اربعین؛ شمه‌ای از سبک زندگی مهدوی در عصر غیبت

اربعین؛ شمه‌ای از سبک زندگی مهدوی در عصر غیبت


سهیل اسعد، مبلّغ آرژانتینی اسلام و فعال فرهنگی در آمریکای لاتین (که پیش از این با نام ادگاردو روبین شناخته می‌شد) در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس در خصوص ارتباط مهدویت و اربعین حسینی گفت: شاخصه‌های زیادی وجود دارد که مهدویت را با اربعین گره زده است، اما من می‌خواهم چندتا از اصلی‌ترینِ این شاخصه‌ها را بیان کنم. نخست آنکه مهدویت به عنوان یک منظومه ایدئولوژیک به یک واقعیت عینی احتیاج دارد که آن ویژگی‌های ایدئولوژیک را دارا باشد. قیام امام حسین(ع) از لحاظ معرفتی برای تحقق آرمان‌های اسلام است و مهدویت تجسم آن آرمان‌ها در قالب یک حکومت عدل الهی است. به تعبیری قیام سیدالشهدا(ع) مقدمه تحقق آرمان اسلامی است و مهدویت ذی‌مقدمه آن. مهدویت غایت اسلام است و گردهمایی اربعین راه رسیدن به آن آرمان و غایت نهایی.
شاخصه دوم مربوط به امت اسلامی می‌شود، امت اسلام، یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های منظومه معرفتی و ایدئولوژیک مهدویت است. چون حکومت عدل الهی قرار است بر مردم اعمال شود و این مردم همان «امت» هستند. گردهمایی اربعین این ویژگی را دارد تا با جمع کردن خیل کثیری از مردم در زمان و مکان واحد، راه آن‌ها و غایت ایشان را نشان دهد که این هدف چیزی جز گشتن به دور ولی معصوم نیست. یعنی استقبال از امام حسین(ع) در اربعین استقبال از حضرت حجت(عج) است. اربعین تجلی ارتباط «امام» و «امت اسلامی» است، موضوعاتی که ما از لحاظ نظری دائم بر آن تأکید داریم مانند اطاعت از امام و مودت او، در اربعین متجلی و متبلور می‌شود و این ارادت و ارتباط عملی پیروان اهل‌بیت با حضرات، قلب تشیع است.
اسعد در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا می‌توان راهپیمایی اربعین را شمه‌ای از حکومت امام زمان(عج) دانست، گفت:  به نظر من مردم می‌توانند در ایام اربعین، طعم سبک زندگی در حکومت امام زمان(عج) را بچشند. ذهنیتی وجود دارد که سبک زندگی مهدوی که آرمانی و ایده‌آل هم است تنها پس از ظهور تحقق پیدا می‌کند. این حرف درست است، اما می‌توان در دوره غیبت هم شمه‌ای از سبک زندگی مهدوی را تجربه کرد، البته نه در ساختار ظاهری بلکه در صفات باطنی مؤمنان. به عبارتی تبلور برخی خصائص مثل وحدت و اخوت، خدمت متقابل میهمان و میزبان، تحمل مشقت و سختی و... در اربعین همگی شمه‌ای از آن رفتارهایی است که در دوره ظهور و زیر سایه حکومت امام زمان(عج) عملی خواهند شد.
مهدویت به عنوان یکی از آموزه‌های اصلی دین ما و از غایات مطلوب بشری، از زمان بعثت رسول و حتی پیش از مطرح کردن موضوع امامت، طرح شد و از آن سخن به میان آمد. اما اینکه از کی بین اربعین و مهدویت یک رابطه ایجاد شد را باید در جغرافیای اسلام دید و به دنبالش گشت. به این علت که هر بقعه‌ای از اسلام تاریخ خودش را دارد و نمی‌توان با یک خط مستقیم برای همه جهان اسلام تحلیل و تفسیر تاریخی داشت. اما به نظر من بیشتر پس از سقوط صدام حسین و برجسته شدن منظر بین‌المللی اربعین، موضوع مهدویت و اربعین باهم آمیختگی بیشتری پیدا کردند تا عموم مردم هم بتوانند این ارتباط را درک کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه