سیاه‌پوشی صحن و سرای رضوی

سیاه‌پوشی صحن و سرای رضوی


​​​​​​​میزبانی از زائرانی که با دل‌های رنجور و چشمانی اشکبار زائر حرم آقا می‌شوند، فضایی می‌خواهد که با حال و هوای دل‌ها و چشم‌هایشان همخوان باشد؛ به همین خاطر است که خادمان حرم مطهر رضوی با نصب کتیبه‌ها و کُتل‌ها، این قطعه از بهشت را برای حضور زائران عزادار دهه آخر صفر سیاهپوش کرده‌اند.
خادمان آستان قدس رضوی به سنت هر ساله در تلاش و تکاپو هستند تا با نصب کتیبه‌ها و بنرهای ویژه ایام پایانی صفر در گوشه و کنار بارگاه ملکوتی رضوی حال و هوای ایام سوگواری را در این آستان نورانی دوچندان کنند. 
 در این راستا بیش از ۱۰ کتیبه مناسبتی مشکی در ابعاد 5 در 13 مترمربع، سردر ایوان صحن‌های مرکزی و بست‌های ورودی نصب شده که مزین به شعرهای آیینی، القاب امام رضا(ع) و عبارت‌های مذهبی است.
همچنین کتیبه‌های عمودی مشکی با عبارت‌هایی همچون «یا محمد رسول الله(ص)»، «حسن بن علی المجتبی(ع)»، «علی بن موسی الرضا(ع)»، «یا امام رئوف(ع)» و «یا شمس‌الشموس(ع)» دیوارهای دور تا دور صحن‌های مرکزی و پیرامونی را آراسته است. 
صحن غدیر نیز با توجه به میزبانی از زائران غیرایرانی عرب‌زبان فضاآرایی متفاوتی دارد و پارچه‌های مشکی عمودی نیز در گوشه و کنار آن قابل رؤیت است. 
ارتفاعاتی همچون گلدسته‌ها، سقاخانه‌ها و نقاره‌خانه بارگاه مطهر امام خوبی‌ها نیز با استفاده از پارچه و کتیبه‌ها سیاهپوش شده است. پرچم‌های مشکی نیز بر لبه پشت بام‌های صحن‌های پیرامونی به اهتزاز درآمده است. همچنین بنرهای مناسبتی ویژه دهه آخر صفر روی ستون‌های چراغ صحن پیامبر اعظم(ص) نصب شده است. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه