میزبانی کریمانه و عالمانه از زائران امام رضا(ع)

ویژه‌برنامه‌های دهه پایانی صفر در حرم مطهر رضوی اعلام شد

میزبانی کریمانه و عالمانه از زائران امام رضا(ع)

نشست خبری تشریح ویژه‌‌برنامه‌های دهه پایانی ماه‌صفر حرم مطهر رضوی روز گذشته برگزار شد و معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، معاون اماکن متبرکه و مدیر عالی حرم مطهر رضوی در این نشست درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دهه پایانی ماه صفر توضیحاتی را ارائه کردند.


​​​​​​​ویژه‌برنامه «سلسله‌الذهب» 

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت:  دهه پایانی ماه صفر یکی از ایام حضور چشمگیر زائران در بارگاه منور رضوی است، از همین رو برنامه‌های متنوع فرهنگی، تبلیغی و مذهبی برای این ایام پیش‌بینی شده که در همه آن‌ها توجه به شعار محوری «خدمت کریمانه، جهاد عالمانه» مد نظر بوده است.
 یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده در این ایام برگزاری سلسله جلسات سخنرانی‌ با حضور استادان برجسته همچون آیت‌الله خاتمی، حجج اسلام والمسلمین مرادی، پناهیان، رفیعی و... در قالب ویژه‌برنامه «سلسله الذهب» است که از شب اربعین آغاز شده و تا شام شهادت حضرت رضا(ع) در حرم مطهر رضوی ادامه دارد. 
وی تصریح کرد: همچنین در این ایام همانند ماه محرم محافل عزاداری ویژه هیئت‌های مذهبی سراسر کشور در حسینیه حرم واقع در صحن قدس حرم مطهر رضوی آغاز شده که تا پایان ماه صفر هر شب پس از اقامه نماز مغرب و عشا ادامه خواهد داشت. برگزاری دو اجتماع عزاداری ویژه رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و سالروز شهادت امام رضا(ع) در صحن پیامبر اعظم(ص) نیز از جمله برنامه‌های این دهه است و در کنار آن مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت امام هشتم(ع) و شام غریبان نیز همانند سال‌های گذشته برگزار می‌شود.

تکریم زائران پیاده در محفل «پابوس»
وی اظهار کرد: در این ایام برنامه‌ای با نام «پابوس» ویژه زائران پیاده علی بن موسی الرضا(ع) نیز در رواق دارالهدایه در نظر گرفته شده که شامل سخنرانی، قرائت زیارت و ادعیه و اهدای هدایای متبرک به این زائران بزرگوار خواهد بود.
حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد از تدارک ویژه برای زائران کودک و نوجوان، مراسم سوگواری آیینی زنان نوغان همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) ، اجرای نمایش آیینی «آسمان هشتم» به مدت پنج شب در ورودی بست شیخ طوسی، ویژه‌برنامه از «حرم تا بهشت» به منظور گرامیداشت هفته دفاع مقدس، برگزاری نشست تخصصی با موضوع امام رضا(ع) و ویژه برنامه‌های زائران غیرایرانی مانند «مسیر الانتصار» و «ضیافت الحسین» در این دهه نیز خبر داد. 

خادمان پای کار زائران 
محمد توکلی، معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی نیز در این نشست خبری گفت: خادمان حرم مطهر از 29 شهریور ماه با برپایی 14 موکب در جاده‌های منتهی به مشهد مقدس و همچنین از روز ۲۷ صفر مصادف با رحلت رسول گرامی اسلام(ص) با برپایی ۱۶موکب در مدرسه‌ها، حسینیه‌ها و مجموعه‌های ورزشی سطح شهر به زائران امام هشتم(ع) ارائه خدمت خواهند کرد. 
وی تصریح کرد: امسال میزبان جمعیت میلیونی زائران در دهه آخر صفر خواهیم بود و پیش‌بینی می‌شود بیش از 52هزار و 500 هیئت مذهبی به حرم مطهر رضوی مشرف شوند و بر همین اساس آمادگی لازم برای میزبانی از این خیل زائران در اماکن متبرکه حرم مطهر ایجاد شده است و به هیئت‌های عزاداری نیز بسته‌های متبرک رضوی اهدا می‌شود. فراهم کردن شرایط برگزاری باشکوه مراسم خطبه‌خوانی در صحن پیامبر اعظم(ص) و محفل شام غریبان از جمله مسئولیت‌های معاونت اماکن متبرکه حرم مطهر است و با توجه به تأکید تولیت آستان قدس رضوی بر برگزاری این دو مراسم با حضور گسترده زائران و مجاوران، اقدام‌های لازم در این خصوص در حال انجام است.
وی همچنین به افزایش ظرفیت اجرای طرح زیارتی سالمندان و توان‌یابان اشاره کرد و گفت: این طرح با ارائه خدمت صندلی چرخدار اجرا می‌شود که در دهه آخر صفر و با توجه به افزایش آمار زائران تقویت خواهد شد و همه روزه امکان زیارت هزار و 200 زائر توان‌یاب از مسیر مسجد گوهرشاد تا روضه منوره فراهم شده است.
در ادامه این نشست نیز محمد شبان، مدیر خدمات رفاه زائرین حرم مطهر رضوی نیز گفت: در این ایام ظرفیت پذیرایی در مهمانسرای حضرت افزایش یافته و از ۲۳ هزار وعده ناهار و شام در هر روز به ۴۰هزار وعده خواهد رسید. 
توزیع روزانه 2هزار صبحانه گرم ویژه هیئت‌های مذهبی و ۱۰۰ هزار بسته صبحانه بین زائران از دیگر خدمات این معاونت خواهد بود.
 برپایی ۴۲ پایگاه امدادی، استقرار ۷۲ دستگاه آمبولانس در حرم مطهر و محدوده حریم حرم و فعال کردن بیمارستان صحرایی در محدوده حرم مطهر از دیگر اقدام‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این دهه است.

خدمت کریمانه به زائران 
مدیر عالی حرم مطهر رضوی نیز در این نشست خبری، خدمت کریمانه به زائران امام هشتم(ع) را رسالت اصلی آستان قدس رضوی و خادمان این آستان ملکوتی دانست.
مصطفی فیضی گفت: بزرگ‌ترین وظیفه ما خادمان در آستان قدس رضوی، توجه به نیازهای زائران و تسهیل زیارت آسان به ویژه در روزهایی مانند دهه آخر صفر است و به همین منظور بخش‌های مختلف فرهنگی، تبلیغی و خدماتی در حرم مطهر از ماه‌ها پیش به فکر تدارک و برنامه‌ریزی برای میزبانی هر چه شایسته‌تر از زائران این روزها بوده‌اند.
فیضی افزود: رویکرد و رسالت اصلی آستان قدس رضوی و خادمان این آستان، تکریم زائران است و بر همین اساس امسال برای نخستین بار آیین‌های شاخصی همچون مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت و شام غریبان امام هشتم(ع) با حضور زائران حضرت و در فضایی متفاوت برگزار می‌شود و برنامه‌ریزی لازم برای اجرای آن در حال انجام است. فیضی ادامه داد: علاوه بر این موضوع، برای ایجاد امکانات رفاهی مورد نیاز زائران، سعی ما بر این است که مکانی را برای استراحت چند ساعته زائران در حرم مطهر رضوی فراهم آوریم که این مهم محقق شده و فضاهایی برای این منظور پیش‌بینی شده است. وی همچنین گفت: در کنار تلاش‌ خادمان حرم مطهر رضوی و مجموعه آستان قدس باید فرهنگ میزبانی در کل شهر مشهد نیز ترویج شود و مردم این شهر آماده خدمت‌رسانی به زائران میلیونی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) باشند که خوشبختانه این اتفاق رخ داده و هم مردم و هم تمامی مدیران و مسئولان شهری خود را موظف می‌دانند آماده‌تر از قبل خدمت‌رسان زائران باشند. 
 مدیر عالی حرم مطهر رضوی، توصیه‌ای هم مطرح و اظهار کرد: امسال در این ایام شاهد تشرف میلیونی زائران به حرم مطهر رضوی خواهیم بود، از همین رو لازم است زائران به توصیه‌های خادمان خود توجه کافی داشته باشند. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای تشرف به حرم مطهر و همچنین انتخاب ورودی‌های کم‌ازدحام‌تر از جمله نکاتی است که از زائران عزیز خواهشمندیم مد نظر داشته باشند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه