اربعین؛ فرصتی برای جهاد تبیین

اربعین؛ فرصتی برای جهاد تبیین

هاشم الحیدری، دبیرکل جنبش عهدالله عراق


​​​​​​​اربعین فرصت تبلیغی مناسبی برای ایران است. چند نکته اساسی در این میان وجود دارد:
باید مواظب بود اربعین به اربعین سکولار تبدیل نشود. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب(مدظله) فرمودند ما هیئت سکولار نداریم. گاهی اربعین تنها در اسکان و آب و تغذیه و... خلاصه می‌شود.
نخستین موکب متعلق به حضرت زینب(س) بود که در آن نه خبر از آبی بود و نه غذایی و نه اسکانی وجود داشت؛ اما یک نکته مهم در آن وجود داشت؛ روشنگری و خطابه حضرت زینب(س). اگر اربعین خالی از پیام و سخن باشد به اربعین سکولار تبدیل خواهد شد. اربعین باید تبدیل به اربعین فرهنگی شود. البته مباحث مربوط به اسکان و تغذیه هم مهم است. اربعین نباید فقط اربعین کرم باشد؛ باید اربعین بصیرت باشد. اربعین باید اربعین ولایت باشد، نباید تنها در شعائر خلاصه شود، باید تجلی‌بخش اسلام ناب باشد، باید اربعین تفکرات و منش زینب(س) باشد نه فقط در گریه‌های زینب(س) خلاصه شود. اربعین باید اربعین شناخت یزید زمان باشد نه فقط در لعنت بر یزید تاریخ خلاصه شود. اربعین باید اربعین ظهور راه حسین(ع) باشد. این نوع اربعین، اربعینی ایده‌آل و مؤثر خواهد بود. دوم اینکه اربعین باید کلیدی بر آغاز راه تبلیغ باشد نه اینکه ختم راه تبلیغ باشد. برای340 روز پس از اربعین برنامه‌ای وجود ندارد. کلید راه انسجام دو ملت و ارتباط دینی و اسلامی است که باید تداوم یابد و تنها در روزهای منتهی به اربعین خلاصه نشود.
به عنوان نمونه در مشهد و حرم امام رضا(ع) اردوگاه، خیمه‌گاه و هیئت حسینی به وجود بیاید که آن‌ها که در اربعین زحمت کشیدند و خرج کردند، سران موکب‌های عراقی و مؤثران را برای کار فرهنگی به مشهد دعوت کنند. 
متأسفانه دشمن تلاش می‌کند بین دو ملت شکاف ایجاد کند. آمریکا تلاش می‌کند چهره ولی‌فقیه را تخریب کند.
اربعین تازه آغاز کار است. باید برای شیعیان عراقی تفهیم کرد و فتح بابی برای اعتقادات فرهنگی و فکری ایجاد و تبیین کرد نظام جمهوری اسلامی نظام ولایت و فقیه جامع‌الشرایط بهترین نوع نظام برای مسلمانان و بهترین تجربه برای مسلمانان است. متأسفانه این مسئله برای مردم عراق تبیین نشده است. تبلیغات مخالفان علیه ایران در عراق زیاد است و حتی خطبا هم گاه در میدان نیستند.
اربعین بهترین فرصتی است که در کنار زیارت، محفلی برای جذب نخبگان و حلقه وصل بین موکب‌های عراقی و ایرانی در طول سال باشد. 
یکی از مهم‌ترین مسائلی که رهبر معظم انقلاب در جهاد تبیین فرمودند برنامه‌ریزی برای اربعین آینده است که جهاد تبیین در دل آن اتفاق بیفتد. نه اینکه فقط در یک سفر زیارتی خلاصه شود. زیارت مستحب است اما جهاد تبلیغی در اینجا واجب است. میدان اربعین یکی از میدان‌های مهم جهاد تبیین است. علما و نخبگان نیاز است در اجتماع اربعین برای مردم عراق و مردم منطقه روشنگری کنند چون در حال حاضر جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی به صورت جنگ جهانی در جریان است.
هدف و آرزوی آمریکا به‌خصوص در عراق که تلاش دارد کم‌کم محقق کند ایجاد فاصله و تخریب نظام جمهوری اسلامی است. این اصلاح نیاز به جهاد فرهنگی و جهاد تبیین دارد که ان‌شاءالله اربعین آینده محقق شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه