بزرگداشت انتفاضه صفر 1977 و شهدای راهپیمایی اربعین

بزرگداشت انتفاضه صفر 1977 و شهدای راهپیمایی اربعین

یکی از شرکت‌کننده‌های انتفاضه صفر گفت: حکومت بعث در ابتدا مانع شعائر امام حسین(ع) نمی‌شد اما کم‌کم و به مرور، برخی از موکب‌‌ها را به دلیل جهت‌گیری‌های سیاسی تعطیل کرد؛ مثل موکبی که مخصوص طلاب بود.


به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم بزرگداشت شهدای انتفاضه راهپیمایی اربعین ۱۹۷۷ و شهدای راهپیمایی اربعین حسینی، یکشنبه20 شهریور به همت کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر نجف با حضور خانواده شهدا، حاضران در انتفاضه صفر، علما، موکب‌داران عراقی، سران عشایر و... برگزار شد.
در این مراسم محمد کاظم آل‌صادق، سفیر جمهوری اسلامی در عراق در مورد اهمیت پیاده‌روی اربعین و بخشی از جنایات رژیم سفاک صدام دقایقی به سخنرانی پرداخت. وی اظهار کرد: با وجود این موانع در طول زمان نه تنها تعداد زائران راهپیمایی اربعین کاهش نیافته بلکه امروز شاهد جمعیت‌های ده‌ها میلیونی برای زیارت اربعین هستیم.
سفیر ایران در عراق ضمن تشکر از موکب‌داران و دولت عراق بابت پذیرایی و میهمان‌نوازی افزود: پیام این راهپیمایی برای دشمنان این است که حق علیه باطل پیروز است؛ هر چند باطل از نظر تعداد و امکانات بیشتر باشد.
آل‌صادق با اشاره به فرصت‌های موجود در اربعین و تبدیل شدن راه امام حسین(ع) به یک خط اساسی در جهان، خاطرنشان کرد: هیچ وقت چنین فرصتی برای اتحاد بین مردم ایران و عراق وجود نداشت و این بهترین زمان برای الگوگیری از امام حسین(ع) و ایستادن در مقابل یزید زمان که همان آمریکاست، محسوب می‌شود.
سخنران دوم این مراسم، حجت‌الاسلام سیدمحمد بحر‌العلوم، رئیس دانشگاه معهد العلمین ضمن تشکر از کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف برای برگزاری این همایش، اظهار کرد: ظالمان در همه زمان‌ها اعم از زمان اموی و عباسی و حتی صدامی، از زیارت و راهپیمایی به سمت کربلا هراس داشتند. هرچند این راهپیمایی در اصل حرکتی دینی بوده و هست اما به دلیل گستره حرکت امام حسین(ع) جنبه ظلم‌ستیزی و سیاسی نیز دارد.
وی با اشاره به ثمرات انتفاضه صفر، مهم‌ترین نتیجه این انتفاضه را تضعیف رژیم بعث دانست و تأکید کرد: روحیه جهادی و ایثاری که از کربلا می‌آموزیم باید در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی ما نمود پیدا کند؛ مثل آبادانی، مبارزه با فساد، تحقق عدالت و... . شهدای انتفاضه صفر اکنون منتظر عمل ما هستند و انتظار دارند ما بقیه مسیر را طی کنیم.
سومین سخنران این مراسم حجت‌الاسلام شیخ محمد حسون، محقق و از شرکت‌کننده‌های انتفاضه صفر بود.
حسون ضمن بیان خاطراتی از انتفاضه صفر عنوان کرد: باید این انتفاضه بیشتر برای مردم به‌ویژه جوانان تبیین شود. پس از اینکه مردم نجف مطمئن شدند حکومت اصرار به ممانعت از پیاده‌روی دارد، صاحبان موکب‌ها و مردم بر حرکت دسته‌جمعی به سوی کربلا اصرار کردند. در انتفاضه صفر سال ۱۹۹۷ در ابتدا شعارهای زائران فقط شعارهای دینی بود اما پس از مداخله ارتش بعث و آمدن تانک‌ها و هواپیما‌ها شعارها جنبه سیاسی یافتند. حسون گفت: نکته مهم این است این اتفاق زمانی رخ داد که رژیم بعث در اوج قدرت ظاهری خود قرار داشت و کسی اجازه مخالفت با آن‌ها را نداشت. حکومت بعث در ابتدا مانع شعائر امام حسین(ع) نمی‌شد اما کم‌کم و به مرور، برخی از موکب‌‌ها را به دلیل جهت‌گیری‌های سیاسی تعطیل کرد، مثل موکبی که مخصوص طلاب بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه