تمهیدات شهرداری برای اسکان 70‌هزار زائر

معاون گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد تشریح کرد

تمهیدات شهرداری برای اسکان 70‌هزار زائر

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: برای میزبانی از زائران امام رضا(ع) در دهه پایانی ماه صفر در چند بخش برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم استقبال بهتری از زائران داشته باشیم.


سید جلیل بامشکی درگفت‌وگو با قدس با اشاره به تشکیل ستاد دهه آخر صفر به ریاست شهردار مشهد عنوان کرد: این ستاد از پنج کمیته تکریم و استقبال از زائر، کمیته خدمات شهری، کمیته حمل و نقل، کمیته اطلاع رسانی و رسانه و کمیته برنامه‌ریزی و پشتیبانی تشکیل شده که برای آن‌ها مأموریت و شرح وظایف تعیین شده و در حال کار و فعالیت هستند تا در دهه آخر صفر استقبال مناسبی از زائران داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در این کمیته‌ها تمامی شهرداران مناطق عضو هستند، عنوان کرد: در بحث اسکان هرچند ما وظیفه‌ای نداریم؛ اما شهرداری برای اسکان مسافران و زائران دهه آخر صفر در صورت اضطرار ظرفیت‌های جدیدی را در نظر گرفته است.

تجهیز 38 سالن ورزشی و سوله 
وی از تجهیز ساختمان‌ها و مراکزی که در اختیار شهرداری قرار دارد برای اسکان موقت زائران در روزهای پایانی صفر خبر داد و افزود: 38 سالن ورزشی و سوله برای اسکان اضطراری آماده شده تا در صورتی که زائران در مشهد جایی برای اسکان پیدا نکردند، درِ سالن‌ها به روی آن‌ها باز شود.
وی همچنین به آماده‌سازی و تجهیز طبقه منفی یک عرصه میدان شهدا و چند قطعه زمین در شارستان و بوستان ریحانه، بوستان ترافیک، بوستان جهانشهر(پادگان سابق) و نیز فضاهای جدید برای اسکان اضطراری زائران اشاره کرد و افزود: با شرکت‌های خدماتی آب، برق و گاز هم برای ارائه خدمات در این بوستان‌ها و فضاها رایزنی‌ها انجام شده و برای تجهیز آماده خواهند شد.
وی افزود: این سالن‌ها اولویت‌بندی شده‌اند و سالن‌هایی که نزدیک حرم مطهر هستند برای سهولت در اسکان زائران در نظر گرفته شده‌اند.
او درباره مکان نصب چادر برای زائران تصریح کرد: ما در حال حاضر پنج بوستان بزرگ مشهد که شامل غدیر، ریحانه، حجاب، وحدت و ترافیک را برای نصب چادر در نظر گرفته‌ایم. البته در صورت نیاز، فضای نمایشگاه بین‌المللی مشهد نیز در اختیار زائران و مسافران قرار خواهد گرفت.
معاون گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد تأکید کرد: تمامی فرهنگسرا‌ها و ساختمان‌های اداری شهرداری به دستور ویژه شهردار مشهد برای اسکان اضطراری زائران در نظر گرفته شده است.
بامشکی اظهار کرد: فرهنگسرا‌های غدیر، امت، کودک و آینده و سلامت با توجه به اینکه در مرکزیت شهر قرار دارند، بیشترین حضور زائران را خواهند داشت. او درباره تعداد اسکان زائران افزود: پیش‌بینی ما برای اسکان زائران در هر شب افزون بر ۷۰ هزار نفر است.

پیش‌بینی ورود 8 میلیون زائر
معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه با توجه به پیش‌بینی ورود 6 تا 8 میلیون زائر به مشهد به شکل گسترده‌تر، ایستگاه‌های ویژه‌ای در ورودی شهر برپا خواهد شد، عنوان کرد: دراین ایستگاه‌ها نزدیک به ۱۲ خدمت عمومی و ۱۴ خدمت تخصصی ارائه خواهد شد که این خدمات با مشارکت تشکل‌ها، پرسنل داوطلب مدیریت شهری، خادمان افتخاری و نیروهای مردمی انجام خواهد شد.
بامشکی تصریح کرد: در پنج ورودی شهر ایستگاه‌های استقبال از زائر پیاده را داریم و چهار ایستگاه استقبال از زائران سواره در نظر گرفته شده که بسیاری از این ایستگاه‌ها هم‌اکنون در ورودی‌های محورهای نیشابور و قوچان در حال فعالیت هستند.
وی از برپایی ایستگاه‌های صلواتی و ویژه‌ در شهر خبر داد و گفت: در تمام ایستگاه‌ها غرفه خدمات درمانی و بهداشت و سلامت استقرار دارند که خادمان افتخاری پزشک و پرستار در این غرفه‌ها حضور دارند.
وی به بحث مدیریت ترافیک هسته مرکزی شهر و همچنین بحث پارکینگ‌های موقت اطراف حرم، تقویت خطوط تاکسیرانی و اتوبوسرانی در کمیته حمل و نقل اشاره کرد و افزود: در هسته مرکزی شهر و مسیر اصلی حرم مطهر، پارکینگ‌های موقت و بیش از 3 هزار و 500فضای پارک جدید در نظر گرفته‌ایم.
وی به برنامه‌های کمیته خدمات شهری ستاد دهه آخر صفر مانند نظافت و جمع‌آوری زباله به صورت ویژه‌ دراین روزها اشاره کرد و افزود: در مسیرهای منتهی به حرم، سرویس‌های بهداشتی سیار و آبخوری‌های جدید ایجاد می‌شود. افزون بر آن برنامه‌ریزی‌هایی در بخش حمل ‌و نقل صورت می‌گیرد تا با توجه به محدودیت‌های ترافیکی، سرویس‌دهی در این روزها به وسیله اتوبوس، تاکسی و مترو با افزایش ساعت کاری و تقویت خطوط پوشش داده شود تا تشرف به حرم با کمترین سختی انجام شود.

49 نانوایی سیار و مرکز عرضه ارزاق عمومی
وی افزود: 49 مکان برای استقرار نانوایی‌های سیار و غرفه ارزاق عمومی در اختیار فرمانداری گذاشته شده تا از طریق جهاد و صمت تجهیز و فعال شوند. 17غرفه ارزاق عمومی هم خود شهرداری در اطراف حرم فعال کرده است.
وی ادامه داد: در کمیته تکریم و استقبال از زائر، شهرداری در مسیرهای منتهی به حرم این آمادگی را دارد که چنانچه هیئت‌ها، تشکل‌ها و مسجدها بخواهند موکب راه‌اندازی کنند، افزون بر دادن مجوز، زیرساخت‌های برپایی این موکب‌ها و سازه آن‌ها را در اختیارشان قرار دهد که در این زمینه تا کنون حدود 110 موکب و ایستگاه پذیرایی صلواتی اعلام آمادگی کرده‌اند که خدمات‌رسانی کنند و مجوز گرفته‌اند.
وی افزود: بسیاری از این خدمات‌رسان‌ها هم اکنون در حال فعالیت هستند و برخی دیگر از آن‌ها به تناسب شرایط از روز پس از اربعین فعالیت خود را آغاز کردند و تا پایان ماه صفر فعال هستند.

سامانه اسکان زائران رضوی 
معاون گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: سامانه ۳۷۰۴۵ به عنوان شماره تلفن مرجع اسکان زائران از سوی سازمان میراث فرهنگی برای مسافران دهه آخر صفر اعلام شده که قرار است در تمامی مبادی ورودی شهر به مسافران اطلاع رسانی ‌شود.
معاون گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد به آماده‌باش 100 درصدی 6 هزار و 200نفر از پاکبانان شهری در اطراف حرم مطهر برای نظافت و خدمات هم اشاره کرد و ادامه داد: در این ایام ما شاهد افزایش سرویس خدمات‌رسانی اتوبوسرانی و مترو خواهیم بود. البته ۱۵۰ اتوبوس نیز برای تقویت حمل و نقل مسافران در اطراف حرم در این ایام به کارگیری خواهند شد. 

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه