سرشاخ سوپراستارها در صربستان

جدال ایران و آمریکا برای قهرمانی کشتی آزاد

سرشاخ سوپراستارها در صربستان

مسابقات جهانی کشتی آزاد از امروز آغاز می‌شود و ملی‌پوشان کشورمان در اوزان ۷۰ (امیرمحمد یزدانی)، ۷۹ (محمد نخودی)، ۸۶ (حسن یزدانی) و ۱۲۵ (امیرحسین زارع) روی تشک خواهند رفت.


​​​​​​​ باتوجه به محرومیت روسیه از حضور در این مسابقات و غیبت مدعیان بزرگی همچون عبدالرشید سعداله‌یف و شاخیف، طبق پیش‌بینی اتحادیه جهانی جنگ قدرت بین ایران و آمریکاست.آمریکا و ایران ۱۱ مدال آور جهان را در ترکیب دارند که ۶ نفر از آن‌ها مدال طلای جهانی اسلو را دارند .هدایت گروه نخبگان آزادکار را توماس گیلمان (آمریکا)، کایل داک (آمریکا)، جردن باروز (آمریکا)، حسن یزدانی (ایران)، کامران قاسم پور (ایران) و امیر زارع (ایران) برعهده دارند.سال گذشته در اسلو، آمریکا (۱۶۸ امتیاز) در هفت وزن از ۱۰ وزن مدال گرفت و در مسابقه تیمی با ۶ امتیاز بالاتر از ایران (۱۶۲ امتیاز) و هفت مدال‌آورش برتری داشت.

 کسری امتیاز ۱۲۵ کیلوگرم آمریکا چطور جبران می‌شود؟
بدون گیبل استیوسون قهرمان وزن ۱۲۵ کیلوگرم المپیک توکیو در ترکیب آمریکا و حضور امیرحسین زارع مدافع قهرمانی جهان انتظار می‌رود آمریکا حداقل مدال برنز را کسب کند‌. بیشترین اوزانی که آمریکا می‌تواند این کسری امتیاز را برطرف کند در اوزان ۵۷ کیلوگرم، ۷۴کیلوگرم و ۹۷ کیلوگرم است. 
در وزن ۵۷ کیلوگرم، توماس گیلمان قهرمان جهان و دارنده مدال برنز المپیک توکیو می‌تواند با علیرضا سرلک در نیمه‌نهایی روبه‌رو شود.
 در ۷۴ کیلوگرم کایل داک بهترین نفر این وزن است و از ایران یونس امامی در این وزن کشتی خواهد گرفت. این احتمال وجود دارد آن‌ها با غلبه بر حریفانشان در نیمه‌نهایی روبه‎رو شوند‌. 
در ۹۷ کیلوگرم، کایل اسنایدر و محمدحسین محمدیان قرار دارند. اسنایدر کشتی‌گیر برتر این وزن است و محمدیان در رتبه پنجم قرار دارد.

 اوزان کلیدی برای قهرمانی 
جدا از این سه وزن، برای کسب عنوان تیمی، در اوزان دیگر هم رقابت کلیدی و حساس است که شامل ۶۱ کیلوگرم، ۶۵ کیلوگرم، ۷۰کیلوگرم، ۷۹ کیلوگرم، ۸۶کیلوگرم و ۹۲ کیلوگرم می‌شود.
ایران با توجه به تجربه جهانی و المپیک رضا اطری در وزن ۶۱ کیلوگرم برتری جزئی دارد. آمریکا در این وزن سِت گروس را خواهد داشت که نخستین حضورش را تجربه می‌کند. او در انتخابی آمریکا توانست دیتون فیکس را شکست دهد. بزرگ‌ترین کشتی‌گیران بدون سید در ۶۵کیلوگرم رحمان عموزاد و یانی دیاکومیهالیس هستند. هر دو کشتی‌گیر در مسابقات جهانی سال گذشته عملکرد ضعیفی داشتند. در۷۰ کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی و زین آلن رترفورد در دو طرف جدول قرار دارند و تا فینال کشتی نخواهند گرفت . 

حریفان فینال جهانی سال گذشته در ۷۹ کیلوگرم یعنی جردن باروز و محمد نخودی به ترتیب اول و دوم شدند و دیگر تا فینال کشتی نخواهند گرفت. باروز به دنبال کسب ششمین عنوان قهرمانی جهانی خود در بلگراد است که یک رکورد برای این مرد آمریکایی خواهد بود.

 سرشاخ سوپراستارها 
در وزن ۸۶ کیلوگرم، همه نگاه‌ها به دو کشتی‌گیر خواهد بود: حسن یزدانی و دیوید تیلور. این زوج قهرمان المپیک در یک گروه مستقل حضور دارند و انتظار می‌رود برای پنجمین بار در دوران حرفه‌ای خود به مصاف هم بروند. یزدانی نفر اول و تیلور نفر دوم این وزن هستند. سوپراستارها برای دومین سال متوالی برای کسب عنوان قهرمانی جهان با هم ملاقات می‌کنند.

 رویارویی دوباره قاسم‌پور و کاکس؟
در وزن ۹۲ کیلوگرم دو قهرمان حضور دارند اما کامران قاسم‌پور پس از پیروزی در دیدار نیمه‌نهایی مسابقات ۲۰۲۱ اسلو مقابل جیدن کاکس قهرمان دو دوره جهان، نسبت به وی برتری دارد. قاسم‌پور پس از قهرمانی جهان و کسب مدال طلا در مسابقات رنکینگ‌دار جام تورلیخانوف، به عنوان نفر اول جدول وزن ۹۲کیلوگرم راهی بلگراد شده است.اما در طرف مقابل جدول کاکس دارنده مدال برنز المپیک ریو نشسته است. 
آن‌ها باید تا فینال شکست نخورده باقی بمانند تا برای بار دوم با هم در دیدار پایانی رودررو شوند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه