جلوه‌های میزبانی کریمانه

آمادگی کامل حرم مطهر رضوی برای حضور انبوه زائران دهه پایانی صفر

جلوه‌های میزبانی کریمانه

صحن و سرای رضوی در دهه آخر ماه صفر سراسر ماتم و عزاست و خادمان این آستان مقدس با اتخاذ تمهیدات ویژه آماده میزبانی کریمانه از خیل ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) در این قطعه بهشتی در ایام پایانی ماه صفر هستند.


امین بهنام، معاون خدمات زائران حرم مطهر رضوی در این خصوص گفت: سیاه‌پوشی ویژه ایام پایانی ماه صفر بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با نصب کتیبه‌های مناسبتی و پرچم‌ها و پارچه‌های مشکی در صحن‌های مختلف از آخرین روزهای شهریور ماه آغاز شده و در حال اتمام است. 
 
استقرار 97 موکب خدمت‌رسان 
وی ادامه داد: 97 موکب خدمت‌رسان از یکم تا پنجم مهرماه در پنج محور مزین به نام شهدا در حریم حرم مطهر رضوی مستقر خواهند شد و خدمات فرهنگی، سلامت و پذیرایی به زائران ارائه می‌کنند، چنان که پیش‌بینی شده در مجموع 
500 هزار وعده غذا در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام به همت موکب‌های پذیرایی بین زائران توزیع شود. 
 بهنام گفت: برپایی بیمارستان صحرایی در جوار حرم مطهر رضوی در کنار برپایی 42 پایگاه امدادی و استقرار 72 دستگاه آمبولانس در حرم مطهر و خیابان‌های منتهی به آن نیز با مشارکت اورژانس و هلال احمر در دستور کار این آستان مقدس قرار دارد.معاون خدمات زائران حرم مطهر رضوی بیان کرد: در راستای تکریم زائران میزان طبخ غذای مهمانسرای حضرت رضا(ع) در دهه آخر صفر افزایش یافته و به روزانه 40 هزار وعده غذا در سه وعده صبحانه، ناهار و شام در پنج روز پایانی صفر خواهد رسید. همچنین در طول دهه آخر صفر 150 هزار بسته صبحانه بین زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی توزیع می‌شود.
 
فرش‌آرایی صحن‌ها و رواق‌ها
وی افزود: دو چایخانه حضرت رضا(ع) در صحن کوثر و باغ رضوان نیز از یکم تا هفتم مهرماه به صورت شبانه‌روزی با توزیع چای، شربت و دیگر اقلام متبرک پذیرای زائران خواهند بود و پیش‌بینی شده در مجموع 11 میلیون لیوان چای در ایام پایانی صفر توزیع شود. 
بهنام ادامه داد: همچنین یک میلیون بطری آب که از محل نیت واقفان و ناذران تهیه شده توسط خادمان این آستان مقدس بین زائران پیاده در ایام پایانی صفر در موکب‌های بین‌راهی و درون‌شهری توزیع خواهد شد. 
فرش‌آرایی صحن و سرای رضوی نیز با توجه به تشرف گسترده زائران به صورت حداکثری در این ایام انجام خواهد شد به گونه‌ای که افزون بر 140 هزار مترمربع از صحن‌ها و حریم حرم مطهر در کنار 
30 هزار مترمربع از رواق‌ها در روزهای پایانی صفر مفروش خواهد شد. همچنین 76 هزار مترمربع فرش برای مفروش‌سازی موکب‌های دهه آخر صفر اختصاص داده شده است.معاون خدمات زائران حرم مطهر رضوی افزود: همچنین در راستای خدمت‌رسانی به زائران سالمند و کم‌توان در ایام رحلت نبی اکرم(ص) و شهادت امام هشتم(ع)، 80 زائربر برقی و افزون بر 2 هزار و 300 صندلی چرخدار گشت سیار و امانی در اماکن متبرکه رضوی آماده خدمت‌رسانی خواهند بود. 
 
تمهیدات بهداشتی
وی با اشاره به اینکه بیش از 20 دفتر امانات نقدی و اشیای ارزشمند و امانات وسایل به زائران در ایام پایانی صفر خدمت می‌کنند، گفت: در راستای افزایش خدمات‌رسانی این دفاتر، ظرفیت قفسه آن‌ها از 7 هزار به 11 هزار خواهد رسید. 
بهنام به فعالیت هفت دفتر شبانه‌روزی بخش پیداشدگان و رسیدگی به امور گمشدگان در گوشه و کنار حرم مطهر رضوی اشاره و اضافه کرد: دفتر مرکزی اشیای پیدا شده حرم مطهر نیز در ضلع شمال شرقی صحن غدیر با هفت باجه مختلف آماده خدمت‌رسانی به زائران در این ایام سوگواری است.
خدمات تنظیف، شست‌وشو و ضدعفونی در بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی؛ از صحن‌ها و رواق‌ها تا آسایشگاه‌ها و مهمانسراها و سرویس‌های بهداشتی به ویژه در مکان‌های پرتردد زائران به صورت شبانه‌روزی و مستمر در این ایام زیر نظر کارشناسان بخش بهداشت در حال انجام است. معاون خدمات زائران حرم مطهر رضوی افزود: تهیه تمامی اقلام مصرفی مورد نیاز زائران همچون صابون مایع، لیوان یک‌بار مصرف و مُهر نماز نیز پیش‌بینی شده است تا زائران با آرامش‌ خاطر در مراسم‌ عزاداری این ایام شرکت کنند. 
 
گشت‌های بخش امداد
بهنام گفت: بخش امداد معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی نیز به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی زائران دور و نزدیک است به طوری که گشت‌های سیار این بخش برای شناسایی و خدمات‌رسانی به زائران نیازمند در این ایام در اماکن متبرکه رضوی حضور خواهند داشت. 
وی با تأکید بر تأمین فضای استراحت موقت برای ۷ هزار زائر در خارج از حرم مطهر رضوی توسط این معاونت در ایام پایانی ماه صفر خاطرنشان کرد: همچنین به مناسبت همزمانی هفته دفاع مقدس با دهه آخر صفر، مزار شهدا در بهشت‌ ثامن(ع) حرم مطهر غبارروبی می‌شود و ۷۰۰ گلدان روی مزار شهدا قرار خواهد گرفت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه