روشمند کردن سبک زندگی حسینی در اربعین

روایت رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از میهمان‌نوازی مردم عراق

روشمند کردن سبک زندگی حسینی در اربعین

حجت‌الاسلام خاموشی گفت: یکی از مهم‌ترین عرصه‌های اربعین، تمدن‌سازی و روشمند کردن زندگی بر اساس سیره امام حسین(ع) است.


به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در حاشیه بازدید از موکب امام رضا(ع) اداره کل اوقاف خراسان رضوی گفت: یکی از مهم‌ترین عرصه‌های اربعین، تمدن‌سازی و روشمند کردن زندگی بر اساس سیره امام حسین(ع) است. بنابراین مدینه فاضله‌ای که خیلی‌ها به دنبال آن هستند همین‌جاست. شما این جمعیت متراکم را که غمخوار و دست‌گیر هم هستند و از یکدیگر این‌گونه پذیرایی می‌کنند در هیچ کجای جهان نمی‌توانید ببینید.
حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بازدید از موکب امام رضا(ع) اداره کل اوقاف خراسان رضوی در کربلا گفت: در روایات، ائمه اطهار(ع) یکی از علامت‌های تشیع را زیارت اربعین بیان می‌کنند.
وی ادامه داد: این جمع کثیری که محب اهل بیت(ع) هستند و مسیر زندگیشان را با امام معصوم(ع) تنظیم کردند، می‌توانیم چنین خلاصه کنیم؛ افرادی که حسینی هستند، با عشق به امام حسین(ع) زندگی می‌کنند و خانواده و همه فعالیت‌های روزمره خود را به یاد این امام انجام می‌دهند.
وی در ادامه به روایتی از امام هادی(ع) درزمینه اینکه علامت شیعه، زیارت اربعین است اشاره کرد و با تأکید بر استقبال و علاقه مردم عراق به زیارت اربعین، افزود: مردم عراق پس از گذراندن دوران خفقان و استکبار صدام، توانستند مراسم اربعین را برگزار و در آن شرکت کنند. در طول مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا شاهد هستیم چقدر مردم عراق میهمان‌نواز هستند و با از خودگذشتگی و اخلاص به استقبال زائر امام حسین(ع) می‌آیند.
خاموشی در ادامه با اشاره به شرایط فعلی کربلا گفت: در ایام اربعین شهر کربلا بسیار شلوغ است، فضای جغرافیایی محدودی است، وسایل نقلیه عراقی تردد نمی‌کند، مردم عراق درحد توان خودشان به دنبال تسهیل وضعیت زائران هستند، آن‌ها را در منازل خودشان اسکان می‌دهند و به زائران با افتخار رسیدگی می‌کنند.
وی با اشاره به رابطه خوب مردم ایران و عراق گفت: در هیچ جای دنیا چنین رابطه‌ای بین دو کشور وجود ندارد که در مدت چند روز چند میلیون نفر وارد یک کشور دیگری شوند و از آن‌ها به این زیبایی پذیرایی شود؛ این اتفاق خوبی است. در سال‌های آینده باید این روابط قوی‌تر و گرم‌تر شود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: باید در آینده تسهیلات بیشتری در اعتاب مقدسه ایجاد کنیم، به عنوان مثال صحن حضرت زهرا(س) در حرم حضرت علی(ع) در حال حاضر محل مناسبی برای اسکان و استراحت موقت زائران است.
وی ادامه داد: امیدواریم در مسیر اربعین براساس گفته علما، مراجع و رهبر انقلاب اسلامی مسیر تمدنی شکل بگیرد؛ تمدن همان عزم و اراده ملت‌ها برای تعیین سرنوشت خودشان، رفتارهای فرهنگی، دینی و اعتلای آن است.
خاموشی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین تابلو ایثار و شهادت را می‌توان در مسیر اربعین مشاهده کرد، افزود: عده‌ای از جان و مال خودشان گذشته‌اند تا از آن در این مسیر استفاده و بهره‌برداری کنند.
وی روابط صمیمانه محبان اهل بیت(ع) در جغرافیای سیاسی اهل بیت را نوید آینده‌ای روشن برای امت اسلامی بیان کرد و ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عرصه‌های اربعین، تمدن‌سازی و روشمند کردن زندگی براساس سیره امام حسین(ع) است. مدینه فاضله‌ای که خیلی‌ها به دنبال آن هستند، شهر بسیار مطلوب همین‌جاست. شما این جمعیت متراکم را که غمخوار و دست‌گیر هم هستند و از یکدیگر این‌گونه پذیرایی می‌کنند در هیچ کجای جهان نمی‌توانید ببینید.
خاموشی با اشاره به برپایی بیش از ۳۵۰موکب در عراق و ایران توسط سازمان اوقاف، افزود: این موکب‌ها براساس نیات واقف ایجاد شده‌اند که در گزارش نهایی از این موکب‌ها می‌توان به روشنی بیان کرد نیت هر واقف چگونه و در چه جایی هزینه شده که به جریان وقف و استقبال مردم کمک خواهد کرد.
وی بابیان اینکه در مسیر پیاده‌روی اربعین تصاویر سردار سلیمانی نصب بود و مردم عراق ایشان را قهرمان جبهه مقاومت اسلامی می‌نامند، افزود: اگر از ظرفیت‌های پیاده‌روی اربعین استفاده شود، می‌تواند به حرکت به سمت و سوی مکتب شهادت منجر شود.
وی در پایان یادآور شد: یکی از عوامل زمینه‌سازی ظهور در جهان، شناساندن هر چه بیشتر سیره امام حسین(ع) در عرصه جهانی است و با توجه به اینکه دنیا روز به روز بیش از گذشته با نام این امام آشنا می‌شود، می‌توان مفاهیم زیارت، شهادت و کربلا را به جهانیان معرفی کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه