تثبیت اقتدار بین‌المللی دستاورد دفاع‌مقدس

ارشد نظامی ارتش در شمال‌شرق کشور بیان کرد

تثبیت اقتدار بین‌المللی دستاورد دفاع‌مقدس

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ارتش جمهوری اسلامی ایران در شمال شرق گفت: ارتش از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در زمین، آسمان و آب‌های این سرزمین حضوری پرقدرت داشته و امروز هم در اوج اقتدار، آماده مقابله با هرگونه تهدید علیه ملت ایران است.


​​​​​​​امیر آذریان به مناسبت چهل و دومین سالگرد هفته دفاع مقدس در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هفته دفاع مقدس تجلی عشق، ایثار و حماسه‌ای است که ملت ایران در تاریخ بشریت از ایستادگی و مقاومت خود در برابر استکبار ثبت نموده و به یادگار گذاشته‌اند، افزود: امروزکوچک‌ترین خطای دشمن با کوبنده‌ترین پاسخ همراه خواهد بود و نیروهای چهارگانه ارتش هم‌اکنون ازمرزهای این کشور در حال دفاع هستند و نقش بسیار خوبی در امنیت کشور دارند.

توطئه‌ جنگ تحمیلی
وی عنوان کرد: جنگ تحمیلی توطئه‌ای بود تا با ایجاد درگیری میان دو کشور همسایه، اسلام و انقلاب اسلامی را به حاشیه برانند و صدای حق‌خواهی و آزادیخواهی ایران اسلامی را که از همان ابتدای پیروزی انقلاب در جهان گسترش یافت، از بین ببرند؛ اما جوانان این مرز و بوم نشان دادند بر عهد خود و آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌مانند.
وی با اشاره به اینکه خون پاک شهیدانی همچون صیادها، شیرودی‌ها، کشوری‌ها، دوران‌ها و بابایی‌ها تقدیم ثبات و امنیت کشور شده است، افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکنون حضوری پرقدرت درعرصه دفاع ازامنیت مرزهای کشور داشته و خواهد داشت.
آذریان با تأکید بر اینکه  لشکر ۷۷ پیروزخراسان در دفاع مقدس به عنوان یک یگان عمده در شرق کشور نقشی تعیین کننده در هشت سال دفاع مقدس داشت و افزون بر جلوگیری از پیشروی و تثبیت دشمن در سال نخست جنگ، عملیات غرور آفرین ثامن‌الائمه(ع) را انجام داد، گفت: این عملیات نخستین عملیات کلاسیک آفندی نیروهای مسلح بود که مبدأ اساسی عملیات بزرگ بعدی شد و این عملیات که در راستای فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر شکستن حصر آبادان صورت گرفت، توسط فرماندهی و ستاد لشکر ۷۷ طرح‌ریزی و اجرا شد.
وی افزود: پس ازعملیات ثامن‌الائمه(ع)، یک انسجام سیاسی، همدلی و اتفاق بزرگی در وحدت فرماندهی نیروهای مسلح رخ داد و نشان داد با ایجاد قرارگاه مشترک ارتش و سپاه می‌شود دشمن را شکست داد. فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش با تأکید بر اینکه امروز دفاع همچنان باقی است، چون دشمنان همچنان هستند و علیه کشور فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: روز اول، سیم خاردار و باروت هم نمی‌دادند و امروز همه سیستم‌های ما در تمام مباحث زمینی، دریایی و هوایی بومی است و همچنین در سامانه موشکی و توپخانه و بالگردهای ارتش با برد بلند پرواز می‌کنند.

دستاوردهای داخلی و بین‌المللی دفاع مقدس
وی با اشاره به دستاوردهای دفاع مقدس با بیان اینکه اعتماد به نفس و خودباوری ملت بزرگ ایران یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دفاع مقدس بود، افزود: تحول در صنایع دفاعی کشور، یکی دیگر از دستاوردهای دفاع مقدس بود تا جایی که امروز در بُعد دفاعی در منطقه به بالاترین درجه در همه ابعاد رسیده‌ایم.
وی گفت: در رزمایش اخیر ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان اقتدار 1401 هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی عملیات شبانه انجام داد. همچنین عملیات هلی‌برد، عملیات تک، جابه‌جایی نیرو زیر آتش و هم شلیک موشک شفق برای نخستین بار انجام شد.
وی همچنین به دستاوردهای بین‌المللی و منطقه‌ای دوران دفاع مقدس اشاره و عنوان کرد: تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی ایران نخستین دستاورد بین‌المللی بود که دفاع مقدس این اقتدار را با دفاع هشت ساله تثبیت و استقرار کشور و شعار «نه شرقی نه غربی» را تضمین کرد.
آذریان اظهار کرد: کشور ما الگوی مبارزه با غرب را در هشت سال دفاع مقدس به جهانیان نشان داد و مردم دنیا فهمیدند که کشور ما در مقابل استکبار جهانی و حمله ناجوانمردانه رژیم بعث عراق، مظلوم بوده و با اثبات مظلومیت، انقلابمان را هم صادر کردیم.
وی اعتقاد به نقش جمهوری اسلامی ایران در تأمین امنیت منطقه را از دیگر دستاوردهای بین‌المللی دوران دفاع مقدس دانست و افزود: نقش ایران در تأمین امنیت منطقه بسیار تأثیرگذار است به طوری که شکست اهداف استکبار جهانی در منطقه را در پی داشت و بعد از دفاع مقدس، هیچ قدرتی دیگر نتوانست مقابل ما صف‌آرایی نظامی انجام دهد.
وی در ادامه به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس برای نسلی که دفاع مقدس را ندیدند، اشاره و اظهار کرد: باید نشان دهیم که رزمندگان ما توکل و ایمان به خدا داشتند که در وصیت‌های آن‌ها همواره وجود داشت. ولایت‌پذیری و عشق به امام و رهبری، سرلوحه زندگی ساده آن‌ها بود و همواره آماده شهادت بودند.

تشریح برنامه‌ها
وی با اشاره به اینکه شعار امسال ما درهفته دفاع مقدس «ما همه مقاوم هستیم» است، افزود: نیروهای مسلح در کنار مردم، برای مردم و با مردم هستند و علاوه بر ایجاد امنیت، در تمام حوادث و رخدادها با آمادگی کامل هیچ تعرضی را به مرزها نخواهند پذیرفت.
 وی در تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس، روز پنجشنبه 31 شهریور ماه  مصادف با نخستین روز از این هفته را روز پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت نامید و گفت: دراین روز رژه نیروهای مسلح و پرش چتربازان با حضور مسئولان لشکری و کشوری و خانواده معزز شهدا و جانبازان برگزار خواهد شد و بعدازظهر غبارروبی و گلباران مزار شهدای بهشت رضا را خواهیم داشت.
وی روز دوم را با نام معنویت زنان، خانواده و سلامت نامید و تجلیل از مدافعان سلامت در این روز و حضور در ستادهای نماز جمعه را از برنامه‌های این روز دانست و گفت: روز سوم، ولایتمداری، جوانان علم و دانش‌پژوهی نام‌گذاری شده است که مصادف با روز نخست مدرسه‌ها مراسمی در سراسر کشور برگزار خواهد شد.
وی افزود: روز چهارم شهیدان، جانبازان، آزادگان صلابت و فخرآفرینی و ایثار نام‌گذاری شده است که تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران در این روز انجام خواهد شد و روز پنجم دفاع همه جانبه، پشتیبانی مردم و روز سرباز نام‌گذاری شده است.
وی روز ششم را وحدت ملی بصیرت دشمن‌شناسی و استکبارستیزی نامید که مصادف است با سالروز شکست حصر آبادان توسط لشکر 77 پیروز ثامن‌الائمه(ع) و اظهار کرد: روز هفتم، روز نیروهای مسلح، بسیجیان، جهادگران، روحانیت عشایر و روستاییان و روز هشتم هم روز فرماندهان و حماسه آفرینان نام‌گذاری شده است.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه