جادوی تل‌ماسه‌های کویر در کنار نخلستان‌های ده‌سلم

جادوی تل‌ماسه‌های کویر در کنار نخلستان‌های ده‌سلم


​​​​​​​«ده‌سلم» آخرین روستای حوزه استحفاظی نهبندان است که در مجاورت استان کرمان قرار دارد. این روستا قناتی دارد که آب آن نسبت به دیگر روستاها بیشتر و گرم‌تر است، شاخصه این روستا همچنین نخلستان‌های آن است که در کمتر جایی در خراسان جنوبی دیده می‌شود. نخلستان‌های ده‌سلم در کنار تل‌ماسه‌های کویر، مناظر بسیار زیبایی خلق کرده است که ارزش سفر کردن و دیدن را دارد.
با استناد به نوشته‌های جهانگردان به‌ ویژه جغرافیدانان قرون ‌وسطی درمی‌یابیم ده‌سلم، آبادی بزرگی بوده و کانال‌های آب و بازارهایی داشته است اما اکنون تنها علائم باقی ‌مانده از آبادی گذشته، خرده سفال‌های پراکنده، تکه‌های شکسته سرقلیان‌های سنگی و دانه‌های بلوری است که احتمالاً به لوازم زینتی مردمان آن زمان مربوط می‌شده است.
در روستای ده‌سلم ویژگی‌های بارز مناطق کویری متبلور شده و خانه‌های گنبدی و گلی، نخلستان‌های خرما و مزارع جو و پنبه، جلوه‌هایی از زیبایی‌های این روستاست.
در گوشه‌ای از نخلستان خرمای آن و در بافت قدیم روستا قلعه قدیمی ده‌سلم قرار دارد که دیوارهای آن هنوز پابرجاست. علاوه بر این قلعه، دو قلعه قدیمی دیگر هم در این روستا وجود دارد که هر کدام قنات مخصوص به خود داشته و به نام‌های قلعه محمدتقی خان، ده‌بالا و شوره گزک معروف هستند.
در مورد وجه‌تسمیه روستا نقل قول‌های متفاوتی وجود دارد؛ عده‌ای از اهالی روستا معتقدند در ابتدا دو برادر به نام‌های سلم و تور، قنات‌های این روستا را آباد کردند که ده‌سلم کنونی را سلم‌ ‌آباد کرده و به ده‌سلم معروف شده و تور هم روستای تور را آباد کرده که در منطقه شاه‌کوه واقع شده که فاصله چندانی با هم ندارند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه