمنتظره نبود. بله حمله را صدام کرد اما پشت سر صدام استکبار جهانی قرار داشت. کشورهای استکباری هم او را تشویق کردند و چراغ سبز و قول پشتیبانی به صدام دادند و به قولشان عمل کردند. حمله این کشورها به نظام انقلابی کاملاً طبیعی بود، چون آن‌ها از انقلاب اسلامی ایران به شدت عصبانی بودند. این انقلاب کارهایی را انجام داد که خود ما آن روز خیلی متوجه آن نبودیم، اما استکبار جهانی متوجه آن شده بود. این انقلاب صرفاً یک شکست سیاسی مقطعی برای استکبار جهانی نبود؛ انقلاب اسلامی ایران تهدید امپراتوری نظام سلطه بود.

هدف‌های حمله صدام به ما چه بود؟ 
در مرحله اول هدف صدام تجزیه کشور و جدا کردن خوزستان و به زانو درآوردن ملت ایران بود. مردم خوزستان و مردم کشور یکی از بهترین دفاع‌ها را انجام دادند. دشمنان می‌خواستند صدای ملت ایران را در گلو خفه کنند؛ ملت ایران حرف نویی برای دنیا داشت. می‌خواستند این پیام نرسد؛ پیام مقاومت و ایستادگی و عدم تسلیم در برابر زورگویی و تبعیض بین‌‌المللی. می‌خواستند ملت‌های دیگر عبرت بگیرند که اگر کسی مقابل آمریکا قیام کرد، مثل ملت ایران سرکوب می‌شود. پاسخ ملت ایران این بود که همه این هدف‌ها را خنثی کرد و درست نقطه مقابل هدف آن‌ها اتفاق افتاد.

دفاع مقدس آزمون اقتدار و درخشش نظامی بود 
 وقتی جنگ شروع شد ما وضعمان از لحاظ نظامی خوب نبود. ارتش از قبل انقلاب ضربه خورده بود و سپاه هنوز جانی پیدا نکرده بود. دفاع مقدس از طرفی  آزمون وفاداری ارتش به نظام مقدس اسلامی شد و از طرف دیگر سپاه به عنوان یک حقیقت درخشنده طلوع کرد. در دفاع مقدس محبوبیت نیروهای مسلح افزایش پیدا کرد. وقتی در یک کشوری مردم به نیروهای مسلح علاقه پیدا می‌کنند، احساس امنیت در آن کشور به وجود می‌آید. این احساس امنیت خیلی مهم است که دفاع مقدس آن را به مردم داد. لکن بایستی خطر توقف را همیشه در نظر داشت. توقف یعنی عقبگرد؛ چون دشمن همیشه در حال حرکت است.

صیانت از کشور با مقاومت بدست می‌آید نه با تسلیم 
امروز کشور به مرحله بازدارندگی رسیده است. یعنی وضع نظامی کشور به جایی رسیده که کشور از لحاظ تهدید خارجی نگران نیست و دشمنان هم این را می‌دانند. در حوادث هشت‌ساله جنگ، بعضی از راه‌ها و روش‌ها و راه‌کنش‌ها که در دفاع مقدس به‌کار برده شد، ابتکاراتی بود که قابل تدریس است. دفاع مقدس یک اصل را برای مردم تبیین کرد که صیانت از کشور با مقاومت بدست می‌آید نه با تسلیم. این احساس لزوم مقاومت، موجب شد هم اعتماد به‌نفس داخلی به‌وجود بیاید و هم این مقاومت به دشمن یاد داد در محاسبات خودش قدرت داخلی و مقاومت ایران را به حساب بیاورد.

روایت دفاع مقدس جوانان و نوجوانان را تربیت می‌کند 
بعضی از کتاب‌ها و فیلم‌هایی که صهیونیست‌ها یا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌نویسند و می‌سازند برای این است که به دروغ یک‌نقطه تاریکی را در حرکت ملت ایران وانمود کنند. در مقابل این‌ها باید کسانی که اهل فکر و کار و هنر هستند، کارهایی انجام دهند. امیدواریم خداوند توفیق دهد آنچه را که به عهده یکایک ماست انجام دهیم. آن وقتی احساس رضایت کنید که ببینید نوجوان دبیرستانی شما، با همان چشم به دفاع مقدس نگاه می‌کند که شما نگاه می‌کنید. جوان‌هایی که رفتند در دفاع از حرم به شهادت رسیدند، کسانی هستند که سال‌ها بعد از پایان جنگ به دنیا آمده بودند. 

دشمن با تقابل در روایتگری به میدان آمده است 
دشمن سعی‌اش این است که در همین مسئله‌ روایت، نقطه‌ مقابل حقیقت عمل بکند. فرازها و اوج‌ها را انکار می‌کند دشمن. اگر یک مورد، یک حضیضی وجود داشته، آن را بزرگ می‌کند؛ این کار دشمن است بدون شک. سعی می‌کنند با تبلیغات، با فعالیت‌های رسانه‌‌ای، هیبت و شوکت استکبار را به رخ جوان‌ها بکشند؛ زرق و برق آن‌ها را در چشم این‌ها جلوه بدهند؛ تلخی‌ها و تاریکی‌ آن‌ها را پنهان کنند و در نقطه‌ مقابل، اوج و اهمیت و فیض ناشی از دفاع مقدس و مسائل حول و حوش آن را پنهان کنند؛ می‌خواهند مردم را بترسانند از آن‌ها. وقتی زرق و برق دشمن در چشم ملت‌ها جلوه می‌کند، وقتی هیبت و شوکت دروغین دشمن به رخ چشم‌ها کشیده می‌شود، نتیجه‌اش در میدان سیاسی ترس است، ترس از دشمن است، در میدان فرهنگی، خضوع در مقابل دشمن و خودکم‌بینی در مقابل دشمن است. لذا روایتگری کار بسیار مهمی است.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه